• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    Anonym (LS) skrev 2022-01-19 20:51:48 följande:

Vill också tillägga att det faktiskt finns problem när vigslar faktiskt inte resulterar i att man är gift rent lagmässigt. För vissa blir det faktiskt ett sätt att kringgå de rättigheter ett äktenskap faktiskt medför.

Det förekommer ju faktiskt att folk som tillhör vissa grupper/församlingar "bara" är gifta inför Gud, men sambo i lagens mening. Man tycker inte det behövs mer. Innan man hamnar i situationer där det faktiskt har oerhörd betydelse.

Jo. Detta är oerhört viktigt. Jag läste faktiskt precis om ett sådant fall i en tysk tidning. Det var ett ungt par som hade rest jorden runt, och när de var i Nya Zealand hade den unge mannen plötsligt tagit inititativet till att de skulle delta i en urinvånar-kärleks-ceremoni med ett slags schaman. Bara som en kul grej, sa han. Bruden gick med på det. Schamanen la fram ett papper som de skulle skriva på. Han sa att det betydde, att paret gav sitt samtycke till att ceremonin genomfördes. Båda skrev på. Bruden hade även druckit och var bortom tankeförmåga i stundens hänryckning. 

Sedan kom de hem till Tyskland. Förhållandet tog slut. Kvinnan träffade en annan, som hon planerade bröllop med. Då dök killen från jorden runt-resan plötsligt upp, och hävdade att de var gifta! Vilket det visade sig, att de också var!!! Nu måste bruden vänta i tre år på att äktenskapet skulle upplösas, eftersom de inte var eniga om skilsmässan. Och därefter ska vissa tillgångar delas lika...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ateist-Mia) skrev 2022-01-19 21:08:22 följande:
    Eller så gör de det för att de vill ha en symbolhandling som bevis på kärlek och trohet, men inte vill ärva varandra, på grund av särkullsbarn tex. 
    Ja, men jag gillar inte sådant. Det är hyckleri och trams. Och det sänker värdet på både förlovning och äktenskap, för dom som tar det på allvar. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:24:24 följande:
    Då får du nog läsa lite bättre. Första dopet är när Johannes Döparen döper, och han döper också Jesus som vuxen.
    OK, men omskärelseceremonin var den tidens motsvarighet till vårt spädbarnsdop. En välkomstceremoni, där även barnets mor stod i centrum. 
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 22:34:07 följande:
    Att äktenskapet är för man och en kvinna, är dock mycket mer grundläggande än att varje man och varje kvinna, bara ska få vara gift med en person under en period i livet. Även den Katolska kyrkan medger ju en hel del undantag och dispenser, och har alltid gjort. (Förutom att det alltid varit tillåtet att gifta om sig efter dödsfall.) Särskilt när det gäller mäktiga personer. Tänk Henrik VIII. Och närmare i tiden Letitia av Spanien, när man hittade någon långsökt grund för att ogiltigförklara hennes tidigare äktenskap, så att hon skulle kunna vigas vid Felip - den blivande kungen. 

För mig personligen spelar den frågan mindre roll. Det är OK för mig, att har man gjort ett misstag - oavsett vems fel det var - så får man nöja sig med en borgerlig ceremoni nästa gång.

Fast någonstans tycker jag ändå, att det borde finnas något slags utredningsmöjlighet i det enskilda fallet. Tänk en ung flicka som tvingats in i ett äktenskap t.ex.. Och blivit misshandlad, förtryckt och förnedrad i en massa år. Och så möter hon av en slump en fin man, som tar henne därifrån. Hon älskar honom och han älskar henne. Jag kan inte se att Gud - om han finns - skulle önska att de inte skulle få vigas i hans kyrka...

Men möjligheten att göra ett undantag, får förstås inte missbrukas. Som helt säkert skulle ske, om dagens liberalteologer skulle ha makten över sådana utredningar. "AAAAALLT ÄR KÄÄÄÄRLEEEEK."
    Cred att du svarade på mitt inlägg, trodde inte du skulle göra det. 

Vilka udantag och dispenser då?

Gällande en person som har tvingats in i ett äktenskap, så är det äktenskapet inte giltigt enligt den katolska kyrkan.
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:18:28 följande:

Nej. Det skrev jag inte. DÄREMOT skrev jag att den borgerliga vigseln ska vara den juridiskt giltiga - som i andra länder i Europa. Sedan är det inte obligatoriskt med en vigsel i något samfund, men vissa par väljer det. En del par i andra länder går först till rådhuset o dan efter till kyrkan. Men det senare är inte obligatoriskt.

Självklart får en kyrka själv bestämma vad den gör eller inte. En kyrka är nämligen inget annat än en förening med frivilligt medlemskap, och den bestämmer såklart själv vad den gör eller ej, precis som en fotbollsförening, eller en förening med frimärkssamling.

Funderar, är det inte så att i både USA och Storbrittanien så har kyrkorna vigselrätt, gick inte att googla, för jag fick bara fram resultat om att gifta sig i England som svensk
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-20 11:35:38 följande:
    Cred att du svarade på mitt inlägg, trodde inte du skulle göra det. 

Vilka udantag och dispenser då?

Gällande en person som har tvingats in i ett äktenskap, så är det äktenskapet inte giltigt enligt den katolska kyrkan.
    Varför skulle jag inte göra det? Jag är själv frånskild, och jag skulle inte göra kyrkbröllopsgrejen en gång till. Skulle bara känna mig fånig i så fall. Och ännu värre blir det naturligtvis, om bruden ska spöka ut sig i vit brudklänning och alla andra oskuldssymboler.

Maktens män och kvinnor har alltid kunnat få sina äktenskap upplösta av Katolska kyrkan. Man har hittat på någon orsak, helt enkelt. Det finns ju vissa godtagbara skäl, t.ex. att den ena parten blivit infertil, impotent eller mentalsjuk. Och då hittar man på att han/hon är det, och får en (eller det kanske krävs två) korrupta läkare att skriva intyg - och så upplöser biskopen äktenskapet. Eller så hittar man något formfel i den förra vigselceremonin - går alltid att hitta på något. Alternativt så blir biskopen avsatt (om det är en kunglig person som har den makten), och så sätter han in en mer liberal biskop som är beredd att ge dispens. 

Stämmer. Det går att använda som dispensskäl. Sedan är det förstås en flytande skala vad som är "tvång", vad som bara är "påtryckningar", och vad som skett för att bruden inte hade någon annat val i praktiken, men som ändå inte var ett tvång från brudgumens eller föräldrarnas sida... Det går att vrida till "tvång", om biskopen önskar hjälpa till med det, men man hör ju tyvärr om - särskilt kvinnor - som inte beviljats skilsmässa av Katolska kyrkan, trots att man tycker att det vore självklart. 
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 11:50:54 följande:
    Funderar, är det inte så att i både USA och Storbrittanien så har kyrkorna vigselrätt, gick inte att googla, för jag fick bara fram resultat om att gifta sig i England som svensk
    Jodå, den Anglikanska kyrkan har i alla fall vigselrätt. Vad jag vet har statskyrkan (eller den före detta statskyrkan) i alla protestantiska länder juridisk vigselrätt. Det är i de katolska länderna de oftast inte har det. Samt i Tyskland, som ju är halvt protestantiskt / halvt katolskt. Men i Österrike har kyrkan vigselrätt lustigt nog (Österrike är katolskt.)
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 11:50:54 följande:
    Jag tycker att det skulle vara ett väldigt ingrepp att ta bort kyrkornas vigselrätt, när de har haft den i tusen år eller mer i ett land. Det är liksom inget man gör på en kafferast - och sedan om några år kanske återinför den igen, när tillräckligt många klagat över att de gått miste om kyrkbröllop. 
  • Anonym (Sannasol)

Håller med dig. Själv är jag troende, och just därför gifte vi oss juridiskt borgerligt, och hade sedan en kristen bröllopsceremoni i en frikyrka. Svenska Kyrkan har förvandlats till politik och lgbtq+ och så vidare, men fokus på den kristna tron är inte så ofta med i bilden längre.

• sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 12:00:06 följande:
    Jag tycker att det skulle vara ett väldigt ingrepp att ta bort kyrkornas vigselrätt, när de har haft den i tusen år eller mer i ett land. Det är liksom inget man gör på en kafferast - och sedan om några år kanske återinför den igen, när tillräckligt många klagat över att de gått miste om kyrkbröllop. 
    Känns mer som en principsak för ts än att det har en större inverkan på kyrkan. Dessutom är jag rätt säker på att många präster tycker det är en av de trevligare sakerna i sitt arbete att utföra vigslar och dop.

Många väljer ju en präst, även om de tar ett bröllop utan för en kyrka. 
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige