• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Sven Erik Johansson
    Postman skrev 2022-01-19 19:47:37 följande:
    Jag har ingen kunskap om hur det ser ut utomlands. Jag förstår din tanke och kan till viss del hålla med att man vill arbeta för att det verkligen är troende och engagerade människor i kyrkan men jag är samtidigt lite skeptisk för jag vill inte att det bara ska bli en klubb för inbördes beundran och nästintill sektliknande aktiviteter.
    Men så har det inte blivit i andra europeiska länder som har det system jag förordar med vigslar. Och en kyrka måste ju trots allt kunna  få stå för något. Faktiskt ha en tro, faktiskt ha ett vist andligt budskap.. Annars är det ingen poäng alls med den. Gudstjänsterna ska såklart vara öppna för alla intresserade, inga spärrar där, men kyrkan måste stå för något. Annars är den över huvud taget ingen kyrka.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 19:47:53 följande:
    Fast några ramar måste det ju finnas. Menar du att ett par, tillsammans med en liberal - eller likgiltig och uppgiven - präst, ska få gifta sig i badkläder (eller varför inte nakna), sjunga profana sånger med ekivokt innehåll, ha uppblåsta kondomer som dekor framme vid altaret..?

Kyrkan är Guds hus, eller i alla fall tror de verkligt troende församlingsmedlemmarna det, och deras pietetskänsla måste respekteras. 
    Fast hellre ett troende naket par som bryter alla konventioner, än ett icke troende par i frack och brudklänning som håller alla traditioner. om vigseln är kyrklig. Så ser jag som troende på frågan. Flört
  • Anonym (XXX)
    Anonym (SvK) skrev 2022-01-19 16:27:46 följande:

Jag är positiv till grundförslaget, att kyrkor och andra samfund inte ska ha juridisk vigselrätt. Det ger kyrkor en mer fristående ställning i förhållande till staten. Kyrkan kan då i större utsträckning ha sin egna regler kring vigsel och skiljsmässa.

Sen tycker jag varje organisation själv ska bestämma hur den interna demokratin ska fungera. Vill man ha någon form av val med åsiktsgrupperingar så får man väl ha det. 

...fast här vill jag påminna om, att även på den tiden då homovigslar var förbjudna i Sverige, så fanns det präster i SvK som (med organisationens acceptans) "ställde upp" och gav de samkönade paren en "välsignelse" på kyrktrappan, efter att de genomgått den borgerliga partnerskapsceremonin.

Vad jag vill säga är, att detta troligen kommer att ske igen, om SvK fråntas vigselrätten. Och då är ju inget vunnet. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:26:46 följande:
    Jag har inte sagt att medlemskapet måste motiveras.  Jag har heller inte sagt något om hur man utformar ceremonin, så du slår in öppna dörrar. Vad jag säger är däremot att jag är för en juridisk ändring så att det blir som i andra länder i Europa. Där har många par en frivillig kyrklig vigsel efter den borgerliga. Vad jag vill är att samfunden inte skall vara juridiska aktörer, och jag hoppas du kan förstå att vi troende inom Sv K vill stärka kyrkans kristna profil, stärka dess identitet som just trossamfund - inte som myndighet. En vigsel är ju just myndighetsutövning.

Nej vet du vad! Du kan VERKLIGEN inte tala för alla troende inom Svenska kyrkan. Menar du verkligen, att samtliga troende inom Svenska kyrkan vill ha bort Svenska kyrkans vigselrätt? I så fall ljuger du rakt av! (Och det är inte särskilt kristligt.)
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 19:55:56 följande:
    ...fast här vill jag påminna om, att även på den tiden då homovigslar var förbjudna i Sverige, så fanns det präster i SvK som (med organisationens acceptans) "ställde upp" och gav de samkönade paren en "välsignelse" på kyrktrappan, efter att de genomgått den borgerliga partnerskapsceremonin.

Vad jag vill säga är, att detta troligen kommer att ske igen, om SvK fråntas vigselrätten. Och då är ju inget vunnet. 

För det 1:a är inte just frågan om enkönade vigslar det enda skälet till en sån här reform, utan flera andra finns som jag har tagit upp. Jag vill stärka Sv K:s identitet som trossamfund, att det ska förknippas mer med Jesus än med ceremonier, att han ska komma mer i fokus. Kyrkan ska inte vara ett serviceorgan för ceremonier åt icke troende - inte vara en festlig inramning till ett världsligt liv. En kyrka är ingen kyrka om inte tron är i centrum

För det 2:a : Vad gäller frågan om enkönade vigslar så skulle en sån här reform i stort ta udden av en debatt som kyrkan inte  alls behöver. Den har mycket viktigare saker att ta itu med. Naturligtvis finns det präster som skulle vara villiga att genomföra en akt med ett enkönat par efter den borgerliga akten, men jag tror att de flesta enkönade par som alls väljer vigsel skulle nöja sig med den borgerliga, om den var den juridiskt giltiga, och även många icke troende 2-köande par, som idag gifter sig kyrkligt.

För det 3:e :En sån här reform skulle inom överskådlig tid ta bort hotet om att prästkandidater med klassisk kristen tro inte längre kan prästvigas. En del vill nämligen att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska kunna prästvigas i Sv K. Om det blev verklighet vore det förmodligen slutet på klassiskt troende präster i Sv K,, och då skulle vi troende vara andligt hemlösa i  Sv K. Vi skulle inte någonstans kunna hitta en församling med klassisk kristen förkunnelse. Idag går jag i konservativa församlingar inom Sv K, Och det tagäller alla teologiska frågor, hela tron, inte bara samlevnadsetiken, utan tron i alla dess delar. Om det bara kommer att finnas liberalteologiska präster i Sv K kan den stora teologiska bredd som finns idag (där alla kan hitta församlinar som "passar dem" ) kunna gå förlorad. Idag finns delar av Sv K med en som jag ser det synnerligen bra förkunnelse.

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:08:40 följande:

Nej vet du vad! Du kan VERKLIGEN inte tala för alla troende inom Svenska kyrkan. Menar du verkligen, att samtliga troende inom Svenska kyrkan vill ha bort Svenska kyrkans vigselrätt? I så fall ljuger du rakt av! (Och det är inte särskilt kristligt.)
    Nu misstolkar du mig. Jag säger INTE att ALLA troende är för den reformen. DÄREMOT tror jag att troende i samfundet generellt önskar en stärkt kristen profil. Jag kunde ha formulerat mig bättre. Det är sant, men förtydligar här. Ja,, det var en slarvig formulering. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:34:03 följande:
    Bra. Som aktiv i Svenska Kyrkan har jag sett  hur kolossalt mycket partipolitiken har förstört samfundet. Många församlingar är bra som jag ser det, men inte alla, och riksledningen är jag inte nöjd med.. Sv K MÅSTE BLI FRI. partipolitiken måste bort, snarast möjligt!!!
    Fast ÄVEN om partipolitiken kommer bort. Tror du verkligen att SvK kommer att gå tillbaka till att vägra viga samkönade par? Det tror nämligen inte jag. Det är redan kört. 

• Anonym (Ateist-Mia)

@Sven Erik Johansson 
    Tack! Intressant. :) 

• SweeneyToad
    Friger skrev 2022-01-19 19:37:19 följande:
    Förlovning är ett sätt att smita undan äktenskap ytterligare något år.
    Nej. 
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:22:27 följande:
    Fast ÄVEN om partipolitiken kommer bort. Tror du verkligen att SvK kommer att gå tillbaka till att vägra viga samkönade par? Det tror nämligen inte jag. Det är redan kört. 

Är du lika emot att frånskilda ska få vigas i kyrkan? Nej? Då hycklar du. För Jesus hade både ett och annat att säga om både skilsmässa och omgifte. 

Den största kristna kyrkan, nämligen den katolska kyrkan, viger inte frånskilda.  
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige