Sven Erik Johansson: Väl talat ateist-Mia. Som troende har jag mera respekt för din ateisthållning än för de som väljer kyrklig vigsel utan att de själva tror. Jag står närmare dig. Jag vill att det ska finnas så mycket respekt för kyrkan som trossamfund att man gör en självprövning, och som ateist eller agnostiker, eller annan tro, väljer borgerligt i stället för kyrkligt - och jag är liksom du för ett system där samfund kan ha hand om de rent andliga vigslarna, men där de inte gör myndighetsutövning.
Jag vill faktiskt ha en "ohelig allians" med icke troende som vill samma sak i själva sakfrågan. RESPEKT för ditt inlägg.
Tack. :) Jo, jag kände det när jag läste din TS att vi ser på SvK och tro på ungefär samma sätt, fast från olika håll. Jag har mycket kontakt med SvK genom mitt jobb (med bla kyrkobyggnaderna). Har träffat så mycket hyggligt folk i SvK och det skulle inte kännas bra alls att fejka tro genom att tex döpa mina barn. De präster jag möter i mitt jobb har ju valt att ägna sitt liv åt att hjälpa andra genom tron på Gud och Kristus. Det har jag respekt för och jag skulle inte kunna delta i en ceremoni och leka kristen inför någon som utför sin del av ceremonin på djupaste allvar. På samma sätt skulle jag inte bjuda in ett djupt övertygat medium för att sedan fnissa bakom ryggen när hen pratar med spöken. Det är respektlöst helt enkelt.
Jag bevittnar däremot gärna religiösa ceremonier när jag vet att de som deltar tror på det de gör. Då tar jag gärna del av det som är viktigt i deras liv.
Jag arbetar som sagt också med SvK som kulturarv. Det är ju ytterligare en aspekt av det hela. Kyrkobyggnaderna i sig är viktiga även av andra skäl än de religiösa. Hur ser du på det - att kyrkobyggnader, -gårdar och inventarier bevaras av andra skäl än religiösa?