Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

sextiotalist skrev 2022-01-19 16:20:31 följande:
    Att mitt medlemskap är mitt eget beslut och aldrig behövs motiveras, att någon tyckare inte lägger sig i hur en präst tillsammans med de som t.ex ska gifta sig, vill utforma cermonin i kyrkan.
    Den svenska kyrkan är inte den enda församlingen som har vigselrätt
    Fast några ramar måste det ju finnas. Menar du att ett par, tillsammans med en liberal - eller likgiltig och uppgiven - präst, ska få gifta sig i badkläder (eller varför inte nakna), sjunga profana sånger med ekivokt innehåll, ha uppblåsta kondomer som dekor framme vid altaret..?

Kyrkan är Guds hus, eller i alla fall tror de verkligt troende församlingsmedlemmarna det, och deras pietetskänsla måste respekteras. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (SvK) skrev 2022-01-19 16:27:46 följande:

Jag är positiv till grundförslaget, att kyrkor och andra samfund inte ska ha juridisk vigselrätt. Det ger kyrkor en mer fristående ställning i förhållande till staten. Kyrkan kan då i större utsträckning ha sin egna regler kring vigsel och skiljsmässa.

Sen tycker jag varje organisation själv ska bestämma hur den interna demokratin ska fungera. Vill man ha någon form av val med åsiktsgrupperingar så får man väl ha det. 

...fast här vill jag påminna om, att även på den tiden då homovigslar var förbjudna i Sverige, så fanns det präster i SvK som (med organisationens acceptans) "ställde upp" och gav de samkönade paren en "välsignelse" på kyrktrappan, efter att de genomgått den borgerliga partnerskapsceremonin.

Vad jag vill säga är, att detta troligen kommer att ske igen, om SvK fråntas vigselrätten. Och då är ju inget vunnet. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:26:46 följande:
    Jag har inte sagt att medlemskapet måste motiveras.  Jag har heller inte sagt något om hur man utformar ceremonin, så du slår in öppna dörrar. Vad jag säger är däremot att jag är för en juridisk ändring så att det blir som i andra länder i Europa. Där har många par en frivillig kyrklig vigsel efter den borgerliga. Vad jag vill är att samfunden inte skall vara juridiska aktörer, och jag hoppas du kan förstå att vi troende inom Sv K vill stärka kyrkans kristna profil, stärka dess identitet som just trossamfund - inte som myndighet. En vigsel är ju just myndighetsutövning.

Nej vet du vad! Du kan VERKLIGEN inte tala för alla troende inom Svenska kyrkan. Menar du verkligen, att samtliga troende inom Svenska kyrkan vill ha bort Svenska kyrkans vigselrätt? I så fall ljuger du rakt av! (Och det är inte särskilt kristligt.)
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 16:34:03 följande:
    Bra. Som aktiv i Svenska Kyrkan har jag sett  hur kolossalt mycket partipolitiken har förstört samfundet. Många församlingar är bra som jag ser det, men inte alla, och riksledningen är jag inte nöjd med.. Sv K MÅSTE BLI FRI. partipolitiken måste bort, snarast möjligt!!!
    Fast ÄVEN om partipolitiken kommer bort. Tror du verkligen att SvK kommer att gå tillbaka till att vägra viga samkönade par? Det tror nämligen inte jag. Det är redan kört. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (SvK) skrev 2022-01-19 16:54:24 följande:
    Ät troende och gifte mig så, först borgerligt och sen i svenska kyrkan. Har inge probelm med det. Anser att vi gifte oss på dagen i kyrkan, det andra är bara det jurisdiska.

Fast nu ljuger du ju. Man KAN inte gifta sig två gånger i Sverige. Man måste välja om man vill göra det borgerligt eller kyrkligt. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 17:35:05 följande:

Jag ser själv en poäng i vuxendop som man själv väljer, fastän jag själv är barndöpt, och tills vidare står kvar i det, men dopet är inte en familjeceremoni.

Hmmm... Jag tycker mig minnas från Bibeln att Jesus' föräldrar bar fram honom till barndop, och då även offrade att lamm... Men som "dopet inte är en familjeceremoni" så gjorde de säkert fel!
  • Anonym (XXX)
    Friger skrev 2022-01-19 19:37:19 följande:
    Förlovning är ett sätt att smita undan äktenskap ytterligare något år.
    Jo. Det finns till och med par nu, som aldrig ens har tänkt att gifta sig, men ändå köper ringar och låtsas att de är förlovade, för att de tror att detta gör deras förhållande finare och seriösare än andra sambopars...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ateist-Mia) skrev 2022-01-19 18:26:11 följande:

Jag tycker att religiösa samfund ska fråntas vigselrätten. Jag tycker att det är viktigt att det är tydligt att äktenskapet är ett juridiskt avtal. (Och endast om man vill, även ett religiöst.)

Att frånta kyrkan vigselrätten kanske också kan öppna för möjligheten att gifta sig inför Gud men inte inför lagen. Många idag är ju förlovade utan att ha som intention att gifta sig, tex på grund av arv och särkullsbarn. De som då vill kan få sitt förhållande välsignat utan att ändra arvsrätten. 

Fast detta vore väl RIKTIGT illa? Ett äktenskap är ett äktenskap är ett äktenskap. Det får man ALDRIG rucka på, för då faller hela samhället samman, eftersom de gifta paren med sina kärnfamiljer är de minsta enheterna i hela samhällsbygget. Faller de bort, så faller allting! 

Har man synpunkter om styvbarns arvsrätt, så får man väl lobba för en förändring av de relevanta lagarna i stället. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag med) skrev 2022-01-19 19:33:29 följande:

Jag är också troende och medlem i svenska kyrkan och håller helt med TS. Har många gånger undrat över varför uttalade ateister väljer att gifta sig i kyrkan. Jo, för att lokalen är fin, man får ha finare kläder i kyrkan, det känns mer högtidligt ?  tycker de. Men det är hyckleri helt klart Och det vet alla som är med på bröllopet. Måste vara trist för prästen? (Eller är brudparet kristna i hemlighet som låtsas vara ateister för att det känns mer modernt?) 

Jag tycker att Statens fastighetsförvaltning ska ta över ansvaret för alla kyrkor som har någon form av k-märkning eller liknande. Det är viktigt att de bevaras som vårt kulturarv. Det får inte bli som i England där kyrkan har lämnat ifrån sig kyrkor av ekonomiska skäl till vem som helst. 

Jo, men det är ju så mycket annat idag som OCKSÅ är ett hyckleri i SvK. Homovigslar, öppet homosexuella präster, kvinnliga präster, präster som helt öppet lever som sambos, och till och med har barn på byn. Så vad spelar det för roll? 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:18:12 följande:

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

Ja, men då har det ju antingen alltid varit så, eller så har förändringen skett i och med en mycket omfattande folkunderstödd reformation av kyrkans tidigare privilegier. I Sverige är det inte så, och" typ ingen" skulle förstå varför de plötsligt skulle fråntas möjligheten att viga sig i kyrkan...
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige