-
Så prästens ord vid begravningen, om att vi nu överlämnar NN till Gud (minns inte den exakta ordalydelsen) har ingen betydelse?Sven Erik Johansson skrev 2022-01-22 18:22:20 följande:Nej för tusan. Det spelar väl ingen roll vad som händer med kroppen. Om jag får en salig bortgång eller ej tror jag beror på om jag står inom räckhåll för, eller har ställt mig utom räckhåll för, Kristi verk. Som sagt - vad min kropp anbelangar får de gärna placera den i en soptunna eller göra biobränsle av den. Det har inget med min frälsning att göra. Den som tror det har nog missuppfattat det kristna budskapet i sin helhet.
-
...och att "komma i vigd jord", som var så viktigt för kristna förr, är det inte heller längre..?Sven Erik Johansson skrev 2022-01-22 19:59:07 följande:Självfallet inte i den meningen att det skulle göra någon som helst skillnad just för den avlidne själv. Däremot är det ju ett sätt att förmedla något till de levande som är närvarande, ett sätt att uttrycka att nu har den avlidne gått in i en annan del av verkligheten, utom räckhåll för vad vi gör, och nu är det bara Kristus som kan göra någon skillnad för just den avlidne.
-
Vad sa Jesus, då? Jag tycker att Jesus verkar ha varit rätt vettig och pragmatisk. Jag undrar om han verkligen skulle ha velat att en kvinna ska stanna med en man som slår henne och barnen, eller en man stanna med en kvinna som bara tjatar och gnäller på honom varenda dag. Eller om sexlusten helt har upphört för den ena, och den andra fortfarande har lust (ett vanligt problem i trådar här på Familjeliv på sista tiden).SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte.
Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.
Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone).
Men visst är det så, att många ger upp för lätt. Och som sagt: jag skulle inte VILJA gifta om mig i kyrkan, för jag skulle bara känna mig utspökad och dum.
Den Katolska kyrkan hycklar multum. De är experter på att hitta någon anledning att annullera det tidigare äktenskapet, om det är en rik och mäktig person som ber dem om det. Tänk nuvarande kungen av Spanien, Felipe, och hans Letitia som var gift när de träffades... I och med att hon aldrig varit gift på riktigt med sin tidigare make, utan levt i synd, så dög hon plötsligt till Drottning av Spanien! *suckar*
Vad säger Sven Johansson, trådstartaren..? -
Jag är inte troende.SweeneyToad skrev 2022-01-29 18:03:27 följande:Varför tar du alltid upp extrema fall?
Jag har redan länkat till citat om vad Jesus sa om omgifte och skilsmässa, dock inte i denna tråd.
Och du som är så troende borde själv veta vad Jesus sa om detta.
Det jag kommer ihåg att han sa, handlade inte om skilsmässor, utan om folk som blivit änkor/änkemän och sedan gift om sig. Det var någon som oroade sig för hur det skulle bli i himmelriket, och då sa Jesus att där spelar det ingen roll, för där kommer alla ändå att leva som änglarna. Vilket jag har svårt att föreställa mig; självklart vill man väl ha sin man för sig själv även där... om man älskade honom när man gick bort. -
Det där visste jag egentligen, det hade bara fallit ur minnet.Sven Erik Johansson skrev 2022-01-29 18:20:05 följande:
Jesus säger i ämnet enligt Lukas 16:18 "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott". DÄREMOT så är det naturligtvis orimligt att bo med någon som t.ex slår en. Inte heller katolska kyrkan är emot att man i praktiken separerar då. Sen är det en annan sak om äktenskapet består på papperet, men i praktiken ska så klart ingen leva under orimliga förhållanden.
Jamen då vet vi. Då borde SvK egentligen inte viga frånskilda. Men fortfarande kan man kanske tänka sig en utredning, där man kan göra undantag om det handlar om en kvinna som pressats tvingats in i äktenskap som mycket ung, och sedan lidit svårt..? Jag tycker att det känns grymt att hon ska leva ensam resten av livet, och aldrig få en chans till riktig kärlek. Om hon nu är djupt och verkligt troende, och därför inte kan tänka sig att leva med en man utan att vara gift.
Jesus brukade ju ofta peka på ANDEMENINGEN i andra regler (t.ex. detta med sabbathen, att sabbathen var till för människan och inte tvärtom - att det var absurt att inte utföra arbete på sabbathen om det var viktigt, bara för att hålla på en regel). Därför skulle han kanske förstå och förlåta att en kvinna - eller för all del en man - som blivit väldigt illa behandlad av sin äktenskapspartner, skiljer sig och gifter om sig med en snällare och trevligare partner..? I
ngen av oss kan förstås veta detta... Dock tycker jag att kyrkan borde vägra att ställa upp som ceremonimästare, för folk som fullt frivilligt gifter sig och skiljer sig flera gånger, och ändå ska ha ett nytt stort kyrkbröllop med extra allt och alla oskuldssymboler, samt inhyrd fotograf, varje gång... -
Det man kan reta sig på när det gäller Katolska kyrkan, är väl just sådana fall som Felipe och Letitia. Han var kronprinsen och ville gifta sig med en kvinna som var gift i Katolska kyrkan, och därför inte kunde skilja sig. Men eftersom han var den blivande kungen, så gick det bra att hitta på någon långsökt förklaring till varför Letitias första äktenskap kunde annulleras. Random fattig spansk alkoholisthustru, får inte sitt äktenskap annullerat - så är det bara.Sven Erik Johansson skrev 2022-01-29 18:20:05 följande:
Vad gäller katolska kyrkan är den, liksom som Svenska Kyrkan, enhetlig. Det är skillnad på olika församlingar och olika präster. I Svensk kyrkan tros olika och förkunnas olika i olika församlingar, och så är det även i Katolska Kyrkan. Det finns många ärliga o-hycklande präster i Katolska Kyrkan. Katolske kyrkoherden här i stan har predikat kraftfullt mot hyckleri. Man kan inte säga generellt att "katolska kyrkan hycklar". Absolut inte !
Och även implikationen att Letitia skulle vara mer lämplig som Drottning av Spanien, om hon levt i ett äktenskap som aldrig varit - d.v.s. i synd - än om hon skulle ha varit riktigt gift, och sedan skilt sig som så många andra. Om inte DET är hyckleri, så vet jag inte vad som är det... -
Intressant. Vad tycker du förresten om celibatet för präster i Katolska kyrkan?Sven Erik Johansson skrev 2022-01-30 18:49:24 följande:
Katolska kyrkan är bara en vad jag vet, men har förstås olika församlingar och olika stift. I vissa fall kan ju ett äktenskap förklaras ogiltigt och det är kanske lite olika i olika stift vad man godkänner som ogiltigt eller ej. Min katolska väninnas käreste hade varit gift innan, och hann skrev till katolska kyrkan i Sverige och ansökte om det förra äktenskapets ogiltigförklarande. Han fick igenom det, men jag är ej säker alla katolska stift skulle godkänt det.
Det är lite som celibatet för präster. Det finns undantag. Om man var gift redan när man blev katolik och ville bli katolsk präst. En av mina facebookvänner, som var präst i Svenska Kyrkan innan han blev katolik, är gift, och om han skulle vilja bli katolsk präst, och fick det godkänt skulle han inte behöva skilja sig.
Däremot kan inte en person som redan jobbar som katolsk präst gifta sig - om han inte vill sluta jobba som katolsk präst. Då går det förstås.
-
Fast det kommer du inte att lyckas med. Alla kulturer man känner till har haft någon religion. Det är bara några år, eller på sin höjd ett par decennier, som man lyckats hålla nere religionen med vapenmakt i vissa länder, och då har det inte gått så bra på andra sätt. (Tänker nu på dels Nazityskland och dels kommunisttiden i Sovjet och Öststaterna.)Anonym (här) skrev 2022-02-01 10:53:22 följande:Ja? Om Jesus inte lever, vilket han ju inte gör... Och alldeles oavsett så kan all religion skrotas, religion bär inget gott med sig utan används bara som kontrollmedel och grogrund för fanatism av olika slag. I ett upplyst samhälle behövs inte religionen för att hålla folk sysselsatta.
-
Jag tycker att tanken är lockande. Att ge HELA sig... I SvK verkar de flesta präster - som jag haft att göra med, obs - inte se det som ett kall, utan som ett "jobb". Man säger "jag jobbar som präst", inte "jag ÄR präst". Klockan 16:30 stämplar man ut, tar av sig prästkragen och stänger av mobilen. Församlingsbor i nöd får ringa jourhavande präst, eller socialjouren. Är man inte i tjänst på söndagen, så går man inte i högmässan. Då är man med familjen. Att ta föräldraledighet och bara bryta alla kontakter med människor som man byggt en relation med, och som har förtroende för en - är inget problem. Då kommer det ju en vikarie och tar över!Sven Erik Johansson skrev 2022-02-01 10:17:31 följande:
Jag tror inte att idén generellt är bra. Själv hade jag inte funnits om allmänt prästcelibat fortsatt i Norden efter 1500-talet. Jag har ju 6 generationer präster bland mina förfäder. Ha ha
Tanken är väl bla att prästen ska ha 100% fokus på sina uppgift att vara präst, och inte ha sina krafter och uppmärksamhet splittrad på att t.ex. ha en familj att ansvara för, och ge sin tid och energi, men jag tror inte idén generellt är bra. Däremot finns det katolska präster som jag verkligen tror tjänar Gud, t.ex. katolske kyrkoherden här i stan, som är en fantastiskt god predikant enligt min bedömning.
Kommer ihåg en julkväll när jag var i församlingskyrkan med min dotter. Vi satt i cafédelen och väntade på att bli insläppa i kyrkorummet för midnattsmässan. Vid bordet bredvid satt även en av prästerna, tillsammans med en prästkandidat som hade placering i församlingen. Båda kvinnor, för övrigt. De satt - på julnatten alltså - och gnällde över sitt schema. Båda hade barn, då vill man ju vara med dem på julafton, och inte där i kyrkan; det borde den som hade lagt schemat ha tagit hänsyn till, menade de...När man hör sådant, längtar man efter en Katolsk präst, som som sagt har gett hela sig, och som brinner i anden...
När dina förfäder var präster, så var det ju ett helt annat system. Prästerna fanns till hands för sina församlingsbor dygnet runt. De kunde åka hem till någon som låg för döden, mitt i natten om det krävdes. Och prästfrun och prästdöttrarna - allteftersom de växte upp - arbetade också (oavlönat) i församlingen. De uppfyllde de roller som diakoner, församlingspedagoger, församlingsvärdinnor och liknande har idag. Så de drog inte ifrån kyrkan utan tillförde i stället något. -
Fast i sådana samhällen är religionen bara en ursäkt. Hade den inte funnits, så hade samma människor strävat efter makten ändå. Men då med någon annan ideologi som förevändning. Jag nämnde ju som sagt nazismen och kommunismen förut.Anonym (här) skrev 2022-02-01 11:51:28 följande:Sen kan folk ha en egen personlig tro som tröst i livets svårigheter, och även uppskatta ceremonier som erbjuds i en kyrka, men religiösa system med dogmatiska läror som håller människor i tvångsbojor, det är tack och lov på väg bort ur våra samhällen.