Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Glinda från Oz skrev 2022-02-01 21:21:03 följande:

Du menar alltså att Jesus i själva verket stod för hat och intolerans? Homosex var helt accepterat på Jesus tid, det var något alla hade hört talas om och många praktiserade, kanske även Jesus själv. 

Var FÅR du allt ifrån? Homosexualitet accepterat bland judarna för tvåtusen år sedan..? Käre värld - de har inte accepterat det än i denna dag!

Jag tror att du rör ihop den tidens Israel med den tidens Grekland..? Fast i det Antika Grekland var det så, att även om s.k. gossekärlek praktiserades, så var männen gifta med kvinnor, och barnen växte upp i normala familjer med mamma, pappa och syskon. Barnen behövde aldrig veta vad pappa gjorde på badhuset. Några homoäktenskap förekom definitivt inte. Det verkar som att du har blivit hjärntvättad, sorry... 
  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-02-01 22:42:29 följande:

När jag pratar om vigsel menar jag den religösa biten. Gay par ska alltså få samma religösa välsignelse som heterosexuella. 

Jag har inte sagt att de vägrar viga mörkhyade, det var en liknelse jag gjorde för att du skulle se hur fördomsfullt ditt resonemang är. Eftersom du är homofob ser du inte hur knasigt du resonerar men är du inte rasist kommer du se hur dumt det blir när man byter ut orden. 

Präster som inte viger homosexuella är hatiska, de har inget i kyrkan att göra. Att vara homofob är inte bättre än att vara rasist. Att säga att homosexualitet är en synd är hatiskt och fördomsfullt. Homosexualitet är något rätt och bra och lär vara något Gud själv har skapat. 

Det finns tydliga förbud emot det i Bibeln. Jag orkar inte ens leta rätt på Bibelställena, för det är så uttjatat. 

Att äktenskapet är för man och kvinna är självklart. Gud skapade Adam och Eva (om du har missat det, inte Adam och Evert), och sedan sa han till dem att de skulle "vara fruktsamma och befolka jorden". Samkönade par kan liksom inte det...

Sedan har vi det viktigaste av allt. Själv är jag inte troende, men OM man är troende, så vill man inte lura i homosexuella par att de har Guds välsignelse när de faktiskt inte har det. Eftersom det kan sluta med att de i stället straffas i nästa instans. Då har man inte varit "kärleksfull" som präst. Det kärleksfulla är att försöka ge de homosexuella som kommer till kyrkan, kraft att inte leva ut sin homosexualitet.

Jag har läst bra tips från Katolska präster, som att man ska fasta och trötta ut kroppen för att hålla den fysiska lusten nere (detta måste även de katolska prästerna själva göra, fast de är heterosexuella - de får ju inte ha sex ändå), och den själsliga närheten i ett förhållande, kan man försöka byta ut mot nära vänskapsförhållanden i stället. Det är ju inte förbjudet. Slutligen gäller studier och bön...

De präster i SvK som uppmuntrar homosexuella att fortsätta synda, genom att viga dem, gör dem en allvarlig björntjänst...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (här) skrev 2022-02-02 08:09:51 följande:
    Du får såklart ha din uppfattning om din tro och vad den har för betydelse. Men om du skulle lyfta blicken en aning ovanför din egen näsa så skulle du se att jag pratar inte om just dig och ditt val av tro, utan om religion i stort. I världen och i historien har religion använts som maktmedel både för att pressa i människor i önskad mall men också för att utesluta dem ur gemenskapen. Vilka som passar in eller utesluts har varierat i tid och utifrån religion.

Ceremonier kanske inte har betydelse för dig, men för många andra och det är därför svenska kyrkan finns kvar fortfarande, för det är när människor är i behov av en ceremoni (dop/välkomna ett barn, bröllop/fira och befästa sin relation och begravning/farväl till en älskad avliden) som kyrkan kommer till pass även för dem som aldrig annars går i kyrkan eller ser sig som troende. Och det är kanske trist för dem, som liksom du, verkligen tror på kyrkan, men så ser utvecklingen ut och jag tror inte att den kommer att kunna vända annat än med hårda bud - antingen är man med eller inte..., men frågan är ju om man vill dit. Jag vill det inte i alla fall. 

Och att snacka om "hard facts" när det gäller religion är ju bara skrattretande. 
    Jag tänker, att om man på något sätt ska bevisa att man är "riktigt" troende innan man får vigas i kyrkan, så blir det också konstigt. Detta är ju för många människor något flytande. Ibland tror de mer, ibland mindre. T.o.m. präster och munkar har ju kämpat med sin tro... Det blir ett för högt krav på Herr Svensson och Fröken Karlsson som vill gifta sig, tycker jag. Och dessutom - hur bevisar man det..? Om kravet blir att man ska uttala trosbekännelsen inför församlingen, så kan ju de som är ivriga efter kyrkbröllop utan att vara troende, göra det ändå. De känner inte att de gör något fel, eftersom det inte betyder något för dem. 

Jag vet som sagt att Sven Johansson tycker motsatt mot mig i den här frågan, men jag snor ändå hans tråd :) till att skriva, att jag anser att SvK även har en viktig TRADITIONSBÄRANDE funktion. Vi svenskar har redan förlorat så mycket av vår historia och traditioner, och ska vi förlora detta med kyrkliga vigslar (och kanske barnadop och begravingar också?), så blir vi ännu mer historielösa och rotlösa. Det blir snart inget kvar av oss. 

...och dessutom blir steget att plötsligt våga sig till kyrkan en vanlig söndag, större om man aldrig har varit där förr.
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 10:15:29 följande:
    Vi tycker inte lika speciellt ofta, men här delar jag din uppfattning helt och hållet.
    Jag har ju rätt många högkyrkliga på min mammas sida, men de delar inte TS uppfattning, däremot vet jag att den uppfattningen finns mer tydligt i västra Sverige.
    Ja, som det ser ut nu med utströmningen från Svenska Kyrkan, så tror jag inte att de har "råd" att vara så exklusiva. Dessutom FINNS ju Katolska kyrkan, de svenska frikyrkorna, och en mängd andra kristna sammanslutningar också. Finns  grupper som träffas hemma hos någon t.ex., läser Bibeln, sjunger psalmer och ber - och de behöver inte ens en präst, de turas om att vara ledare. Vill man tillhöra en väldigt exklusiv sammanslutning med höga krav för medlemskap, så finns det massor av andra ställen man kan söka sig till, än just SvK. Som jag tycker ska få vara en bred och allmännelig kyrka med låga trösklar...
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 10:15:29 följande:
    Vi tycker inte lika speciellt ofta, men här delar jag din uppfattning helt och hållet.
    Jag har ju rätt många högkyrkliga på min mammas sida, men de delar inte TS uppfattning, däremot vet jag att den uppfattningen finns mer tydligt i västra Sverige.
    ...och en annan sak: kyrkan har ju också en viktig social funktion. Ska man ställa krav på att en ensam mamma som går till diakonissan och ber om en matkasse i slutet av månaden, ska demonstrera sin tro på något sätt? Ska man ställa det kravet på gamla människor, som lever ensamma och inte har någon annan gemenskap än den i kyrkan, eller med diakonissan som ibland kommer på besök? På fattiga barnfamiljer, som inte har någon annanstans att ta vägen och inte har råd, som åker på familjeläger på en stiftsgård i natursköna omgivningar en helg? Nä...
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-02 11:18:47 följande:
    Nja. Nu har även ministrar fått avgå, pga de har gjort saker som inte passar in i partiets linje.
    Det är ändå en viss skillnad att ha en vanlig anställning mot att ha en ledande befattning. 
    Jo. För så lite som att ha haft svartstäderska eller ej betalt TV-licensen (på den tiden då den fanns). 

Men det konstigaste med SvK och Visby-bispen, är att öppet homosexuella och transsexuella människor får vara präster. Det är ju hundra resor värre än ett otrohetsförhållande, mellan en vuxen man och en vuxen kvinna. Det sistnämnda är ju i alla fall naturligt. SvK fjantar i PRIDE-paraden varje år tillsammans med läderbögar med lösbröst och löspenisar - men nu gick man plötsligt bananas över en man och en kvinna som uppriktigt verkar älska varandra. För annars hade det ju inte hållit i tolv år, under dessa påfrestningar med extremt hemlighetsmakeri och rädsla för upptäckt. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-02 13:44:40 följande:

Dessutom finns det ju en del församlingar i Sv K som jag ser som mycket bra församlingar. Jag VILL att Sv K ska bli som vilket samfund som helst, eftersom jag vill att fokus ska ligga på Jesus och det han erbjuder. I vår församling finns mycket bra verksamhet, och jag vill se mer av det i allt fler församlingar i Sv K. Det finns en del väldigt kraftfullt andligt liv på många håll inom just Svenska Kyrkan. Jag tänkte på det i söndags då vi tog emot en nyvigd ung kvinnlig präst som höll sin första gudstjänst. Det var mycket god undervisning, och jag tackade henne efteråt. Faktum är att på senare år har flera av de präster som allra modigast försvarat klassisk kristen tro i Sv K varit relativt unga kvinnliga präster. Sådant ger mig ett hopp för Svenska Kyrkan, och jag sitter också i kyrkofullmäktige.

Det är i och för sig lite märkligt, eftersom det står mycket tydligt i Pauli brev att "kvinnan tige i församlingen"! ALLA kvinnliga präster plockar russinen ur kakan, hur fina russin de än väljer ut.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (här) skrev 2022-02-02 13:14:57 följande:
    Ingen annan har ju med att göra hur det sveket i relationen eventuellt ser ut. Otrohet är bara mellan dem som ingår i relationen. De kan ha haft överenskommelser som ingen annan har en aning om. 

Fast en biskop eller präst kan inte ingå sådana avtal med sin fru. Eller - det "kan" han förstås, men han är fortfarande otrogen inför Gud, eftersom han sviker de löften han gav hustrun vid vigseln. Det var ju heliga löften, och vad de två kommer överens om privat när de diskuterar problemet i sängkammaren (kanske att frun har kommit i klimakteriet, och tycker att det sexuella får vara för hennes del nu, resten av livet - vad vet jag) - löser inte upp de heliga löfena. 

Det var alltså INTE så, att biskopen fick sparken för att ge hans fru upprättelse. (Hon får dessutom också ett sämre liv efter detta, i en sämre bostad med osäkrare ekonomi o.s.v..)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (här) skrev 2022-02-02 14:38:18 följande:
    Det är just det som blir så fjantigt och dumt när man ska blanda in gud och religion där det inte hör hemma.

Äktenskap = juridisk och ekonomisk överenskommelse. 
    Relation = överenskommelse som kan se ut som paret ifråga önskar.
    Vigselceremoni = borgerlig vigsel och sedan eventuellt en ceremoni som paret önskar. 
    Ja, fast även om vi skulle ha så i Sverige, så måste naturligtvis präster genomgå den kyrkliga ceremonin också, när de gifter sig. Annars skulle det se lite märkligt ut!

Och för övriga spelar det ingen roll om de är gifta i kyrkan eller rådhuset, om de inte själva är troende. Lagstiftningen gör ingen skillnad på det, när det gäller skilsmässa, bodelning och underhåll, boende och vårdnad för barnen, 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ateisten) skrev 2022-02-03 12:27:34 följande:

Ok. Såg på ett annat hmmm, lite större forum där saken diskuterats mer i detalj att problemet bottnar i att han brutit mot sina löften, och löftena är grunden i yrket, och med brutna löften kan han inte utföra yrket, och måste därför sparkas.

Ungefär så förklarades det. Tycker ändå det blir konstigt, var dras gränsen mellan privatliv /arbetsliv? Hur hanteras en prälle som är sambo /ogift, lever i öppen relation, swinger? Är dom per automatik blockade från yrket? 

Även människor med mindre traditonell syn på relation och samliv kan ju ha en stark tro. Vad sänder avskedandet för signaler till dom? Att dom som avviker från mallen inte är välkomna?

Det finns massor av präster som lever som sambos, en tid innan de gifter sig. Det är egentligen ganska märkligt, för i Bibeln är det uppenbart att detta är synd. I Gamla Testamentet finns till och med en passage om att en flicka som visar sig inte vara oskuld på bröllopsnatten ska stenas - och det är hennes egna föräldrar som ska se till att det blir gjort... Alldeles förfärligt, naturligtvis! Men från det till att religionens egna företrädare lever som sambos, är steget ändå för långt. 

...och detta att det förekommer öppet homosexuella och transsexuella präster är ju ännu värre. Bara i Sverige...

Swingers hoppas jag att det inte finns några... men efter detta beslut mot Visby-bispen, borde det vara möjligt att avkraga dem också om det kom fram. 

Det ÄR en skillnad mellan prästyrket och andra yrken, och så måste det vara. En läkare t.ex. har också stora krav på sig, men det räcker att han uppför sig väl på arbetsplatsen (t.ex. inte tafsar på patienterna eller sjuksköterskorna), och inte begår några stora lagbrott på sin fritid heller. Men annars kan han göra vad han vill på sin fritid - han är bara läkare under sina skift på sjukhuset, annars är han en privatperson som vem som helst. En präst däremot är eller borde vara präst dygnet runt, och alla dagar på året. Han bör LEVA prästrollen. 

Så ur den synvinkeln förstår jag ansvarsnämndens beslut. Straffet blev bara så konstigt högt - att han inte ens fick chansen att arbeta som vanlig präst, till en låg lön i en församling i ett utsatt område? Det hade till och med en katolsk präst som brutit celibatlöftet, fått. 
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-02-03 11:02:19 följande:
    För människan, så har cermonier varit viktiga i årtusenden, är nästan säker på att använda cermonier är äldre än religionen
    Jo, det verkar vara inbyggt i oss, att vi på något sätt vill markera de stora övergångarna i livet på ett mer högtidligt sätt. Födelse-dop, pubertet-konfirmation, parbildning-vigsel, barnafödande-dop igen, och slutligen död-begravning.

Om SvK släpper detta för den stora allmänheten, så tror jag inte att det blir mycket kvar av dem. Som sagt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-03 15:10:51 följande:
    Jo, det verkar vara inbyggt i oss, att vi på något sätt vill markera de stora övergångarna i livet på ett mer högtidligt sätt. Födelse-dop, pubertet-konfirmation, parbildning-vigsel, barnafödande-dop igen, och slutligen död-begravning.

Om SvK släpper detta för den stora allmänheten, så tror jag inte att det blir mycket kvar av dem. Som sagt. 
    Tillägg till detta: olika försök med alternativa borgerliga ceremonier har inte "slagit" i breda lager av befolkningen, även om det finns vissa som väljer dem. Just vid dessa stora högtider i livet, vill man känna att man är del av en stor och gammal tradition. Som här i Sverige administreras av kyrkan. En borgerlig namngivningsceremoni är inte alls samma sak som ett dop (jag har varit på några, det kändes hemsnickrat och meningslöst).

En borgerlig vigsel är lagom och passande för två 40-åringar, varav den ena gifter sig för andra gången och den andra för tredje. Men för ett ungt par, som åtminstone just då tror att de ska älska varandra hela livet ut..? Nä. Varför missunna sig en riktig vigsel, liksom..?
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 17:47:15 följande:

Det är nog olika i olika stift och olika församlingar hur en del frågor hanteras, helt enkelt för att där sitter olika personer. Jag har dock aldrig hört talas om något asvkedande av någon sambo-präst eller swinger. I biskopens fall handlar det ju främst om förtroendekapitalet en stiftsledare måste ha bland stiftets anställda, som han ska vara chefen för, för att praktiskt kunna utföra sitt jobb.

Jag tar inte personligen ställning för eller emot ansvarsnämndens beslut, men det som jag fattat som huvudfrågan är just förtroendekapitalet hos stiftets andra anställda.

Fast i så fall hade det ju räckt att ta ifrån honom biskopsstaven, men låtit honom behålla prästämbetet. Och så hade SvK kunnat ge honom en prästtjänst långt nere på karriärstegen, i en liten församling någonstans långt borta från Visby stift. Med så lite personalansvar som möjligt (i praktiken är väl dock präster alltid överordnade gentemot personal i kyrkan som inte är präster). 

Det var just detta att han förbjöds att arbeta som präst för all framtid, som var så märkligt. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 18:01:24 följande:
    Dopet har ingenting allas med namngivning att göra. Prästen säger inte "jag döper dig till .........", utan "jag döper dig .......". Föräldrarna tillfrågas också "vilka namn har ni GETT ert barn?". Dvs barnet har redan namnet - så nej. Dopet har inte med namngivningen att göra över huvud taget.
    Jag VET allt det där (och allt du skrev i det tidigare inlägget också). Jag pratar om hur människor uppfattar det i praktiken. Verklighetens folk. Folket i stugorna, du vet!

...och sedan måste jag faktiskt lägga till, att namngivning och dop i alla tider har varit förknippade med varandra. Förr avslöjade man inte barnets namn i förväg, utan det fick ens släktingar och vänner veta först när prästen uttalade dem vid dopet. 
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-02-03 20:00:16 följande:

Jag tycker att Svenska Kyrkan ska satsa mer på vuxendop, Glöm inte att Svenska Kyrkan OCKSÅ har vuxendop - och det finns en stor poäng med det. I vår kyrkobyggnad, som är en samarbetskyrka mellan Svenska Kyrkan, Pingst o Syrisk-Ortodoxa byggs det nu en dopgrav, och den är tänkt att kunna användas också av Sv K, inte bara pingst. Jag uttalade mitt stöd för det i kyrkorådsmötet..

Jag vet att det ofta funnits kopplingar, men jag vill gärna att kunskapen ökar om vad dopet egentligen innebär.

Då måste ni vara försiktiga! :)

May be a cartoon of text
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige