• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:38:02 följande:
    Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 
    För mig med. Jag förstår Sven Johansson (tror jag), men jag tycker inte att just Svenska kyrkan ska vara en församling med höga trösklar, där man avkräver människor bevis på en personlig gudstro, för att de ska få vara med. Jag tycker att vem som helst ska känna sig välkommen där. Kunna gå på familjeaktiviteter, åka på familjeläger, sätta sina barn i miniorerna och barnkörerna, gå på gudstjänster 1 Advent och Julafton (även om man inte går annars), delta i kurser om helgonens liv eller ikonmålning, be diakonissan om en matkasse om man har mer månad än lön kvar...

Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst. 

Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson. 

Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 14:59:13 följande:
    För mig med. Jag förstår Sven Johansson (tror jag), men jag tycker inte att just Svenska kyrkan ska vara en församling med höga trösklar, där man avkräver människor bevis på en personlig gudstro, för att de ska få vara med. Jag tycker att vem som helst ska känna sig välkommen där. Kunna gå på familjeaktiviteter, åka på familjeläger, sätta sina barn i miniorerna och barnkörerna, gå på gudstjänster 1 Advent och Julafton (även om man inte går annars), delta i kurser om helgonens liv eller ikonmålning, be diakonissan om en matkasse om man har mer månad än lön kvar...

Dessutom blir ovannämnda ett sätt för vaniga, halv- eller icketroende svenskar att komma i kontakt med kyrkan. Kyrkan kan utnyttja dessa tillfällen till mission, och det tycker jag även att de gör - på ett bra sätt, faktiskt. På julgransplundringen t.ex., som min familj alltid gick på när barnen var små, så började man alltid med en gudstjänst i kyrkorummet, med enkla ord så att även barnen skulle förstå. Sedan blev det dans kring julgranen i församlingshemmet och slutligen fika med lussebullar och pepparkakor. Och på familjelägret var det en andakt i kapellet varje dag, samt en kort bön före varje måltid. Resten av tiden var det sport och lek, och möjlighet för familjerna att informellt börja närma sig en diakon eller präst. 

Jag undrar lite var Sven Johansson tänker, att vanligt folk ska få den första kontakten idag, om man måste vara troende redan första gången man går inom dess portar? Visst, det finns dom som själva börjar söka bland religionerna - men det är inte Medelsvensson. 

Den starka tron och de höga kraven som Sven Johansson eftersträvar, finns ju redan i frikyrkorna. Man kan ju välja en av dem i stället!
    Vi är inte alltid ense, men här är vi det. 
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:38:02 följande:
    Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 

Något kan det ligga i det, för när man inte får det hemifrån är det ju något man upptäcker och undersöker själv. Det blir liksom en stabilare trosgrund Jag har också personlig erfarenhet av det övernaturliga, just i samband med kyrkan. Man kan säga så att jag vet vad jag har sett med egna ögon, men just det skedde inte främst när jag kom till tro, utan främst långt senare, efter mer än 20 år som kristen, efter 40.

Vad gäller allvar så kan jag väl säga så här: Det är en enorm skillnad på vår tillvaro om jag i huvudsak har rätt jämfört med om jag i huvudsak har fel, så visst är det verkligen allvar.

Det jag vill är att fler ska förknippa kyrkan med Jesu frälsningsbudskap än med kulturarv. Sverige är jämte Japan världens mest sekulariserade land, men jag tror att Gud vill att nya vindar ska blåsa. Du tror inte det, men en av oss har fel i den saken antingen jag eller du.

jag tänker absolut fortsätta att engagera mig i Svenska Kyrkan.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 15:06:35 följande:
    Vi är inte alltid ense, men här är vi det. 
    Exakt var har jag skrivit något om att avkräva bevis på personlig gudstro ? 
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 11:53:57 följande:
    Varför skulle jag inte göra det? Jag är själv frånskild, och jag skulle inte göra kyrkbröllopsgrejen en gång till. Skulle bara känna mig fånig i så fall. Och ännu värre blir det naturligtvis, om bruden ska spöka ut sig i vit brudklänning och alla andra oskuldssymboler.

Maktens män och kvinnor har alltid kunnat få sina äktenskap upplösta av Katolska kyrkan. Man har hittat på någon orsak, helt enkelt. Det finns ju vissa godtagbara skäl, t.ex. att den ena parten blivit infertil, impotent eller mentalsjuk. Och då hittar man på att han/hon är det, och får en (eller det kanske krävs två) korrupta läkare att skriva intyg - och så upplöser biskopen äktenskapet. Eller så hittar man något formfel i den förra vigselceremonin - går alltid att hitta på något. Alternativt så blir biskopen avsatt (om det är en kunglig person som har den makten), och så sätter han in en mer liberal biskop som är beredd att ge dispens. 

Stämmer. Det går att använda som dispensskäl. Sedan är det förstås en flytande skala vad som är "tvång", vad som bara är "påtryckningar", och vad som skett för att bruden inte hade någon annat val i praktiken, men som ändå inte var ett tvång från brudgumens eller föräldrarnas sida... Det går att vrida till "tvång", om biskopen önskar hjälpa till med det, men man hör ju tyvärr om - särskilt kvinnor - som inte beviljats skilsmässa av Katolska kyrkan, trots att man tycker att det vore självklart. 
    Jag tycker inte det är självklart. Jag tar bokstavligt på ''tills döden skiljer oss åt'', om man har sagt det löftet inför Gud. 
    Det Gud har sammanfogat, får människan inte skilja åt, som sägs i vigselgudstjänsten, men som också Jesus sa. 
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 15:16:37 följande:
    Exakt var har jag skrivit något om att avkräva bevis på personlig gudstro ? 
    Det var inte jag som skrev det, utan jag höll med (XXX) om hennes inställning (vi har ofta avvikande åsikter). Men du ställer rätt höga krav på andra. Du skrev det själv till mig innan. Du anser inte att man ska ta nattvarden eller läsa trosbekännelsen om man inte är troende, fast egentligen är det inget som du ska bry dig om, det kan vara det som (XXX) menar med höga trösklar
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 14:59:13 följande:

Du har helt missuppfattat mig. Jag har verkligen inte skrivit något om att avkräva bevis på personlig tro för att få vara med.  Jag har heller inte skrivit något om att inte vara välkommen. Tvärtom sa jag att gudstjänsterna ska vara öppna för alla, och att diakoni och internationell hjälpverksamhet ska riktas till alla som kan nås. Du har helt missförstått vad jag vill säga. DÄREMOT tycker jag att man kan göra en viss SJÄLVPRÖVNING, och sträva efter ÄRLIGHET. Vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som t.ex. att läsa trosbekännelsen. Menar man inte vad man säger då ljuger man ju. Även att ta nattvard är en bekännelsehandling. Jag har FULL RESPEKT  för de som går konfirmandkurs (som alla ska vara välkomna på), men sedan ärligt väljer att avstå från själva konfirmationen då de inte tror. Det är verkligen ärlighet.

Sen visar tyvärr lång tids erfarenhet att det till stor del inte har fungerat, ur missionsperspektivet, med de tillfällen då många icketroende kommit i kontakt med kyrkliga verksamheter. Det vore möjligen om man kunde göra om sådana verksamheter så att det bar mer frukt, men hittills har det ju inte lyckats, då Sverige fortfarande, jämte Japan, är världens mest sekulariserade land.

jag har verkligen inte sagt att man måste var troende första gången man går innanför kyrkporten. Så där har du helt missuppfattat mig.

Så de där kraven du tror att jag eftersträvar eftersträvar jag inte.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 15:26:16 följande:
    Det var inte jag som skrev det, utan jag höll med (XXX) om hennes inställning (vi har ofta avvikande åsikter). Men du ställer rätt höga krav på andra. Du skrev det själv till mig innan. Du anser inte att man ska ta nattvarden eller läsa trosbekännelsen om man inte är troende, fast egentligen är det inget som du ska bry dig om, det kan vara det som (XXX) menar med höga trösklar

Det är inte höga krav att tala för ärlighet i rena bekännelsehandlingar. DÄREMOT har jag aldrig någonsin sagt att man måste bevisa en personlig tro för att delta i olika kyrkliga arrangemang. Tvärtom har jag t.ex sagt att gudstjänster och kyrklig hjälpverksamhet ska vara öppna för/rikta sig till alla. Även en mängd andra arrangemang är för alla, men jag tycker inte att det är för mycket begärt att rena bekännelsehandlingar åtminstone respekteras genom att ske med ärlighet.

Det är inte heller fel att sträva efter en tydligare kristen profil, och att ens kyrka faktiskt skall hjälpa fler att finna tron på Jesus. Jag verkar för det i fullmäktige.

• Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-20 15:19:55 följande:
    Jag tycker inte det är självklart. Jag tar bokstavligt på ''tills döden skiljer oss åt'', om man har sagt det löftet inför Gud. 
    Det Gud har sammanfogat, får människan inte skilja åt, som sägs i vigselgudstjänsten, men som också Jesus sa. 
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 15:37:17 följande:
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
    Majoriteten av skilsmässor beror dock inte på misshandel. 

Här är en bra sida, som ger ett bra svar:

www.catholic.com/qa/is-divorce-a-sin-when-ones-spouse-is-abusive
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige