• Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 13:44:30 följande:
    Fast händer det NÅGONSIN att någon präst i SvK, vägrar att viga några som har klarat den officiella hindersprövningen? Det har jag svårt att tro. Jag kan se för mig hur han eller hon skulle bli uthängd i Aftonbladet:

Fyrabarnsmamman Melinda, 42, hade äntligen hittat sitt livs stora kärlek Denny efter fyra misslyckade äktenskap. Då vägrade församlingsprästen att förrätta vigseln! 

På bilden ser vi Melinda i den pärlemorvita, pärlstickade brudklänningen med tillhörande slöja som hon redan hade köpt. Den kostade 120 000 kronor, och hon var tvungen att ta ett SMS-lån för att har råd med den. "Nu hänger den här till ingen nytta, och jag är så ledsen", säger Melinda. Dessutom har jag inte råd med mat till barnen.

Denny, som just frigavs ifrån Kumla, säger "efter tio år i fängelset behöver jag faktiskt lite kärlek. Vem är prällejäveln att bestämma att Melinda och jag inte är rätt för varandra?

I sociala media går tongångarna höga. Fembarnsmamman Denize som snart ska gifta sig med Liam, känd från rättegången mot medlemmar i Bandidos, säger: "jag är rädd att det ska bli likadant för oss. Man kan ju inte rå för att man har haft otur tidigare i livet..."

Vi har sökt representanter för Svenska Kyrkan."
    Onekligen ett intressant fall detta med Melinda, men jag tror i o f s det skulle finnas präster som inte vigde. De skulle dock troligen hänvisa till en annan präst i församlingen, så det skulle förmodligen inte bli någon stor grej. Det skulle snart ha blivit vigsel med en annan präst. Det finns alltid präster som vill viga. Det fungerar bra som det är nu att prästen inte har vigseltvång, bara vigselrätt. O så skulle det nog bli även med andra ramar, om de kyrkliga vigslarna inte är juridiska.
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-22 18:22:20 följande:
    Nej för tusan. Det spelar väl ingen roll vad som händer med kroppen. Om jag får en salig bortgång eller ej tror jag beror på om jag står inom räckhåll för, eller har ställt mig utom räckhåll för, Kristi verk. Som sagt - vad min kropp anbelangar får de gärna placera den i en soptunna eller göra biobränsle av den. Det har inget med min frälsning att göra. Den som tror det har nog missuppfattat det kristna budskapet i sin helhet.
    Så prästens ord vid begravningen, om att vi nu överlämnar NN till Gud (minns inte den exakta ordalydelsen) har ingen betydelse?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 18:32:35 följande:
    Så prästens ord vid begravningen, om att vi nu överlämnar NN till Gud (minns inte den exakta ordalydelsen) har ingen betydelse?
    Självfallet inte i den meningen att det skulle göra någon som helst skillnad just för den avlidne själv. Däremot är det ju ett sätt att förmedla något till de levande som är närvarande, ett sätt att uttrycka att nu har den avlidne gått in i en annan del av verkligheten, utom räckhåll för vad vi gör, och nu är det bara Kristus som kan göra någon skillnad för just den avlidne.
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-22 19:59:07 följande:
    Självfallet inte i den meningen att det skulle göra någon som helst skillnad just för den avlidne själv. Däremot är det ju ett sätt att förmedla något till de levande som är närvarande, ett sätt att uttrycka att nu har den avlidne gått in i en annan del av verkligheten, utom räckhåll för vad vi gör, och nu är det bara Kristus som kan göra någon skillnad för just den avlidne.
    ...och att "komma i vigd jord", som var så viktigt för kristna förr, är det inte heller längre..?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 20:13:33 följande:
    ...och att "komma i vigd jord", som var så viktigt för kristna förr, är det inte heller längre..?
    Det har ingen teologisk betydelse vad jag vet. Tänk t.ex. om ett flygplan störtar långt ute i havet med 300 passagerare, och sjunker till 5 km djup. Hur skulle deras kroppar bli begravda i vigd jord? Skulle de vara uteslutna från frälsning i kraft av Kristi verk på Golgata pga vad som hände med deras kroppar ? Jag tror faktiskt att idag är det tvärtom ofta icke troende som har en mer "sentimental" attityd till den döda kroppen än många av oss troende.
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 22:34:07 följande:
    Att äktenskapet är för man och en kvinna, är dock mycket mer grundläggande än att varje man och varje kvinna, bara ska få vara gift med en person under en period i livet. Även den Katolska kyrkan medger ju en hel del undantag och dispenser, och har alltid gjort. (Förutom att det alltid varit tillåtet att gifta om sig efter dödsfall.) Särskilt när det gäller mäktiga personer. Tänk Henrik VIII. Och närmare i tiden Letitia av Spanien, när man hittade någon långsökt grund för att ogiltigförklara hennes tidigare äktenskap, så att hon skulle kunna vigas vid Felip - den blivande kungen. 

För mig personligen spelar den frågan mindre roll. Det är OK för mig, att har man gjort ett misstag - oavsett vems fel det var - så får man nöja sig med en borgerlig ceremoni nästa gång.

Fast någonstans tycker jag ändå, att det borde finnas något slags utredningsmöjlighet i det enskilda fallet. Tänk en ung flicka som tvingats in i ett äktenskap t.ex.. Och blivit misshandlad, förtryckt och förnedrad i en massa år. Och så möter hon av en slump en fin man, som tar henne därifrån. Hon älskar honom och han älskar henne. Jag kan inte se att Gud - om han finns - skulle önska att de inte skulle få vigas i hans kyrka...

Men möjligheten att göra ett undantag, får förstås inte missbrukas. Som helt säkert skulle ske, om dagens liberalteologer skulle ha makten över sådana utredningar. "AAAAALLT ÄR KÄÄÄÄRLEEEEK."
    Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte. 

Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.

Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone). 
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 15:37:17 följande:
    Fast nu vet jag ju vad du har skrivit här och på andra ställen. Om att du är rädd för män, rädd för att bli fast med en man som behandlar dig illa. Och ändå vill du inte att en kvinna, som har haft oturen att gifta sig med en man som gör det - kanske misshandlar henne gravt till och med, och tvingar henne till sex när hon inte vill - ska få skilja sig?

Som sagt, jag tycker dock att vid eventuellt omgifte, så bör kyrkan pröva hennes skäl till den första skilsmässan. Det duger inte att ordna fyra stora kyrkbröllop efter varandra, där huvudsyftet är att bruden ska ha "allt ljus på mig" i fantastiska vita kreationer och brudkronor. Tänk Pamela Anderson, t.ex....
    Vilka är dem andra ställena? ;) 
    Minns bara att jag har skrivit om det här på FL.

Vill bara säga en sak om detta. Min rädsla för våld i nära relation är dock inte obefogad, med tanke på hur vanligt det är. Samt kommer du ihåg ifjol? Hur många kvinnor som blev mördade av sin man eller ex-man, under kort tid, något som fick stor medial uppmärksamhet, och som fick många politiker att reagera. 
    Majoriteten av kvinnor som blir mördade, blir mördade av en partner, eller ex-partner. 

Att kvinnojourer ens ska behöva finnas är djupt tragiskt. Varför ska dem ens behövas? Jo, för att någon brukar våld mot dig, antingen psykiskt eller fysiskt, och denna någon är någon som du älskar. Bara att bli misshandlad är oacceptabelt, men att bli det av någon man älskar, är så fruktansvärt att jag saknar ord. 
  • Anonym (XXX)
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:
    Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte. 

Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.

Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone). 
    Vad sa Jesus, då? Jag tycker att Jesus verkar ha varit rätt vettig och pragmatisk. Jag undrar om han verkligen skulle ha velat att en kvinna ska stanna med en man som slår henne och barnen, eller en man stanna med en kvinna som bara tjatar och gnäller på honom varenda dag. Eller om sexlusten helt har upphört för den ena, och den andra fortfarande har lust (ett vanligt problem i trådar här på Familjeliv på sista tiden). 

Men visst är det så, att många ger upp för lätt. Och som sagt: jag skulle inte VILJA gifta om mig i kyrkan, för jag skulle bara känna mig utspökad och dum. 

Den Katolska kyrkan hycklar multum. De är experter på att hitta någon anledning att annullera det tidigare äktenskapet, om det är en rik och mäktig person som ber dem om det. Tänk nuvarande kungen av Spanien, Felipe, och hans Letitia som var gift när de träffades... I och med att hon aldrig varit gift på riktigt med sin tidigare make, utan levt i synd, så dög hon plötsligt till Drottning av Spanien! *suckar*

Vad säger Sven Johansson, trådstartaren..?
  • SweeneyToad
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-29 18:00:08 följande:
    Vad sa Jesus, då? Jag tycker att Jesus verkar ha varit rätt vettig och pragmatisk. Jag undrar om han verkligen skulle ha velat att en kvinna ska stanna med en man som slår henne och barnen, eller en man stanna med en kvinna som bara tjatar och gnäller på honom varenda dag. Eller om sexlusten helt har upphört för den ena, och den andra fortfarande har lust (ett vanligt problem i trådar här på Familjeliv på sista tiden). 

Men visst är det så, att många ger upp för lätt. Och som sagt: jag skulle inte VILJA gifta om mig i kyrkan, för jag skulle bara känna mig utspökad och dum. 

Den Katolska kyrkan hycklar multum. De är experter på att hitta någon anledning att annullera det tidigare äktenskapet, om det är en rik och mäktig person som ber dem om det. Tänk nuvarande kungen av Spanien, Felipe, och hans Letitia som var gift när de träffades... I och med att hon aldrig varit gift på riktigt med sin tidigare make, utan levt i synd, så dög hon plötsligt till Drottning av Spanien! *suckar*

Vad säger Sven Johansson, trådstartaren..?
    Varför tar du alltid upp extrema fall? 
    Jag har redan länkat till citat om vad Jesus sa om omgifte och skilsmässa, dock inte i denna tråd. 
    Och du som är så troende borde själv veta vad Jesus sa om detta. 
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 13:44:30 följande:
    Fast händer det NÅGONSIN att någon präst i SvK, vägrar att viga några som har klarat den officiella hindersprövningen? Det har jag svårt att tro. Jag kan se för mig hur han eller hon skulle bli uthängd i Aftonbladet:

Fyrabarnsmamman Melinda, 42, hade äntligen hittat sitt livs stora kärlek Denny efter fyra misslyckade äktenskap. Då vägrade församlingsprästen att förrätta vigseln! 

På bilden ser vi Melinda i den pärlemorvita, pärlstickade brudklänningen med tillhörande slöja som hon redan hade köpt. Den kostade 120 000 kronor, och hon var tvungen att ta ett SMS-lån för att har råd med den. "Nu hänger den här till ingen nytta, och jag är så ledsen", säger Melinda. Dessutom har jag inte råd med mat till barnen.

Denny, som just frigavs ifrån Kumla, säger "efter tio år i fängelset behöver jag faktiskt lite kärlek. Vem är prällejäveln att bestämma att Melinda och jag inte är rätt för varandra?

I sociala media går tongångarna höga. Fembarnsmamman Denize som snart ska gifta sig med Liam, känd från rättegången mot medlemmar i Bandidos, säger: "jag är rädd att det ska bli likadant för oss. Man kan ju inte rå för att man har haft otur tidigare i livet..."

Vi har sökt representanter för Svenska Kyrkan."
    Var kan man läsa om detta?
    Hittade inget när jag googlade.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige