• Anonym

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Anonym (XXX) skrev 2022-01-22 13:44:30 följande:
    Fast händer det NÅGONSIN att någon präst i SvK, vägrar att viga några som har klarat den officiella hindersprövningen? Det har jag svårt att tro. Jag kan se för mig hur han eller hon skulle bli uthängd i Aftonbladet:

Fyrabarnsmamman Melinda, 42, hade äntligen hittat sitt livs stora kärlek Denny efter fyra misslyckade äktenskap. Då vägrade församlingsprästen att förrätta vigseln! 

På bilden ser vi Melinda i den pärlemorvita, pärlstickade brudklänningen med tillhörande slöja som hon redan hade köpt. Den kostade 120 000 kronor, och hon var tvungen att ta ett SMS-lån för att har råd med den. "Nu hänger den här till ingen nytta, och jag är så ledsen", säger Melinda. Dessutom har jag inte råd med mat till barnen.

Denny, som just frigavs ifrån Kumla, säger "efter tio år i fängelset behöver jag faktiskt lite kärlek. Vem är prällejäveln att bestämma att Melinda och jag inte är rätt för varandra?

I sociala media går tongångarna höga. Fembarnsmamman Denize som snart ska gifta sig med Liam, känd från rättegången mot medlemmar i Bandidos, säger: "jag är rädd att det ska bli likadant för oss. Man kan ju inte rå för att man har haft otur tidigare i livet..."

Vi har sökt representanter för Svenska Kyrkan."
    Var kan man läsa om detta?
    Hittade inget när jag googlade.
  • Anonym
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 17:46:45 följande:
    Det har du rätt i, men fortfarande är det hyckleri att vara emot homoäktenskap, när man är inte emot omgifte. 

Speciellt med tanke på vad Jesus sa om skilsmässa och omgifte.

Jag gillar verkligen att den katolska kyrkan inte hycklar(i denna fråga åtminstone). 
    Vilken koppling har omgifte och homoäktenskap?
  • Anonym
    SweeneyToad skrev 2022-01-29 18:13:41 följande:
    Att vissa är emot homosäktenskap, men inte omgifte. 

Jesus var emot omgifte. Så det är hyckleri, om vissa säger att det är synd med homoäktenskap, men inte säger att det är synd med omgifte. 
    Ok, tack för svar.

Jag får se om jag kan hitta något om det du säger om Jesus och omgifte.
    Att det står om homorelationer i bibeln har jag dock koll på.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige