• Sven Erik Johansson

    Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

    Jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan och vill avskaffa samfundens vigselrätt - o göra det som i andra länder i Europa, där den juridiskt giltiga vigseln sker i rådhuset, men sen kan par som så önskar gifta sig kyrkligt - men utan juridisk implikation. Detta kan ske antingen så att samfunden själva avsäger sig vigselrätten, eller så att staten fråntar dem den. Båda de alternativen är OK enligt mig. Skäl till det jag vill är bla att jag vill stärka Svenska Kyrkans profil och identitet som trossamfund, att den förknippas mer med tron på Jesus än med ceremonier, och att jag tycker det är hyckleri att gifta sig inför en Gud man inte tror på. Det som sker i kyrkan skall vara ärligt. Man ska mena det man säger och sjunger kan man säga. Kyrkan ska inte vare ett serviceorgan för ceremonier till de som inte tror. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men kyrkan ska inte få hantera myndighetsutövning. Jag hoppas också att en kyrka utan juridisk funktion blir mindre attraktiv förmakthungriga partipolitiker som vill styra och ställa, utan att själva vara troende. I praktiken består tyvärr statskyrkan, även om den formellt avskaffades år 2000. Jag vill ha en kyrka helt fri från partipolitik, med fokus på sitt kärnuppdrag som är av andlig art.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-19 17:52
    Det finns även ett annat skäl. I kyrkomötet i Sv K finns många partipolitiska ledamöter som är för att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska få prästvigas. Visserligen äger biskoparna, inte kyrkomötet, den frågan , men jag är tvivlar på att biskoparna kommer att stå emot trycket i längden, om många ledamöter i kyrkomötet vill driva sin linje. Om förslaget blir verklighet blir det troligen slutet för klassiskt troende präster i Svenska Kyrkan - i alla frågor, alltså teologin i stort, hela tron. Då kommer det inte längre att finnas NÅGRA församlingar i Svenska Kyrkan där man kan få den andliga föda som klassisk kristen förkunnelse är. Svenska Kyrkan har idag en stor teologisk bredd. Om klassiskt troende präster inte får verka kan det bli en smalare kyrka, och vi troende har ingenstans att ta vägen, inga församlingar att gå till för att få höra klassisk kristen förkunnelse och delta i klassiskt kristet arbete. Nu är jag själv visserligen ekumen, för kristen enhet mellan samfunden, och går även på gudstjänster i andra kyrkor, bla den katolska, men min bas är i Svenska Kyrkan där jag är med, och jag vill fortsätta vara med i Sv K.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige
  • Anonym (XXX)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 12:21:24 följande:
    I USA är jag rätt säker på att det finns kyrklig vigselrätt, men där har ju förstås 50 delstaterna olika lagar. Storbritannien stämmer nog också, och jag tänker främst på länder på kontinenten som jag tycker att Sverige kan göra likadant som - antingen genom riksdagsbeslut eller genom att samfunden själva avstår juridisk vigselrätt, vilket väl någon svensk kyrka också redan har gjort.
    Jamen dom länderna är ju KATOLSKA, och bakgrunden är en helt annan. Tänk franska revolutionen t.ex.. Man menade att kungen, adeln och prästerskapet alla var samma skrot och korn, som bara sög ut pengar av det hårt arbetande folket. Därför ville man inte längre vigas av präster efter revolutionen, utan man ville vigas inför en tjänsteman som man var och kände sig jämbördig med. 

    Några sådana känslor av hat och underlägsenhet gentemot prästerna finns inte i Sverige idag. Så folket har ingen anledning att gå med på ditt förslag. 

    Fast det är ingen idé att käbbla om detta (vad folket vill), när vi inte har något underlag. Man kanske borde ordna en omröstning?
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:08:59 följande:
    Fast det är INTE ALLS samma sak. Inte i ett land där alla är vana vid juridiskt giltiga kyrkbröllop sedan tusen år tillbaka. I Storbritannien ytterligare ett par hundra år...
    Fast det stämmer inte riktigt, det var först under 1500-talet som vi blev protestanter och först 1571 fick svenska kyrkan vigselrätt (kyrkoförordningen 1571), men tillräckligt länge i varje fall, dvs så länge som vår svenska kyrka har funnits. Så även om det inte är 1000 år, så är det så länge Svenska Protestantiska kyrkan har funnits, det var ett smart drag att knyta folk till kyrkan via vigseln.
    Sedan fanns det en gråzon ett tag, men innan dess så var inte kyrkan inblandad alls (Sverige blev ju inte kristet förrän en tid in på 1000-talet)
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 13:21:12 följande:
    Fast det stämmer inte riktigt, det var först under 1500-talet som vi blev protestanter och först 1571 fick svenska kyrkan vigselrätt (kyrkoförordningen 1571), men tillräckligt länge i varje fall, dvs så länge som vår svenska kyrka har funnits. Så även om det inte är 1000 år, så är det så länge Svenska Protestantiska kyrkan har funnits, det var ett smart drag att knyta folk till kyrkan via vigseln.
    Sedan fanns det en gråzon ett tag, men innan dess så var inte kyrkan inblandad alls (Sverige blev ju inte kristet förrän en tid in på 1000-talet)
    De katolska prästerna, som vi hade innan, vigde ju också folk! :)

     
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:28:48 följande:
    De katolska prästerna, som vi hade innan, vigde ju också folk! :)

     
    Ja, men nu var det vigselrätten knuten till kyrkan som jag avsåg, den skrevs in 1571, innan dess så fanns självklart vigslar i kyrkan, men det var inte lagstadgad som det sedan blev. 
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 12:38:44 följande:
    Det finns inget som hindrar dig att driva frågan, men du kommer nog inte få igenom detta, eftersom det är inte en majoritet som är bakom dig. Du, svenska kyrkan består inte endast av er, utan det är en stor grupp till. Svenska kyrkan har mycket mer på sin agenda är att vara en kristen församling. De agerar som stödjande instans för många, oavsett livsåskådning, vid kriser, stora som små. Faktiskt mer, som jag upplevde att Jesus agerade, för om jag minns min konfirmationstid, så gjorde han väldigt mycket utan att predika, utan för att han var en medmänniska. 
    För mig är en god kristen, utan att själv vara religiös, en person som agerar som Jesus skulle ha gjort. Han krävde inte att folk skulle tro när han delade sitt bröd och sin fisk, han krävde inte att folk skulle tro när han hjälpte en spetälsk. Den goda samariten var med all säkerhet inte en kristen person, utan endast en bra medmänniska.
    Svenska Kyrkan är ju öppen för alla, oavsett tro/icke tro. 

    Jag tror att du har missuppfattat hur jag tänker. Självfallet ska gudstjänsterna vara öppna för alla, och självfallet ska kyrkans hjälparbete riktas till alla det kan nå, både inom landet, och internationellt. Jag har själv varit med o samlat in massor av pengar till det som då var Lutherhjälpen. Världssvälten är en av mina stora hjärtefrågor. Men det betyder inte att som jag ser det att det är rätt att Jesus har kommit så mycket i skymundan som skett idag i delar av Svenska Kyrkan. Jag var t.ex. på midnattsmässan i Göteborgs domkyrka julen 19, då biskop  Rappman talade, och det var  ungefär 0 ord kristet budskap. Det var inte rätt.


    Som en sidokommentar så nämner jag även att jag själv hellre  talar om Jesus i presens än i imperfekt, eftersom jag tror att han lever idag. (Annars vore torn, och faktiskt kyrkan i sin helhet meningslösa.)


    Låt mig ställa en utmanande och ärlig fråga  från hjärtat, en ytterst rak fråga. Du säger att du är konfirmerad och att du inte är troende. Frågan är : Är det ärligt att läsa trosbekännelse och ta nattvard om man inte tror ?  Är det att respektera Jesus? Jag tycker själv det är ärligt av icke troende konfirmander om de går kursen och avstår från själva konfirmationen. Jag har respekt för ärliga icke-troende, och jag tror Jesus står närmare ärliga icke-troende än de som deltar i kyrkliga förrättningar utan att tro. Alla ska vara välkomna på gudstjänst, men vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som jag inte tycker det är ärligt att göra om man inte tror, t.ex. säga: "Vi tror på........" osv, eller ta nattvard.


    Jag tror också att du missat  en del om vad Jesus faktiskt säger om oss och sig själv, om evangeliet och församlingen. Han säger att vi är syndare, att han är världens frälsare, att människan behöver blir det han kallar född på nytt. och grundar församlingen. Alla ska vara välkomna på gudstjänsterna oavsett tro, och alla ska kunna hjälpas i diakoni och internationellt hjälparbete, men Jesus betonar verkligen det andliga, bönen , omvändelsen, frälsningen etc etc.

  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:18:54 följande:
    Jamen dom länderna är ju KATOLSKA, och bakgrunden är en helt annan. Tänk franska revolutionen t.ex.. Man menade att kungen, adeln och prästerskapet alla var samma skrot och korn, som bara sög ut pengar av det hårt arbetande folket. Därför ville man inte längre vigas av präster efter revolutionen, utan man ville vigas inför en tjänsteman som man var och kände sig jämbördig med. 

    Några sådana känslor av hat och underlägsenhet gentemot prästerna finns inte i Sverige idag. Så folket har ingen anledning att gå med på ditt förslag. 

    Fast det är ingen idé att käbbla om detta (vad folket vill), när vi inte har något underlag. Man kanske borde ordna en omröstning?
    Om kyrkorna själva avsäger sig vigselrätten så är det inte folket utan kyrkorna som bestämmer det. Om riksdagen bestämmer är det de valda ledamöterna. Visst kunde man väl rösta om ifall staten slutlige ska ta steget. Det finns många skäl för reformen, av vilka jag nämnt en del, som inte är knutna till det du nämner.
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2022-01-20 13:43:54 följande:
    Ja, men nu var det vigselrätten knuten till kyrkan som jag avsåg, den skrevs in 1571, innan dess så fanns självklart vigslar i kyrkan, men det var inte lagstadgad som det sedan blev. 
    Vilka förrättade då juridiskt giltiga vigslar före 1571, om det inte var präster?
  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 13:55:40 följande:

     


    Låt mig ställa en utmanande och ärlig fråga  från hjärtat, en ytterst rak fråga. Du säger att du är konfirmerad och att du inte är troende. Frågan är : Är det ärligt att läsa trosbekännelse och ta nattvard om man inte tror ?  Är det att respektera Jesus? Jag tycker själv det är ärligt av icke troende konfirmander om de går kursen och avstår från själva konfirmationen. Jag har respekt för ärliga icke-troende, och jag tror Jesus står närmare ärliga icke-troende än de som deltar i kyrkliga förrättningar utan att tro. Alla ska vara välkomna på gudstjänst, men vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som jag inte tycker det är ärligt att göra om man inte tror, t.ex. säga: "Vi tror på........" osv, eller ta nattvard.


     


    Jag läser inte trosbekännelsen (men jag kan den fortfarande) och har inte tagit nattvarden sedan jag konfirmerades. Jag konfirmerades för att det hörde till, ja, du är ju samma generation, så det var ju en icke-fråga i många familjer. Däremot så valde jag att döpa sonen, detta för att han skulle få ta ett val efteråt. Mitt önskemål till prästen var att inte dra ut på cermonin, inte att ändra i den.
    Kommer från en högkyrklig släkt med många präster och många som är engagerade i kyrkan, så det var väl inte med blida ögon man såg att sonen valde att inte konfirmera sig (men vi hade inga problem med detta, ansåg att det var hans beslut)
    Jag är för övrigt döpt av en släkting, men inte i kyrkan, utan hemma hos min mormor.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:06:05 följande:
    Jag läser inte trosbekännelsen (men jag kan den fortfarande) och har inte tagit nattvarden sedan jag konfirmerades. Jag konfirmerades för att det hörde till, ja, du är ju samma generation, så det var ju en icke-fråga i många familjer. Däremot så valde jag att döpa sonen, detta för att han skulle få ta ett val efteråt. Mitt önskemål till prästen var att inte dra ut på cermonin, inte att ändra i den.
    Kommer från en högkyrklig släkt med många präster och många som är engagerade i kyrkan, så det var väl inte med blida ögon man såg att sonen valde att inte konfirmera sig (men vi hade inga problem med detta, ansåg att det var hans beslut)
    Jag är för övrigt döpt av en släkting, men inte i kyrkan, utan hemma hos min mormor.

    Det är bra att du inte läser trosbekännelse och tar nattvard. Jag förstår att det funnits ett släkttryck, och jag tycker själv att släkttryck är så jättetråkigt. Man ska kunna vara sig själv, men jag kan inte låta bli att tänka att det varit ännu ärligare att inte göra det vid konfirmationen heller-dvs att inte konfirmeras. Kan du förstå att för mig som troende så är en sådan sak som nattvarden på allvar ? det varnas till och med i nya testamentet för att ta den utan att verkligen mena det man gör. 


    För min del kommer jag från ett, i Sverige, vanligt sekulariserat hem. Jag blev troende vid ungefär 16 års ålder, och började som den ende i familjen att gå i kyrkan, och har varit aktiv  i Svenska Kyrkan sen dess. (Jag går också på katolska och ortodoxa gudstjänster då kristen enhet är en hjärtefråga för mig:) Jag sitter också i kyrkofullmäktige sen år 2017.

  • sextiotalist
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-20 14:27:13 följande:

    Det är bra att du inte läser trosbekännelse och tar nattvard. Jag förstår att det funnits ett släkttryck, och jag tycker själv att släkttryck är så jättetråkigt. Man ska kunna vara sig själv, men jag kan inte låta bli att tänka att det varit ännu ärligare att inte göra det vid konfirmationen heller-dvs att inte konfirmeras. Kan du förstå att för mig som troende så är en sådan sak som nattvarden på allvar ? det varnas till och med i nya testamentet för att ta den utan att verkligen mena det man gör. 


    För min del kommer jag från ett, i Sverige, vanligt sekulariserat hem. Jag blev troende vid ungefär 16 års ålder, och började som den ende i familjen att gå i kyrkan, och har varit aktiv  i Svenska Kyrkan sen dess. (Jag går också på katolska och ortodoxa gudstjänster då kristen enhet är en hjärtefråga för mig:) Jag sitter också i kyrkofullmäktige sen år 2017.


    Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige