Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:18:12 följande:

För det 1:a är inte just frågan om enkönade vigslar det enda skälet till en sån här reform, utan flera andra finns som jag har tagit upp. Jag vill stärka Sv K:s identitet som trossamfund, att det ska förknippas mer med Jesus än med ceremonier, att han ska komma mer i fokus. Kyrkan ska inte vara ett serviceorgan för ceremonier åt icke troende - inte vara en festlig inramning till ett världsligt liv. En kyrka är ingen kyrka om inte tron är i centrum

För det 2:a : Vad gäller frågan om enkönade vigslar så skulle en sån här reform i stort ta udden av en debatt som kyrkan inte  alls behöver. Den har mycket viktigare saker att ta itu med. Naturligtvis finns det präster som skulle vara villiga att genomföra en akt med ett enkönat par efter den borgerliga akten, men jag tror att de flesta enkönade par som alls väljer vigsel skulle nöja sig med den borgerliga, om den var den juridiskt giltiga, och även många icke troende 2-köande par, som idag gifter sig kyrkligt.

För det 3:e :En sån här reform skulle inom överskådlig tid ta bort hotet om att prästkandidater med klassisk kristen tro inte längre kan prästvigas. En del vill nämligen att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska kunna prästvigas i Sv K. Om det blev verklighet vore det förmodligen slutet på klassiskt troende präster i Sv K,, och då skulle vi troende vara andligt hemlösa i  Sv K. Vi skulle inte någonstans kunna hitta en församling med klassisk kristen förkunnelse. Idag går jag i konservativa församlingar inom Sv K, Och det tagäller alla teologiska frågor, hela tron, inte bara samlevnadsetiken, utan tron i alla dess delar. Om det bara kommer att finnas liberalteologiska präster i Sv K kan den stora teologiska bredd som finns idag (där alla kan hitta församlinar som "passar dem" ) kunna gå förlorad. Idag finns delar av Sv K med en som jag ser det synnerligen bra förkunnelse.

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

Det låter inte så kristligt att inte vilja viga samkönade. Menar du att Svenska kyrkan inte är till för alla? Varför tror du att det inte finns samkönade par som tror på Gud?
  • Anonym (Q)
    SweeneyToad skrev 2022-01-19 20:30:09 följande:
    Är du lika emot att frånskilda ska få vigas i kyrkan? Nej? Då hycklar du. För Jesus hade både ett och annat att säga om både skilsmässa och omgifte. 

Den största kristna kyrkan, nämligen den katolska kyrkan, viger inte frånskilda.  
    Nej, men de gillar småbarn. Som sagt, världens hycklare.
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 20:51:57 följande:

Jag vill faktiskt att kyrkorna VARKEN ska viga 2- eller 1-köande par. Jag vill ju att alla vigslar skall vara borgerliga - som i andra länder i Europa. Jag vill att kyrkorna ska förknippas med Jesus och hans budskap , inte  med ceremonier, och inte stå för myndighetsutövning, vilket ju en vigsel faktiskt är.

Att leva som kristen medför att man har en radikal alternativ livsstil, snarare än lever  som världen lever.  Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen, men vill man följa Jesus så innebär det ett annorlunda liv.

Ingen ska tvingas vara lärjunge. Vill man följa honom så innebär det dock att ens liv förändras.. Vissa av oss tror att livet förändras radikalt även på samlevnadsområdet när en person blir kristen. .Det  är logiskt att inte vara med i en församling vars tro man inte delar. Då kan man gå ur den, och gå med i en annan som man har mer gemensamt med - eller starta en egen  församling med en tro som "passar en". - eller inte vara med i någon alls.. En kyrka är en förening med helt frivilligt medlemskap.

Jag tror att en kyrka finns till för dem som verkligen är intresserade av Jesus och detta med att följa honom. En kyrka måste ju ändå få stå för något. Den måste väl ändå få ha en tro ? Precis som t.ex. ett politiskt parti måste få stå för något, även om inte alla gillar det. Jag tror att Jesus älskar och vill att alla ska följa honom, men ingen kan tvingas göra det. I den meningen är kyrkan till för alla, men det betyder inte att den ska anpassa sitt budskap efter allas önskemål. Man får hålla isär olika frågor där..

Det finns alla möjliga sorters tro, och skälen till varför en del homosexuella har en tro varierar såklart, hur mycket som helst. Alla har sin personliga historia. Jag blev själv troende vid 16 , och min historia är, precis som för alla andra, personligt unik,. Precis som skälen till att en del heterosexuella, bisexuella eller asexuella har en tro varierar varierar det för homosexuella.

Du skrev att man ska vigas borgerligt och sedan ha en ceremoni i kyrkan. Menar du att kyrkan ska kunna säga nej om ett samkönat par vill ha en kyrklig ceremoni efter den juridiska vigseln?
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:03:02 följande:

Där instämmer jag inte. Förut var kontrollen av den psykologiska profilen hos prästkandidater inom RKK dålig, men jag tror att den har förbättrats. De  övergrepp jag har läst om ligger alla en bit tillbaka i tiden. Medvetenheten har höjts. Övergrepp ska naturligtvis polisanmälas och förövare lagföras, och ja - precis som i idrottsrörelsen, med funktionärer som begått övergrepp har det funnits katolska präster som gjord det, och naturligtvis ha bort dömas och sättas i fängelse för det, men jag - som är medlem i svenska Kyrkan - men aktiv också i katolska kyrkan vet att detta inte sker där jag är aktiv. En ärligare och bättre/modigare predikant än katolske kyrkoherden här i stan är svår att hitta. Analogt kunde du säga att "idrottsrörelsen är hycklare" om du ska generalisera på samma sätt.

Men jag är som sagt i grunden svensk-kyrklig, och i denna frågan tänker jag mest på Svenska Kyrkan.

Ännu idag mörkas det om vad som hänt, och antagligen fortfarande händer. Och hur vet du att det inte förekommer i Sverige? Det vet du inte. Du verkar vara naiv.

Ja, självklart vill du inte tänka på vad andra kristna kyrkor gör, eftersom du har svårt att ta avstånd från det.

• Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:13:58 följande:

Det sa jag inte. DÄREMOT känner jag väl till hur det är i de församlingar jag är aktiv,  DEM  kan jag tala för. De personerna känner jag. Och som sagt - även i idrottsrörelsen.

Vaddå inte påverkas ? Som aktiv i Svenska Kyrkan ser jag att  det vore stor nytta just inom mitt samfund med reformen. Därför nämner jag mest den.

Du tror på allvar att de skulle berätta för dig?
  • Anonym (Q)
    Sven Erik Johansson skrev 2022-01-19 21:13:58 följande:

Det sa jag inte. DÄREMOT känner jag väl till hur det är i de församlingar jag är aktiv,  DEM  kan jag tala för. De personerna känner jag. Och som sagt - även i idrottsrörelsen.

Vaddå inte påverkas ? Som aktiv i Svenska Kyrkan ser jag att  det vore stor nytta just inom mitt samfund med reformen. Därför nämner jag mest den.

Kan du svar på inlägg 73?
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige