• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-05 20:43:30 följande:
    Varför är det så svårt för dig att respektera de som inte vill ta vaccinet? Varför måste de komma med enligt dig sakliga argument för att de inte vill ta det?

Du får bara acceptera att vi alla är olika och att endel inte vill ta vaccinet, utan att du ska ifrågasätta det.

Jag pratar om saklighet om denna propaganda myndigheter har.
    Jag väntar på detta fortfarande ser jag.
    Vaccinen är frivilliga, och saklighet pratades om där, utan den säger man inget om "propagandan" som skulle ha existerat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (G)

Inte läst igenom tråden.

Jag var i alla fall väldigt tveksam innan jag tog vaccinet. Det berodde nog främst på de biverkningar som svininfluensavaccinet gav för vissa. Jag tog den sprutan också och halvt ångrade det efteråt.

Så, rädsla/oro för det okända helt enkelt.

• Anonym (L)

Att smittspridningen ökar så galet mycket är ju för att folk tror att de kan återgå till att leva som vanligt men egentligen bara har ett skydd på ca 25%. De hinner ju inte få ut dos 3 i den takt som krävs.

• EpicF
    klyban skrev 2022-01-05 20:35:25 följande:

Jag är bara intresserad av COVID-19 vaccin och det om mensen där.

Och vad i denna studie är det som berättar det du vill?

Så det summa är varför du inte berättar det är detta, detta och detta, nu började istället diskutera andra orsaker till mensrubbningar som även innebär utebliven mens.

Och då blir det missvisande för COVID-19 biverkningen, medvetet?

Du säger dig sitta med svaren, men sen inte ger dom.

Och jag säger varken bu eller bä, och varför gör jag detta tror du?

Jo, för vi inte ens vet svaret än till varför de fått en riklig mens fysikaliskt och vad dessa kan vara mer än riklig mens.

Jag inser att det inte finns nått än som kan berätta vad som är vad här, och vi får vackert vänta.

Men detta vill du förekomma det är inte så vetenskapligt eller hur?

Du vet redan vilka vaccin det finns, logiken dikterar att du tittar där.

Ja, du lärde mig källhantering innan, nu följer jag den.

Studien om covid-19 vaccin och mensrubbningar (observera, MENSRUBBNINGAR! Inte "riklig mens") pågår just nu i grannlandet.

Nej, min källhantering följer du inte. Och det har du aldrig gjort.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-05 20:45:46 följande:

Jag pratar om saklighet om denna propaganda myndigheter har.

Jag väntar på detta fortfarande ser jag.

Vaccinen är frivilliga, och saklighet pratades om där, utan den säger man inget om "propagandan" som skulle ha existerat.

Hans åsikt om varför han inte vill ta vaccinet. Och det är inget han varken behöver förklara för dig eller försvara sig.
  • klyban
    Anonym (L) skrev 2022-01-05 20:45:38 följande:
    Ja men man har ju inte satt giltighetstid på vaccinpassen? Det innebär ju att vaccinerade som efter 6 mån har 25% skydd blandas med nyvaccinerade med 90% skydd?

Det är en annan fråga, och en oundviklig sak  nu när vi har kommit så långt som nu.
    Och där vi har de som tar dos ett, de som tar dos två och de som tar dos tre som jag snart.
    Jag har faktiskt inte brytt mig ett skit om vaccinationspass, då det är irrelevant för mig.
    Men det blir en jävla röra helt klart när man har så många olika varianter samtidigt.

Men ditt argument är då att vaccinpass ska vara mer exakta, har inte en susning just nu om det ens är möjligt att bli mer exakt utan göra arbetat omöjligt att utföra.
    Och ett problem verkar vara tiden det tar att få in det i systemet och möjlighet att ta ut passet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-05 20:50:31 följande:
    Hans åsikt om varför han inte vill ta vaccinet. Och det är inget han varken behöver förklara för dig eller försvara sig.

Jag efterfrågade sakligheten, du vill inte.
    En åsikt är inte mycket värd utan saklighet, och utan den säger man inget.
    Det är frivilligt att ta vaccinen, det måste du veta om vid detta laget.

EpicF skrev 2022-01-05 20:48:28 följande:
    Studien om covid-19 vaccin och mensrubbningar (observera, MENSRUBBNINGAR! Inte "riklig mens") pågår just nu i grannlandet.

Nej, min källhantering följer du inte. Och det har du aldrig gjort.

Men du berättar aldrig vad mer är riklig mens, så jag tar det som att något sånt inte existerar än.

Vi haft denna källhanterar diskussion redan, du får gå tillbaka om du vill uppdatera dig om den.
    Upprepa samma en gång till är R E D U N D A N T Solig

• Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-05 20:51:41 följande:

Det är en annan fråga, och en oundviklig sak  nu när vi har kommit så långt som nu.

Och där vi har de som tar dos ett, de som tar dos två och de som tar dos tre som jag snart.

Jag har faktiskt inte brytt mig ett skit om vaccinationspass, då det är irrelevant för mig.

Men det blir en jävla röra helt klart när man har så många olika varianter samtidigt.

Men ditt argument är då att vaccinpass ska vara mer exakta, har inte en susning just nu om det ens är möjligt att bli mer exakt utan göra arbetat omöjligt att utföra.

Och ett problem verkar vara tiden det tar att få in det i systemet och möjlighet att ta ut passet.

Många aspekter ja och därför faller ansvaret tungt på den egna individen. Vet man att det närmar sig 6 mån sen förra sprutan bör man hålla avstånd som om man vore ovaccinerad, inte nyttja sitt covidpass förrän man fyllt på dos 3.

Vi får hoppas att de sätter ett sista-datum på covidpassen på 6 mån, annars är det ju verkningslöst för att hindra smittspridning.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-05 20:51:41 följande:

Dos 2 för dig. Du var ju inte fullvaccinerad...
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    Anonym (L) skrev 2022-01-05 20:43:55 följande:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/studie-visar-vaccinets-effekt-avtar-drastiskt-efter-ett-halvar

Dvs: ett vaccinpass borde endast vara giltigt i max 6 mån. Sen förnyas när man tagit tredje dosen och då gälla kanske 6 mån igen, om nu inte påfyllnadsdosen visar sig hålla längre. Det vet vi väl inte än.

Passet kommer vara giltigt i 9 månader efter dos två, hur lång giltighetstid dos tre ska ha är inte bestämt inom EU än för det saknas tillräckliga studier på det. Mycket verkar tala för en längre period för dos tre.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?