• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:43:55 följande:
    Oj, ja det var ju ett bryskt uppvaknande. Kanske alla antivaxxers skulle behöva också?

Haha, du har väl en mobil? Jo, för det vet jag att du har, för det berättade du häromkvällen när jag blev sittande här alldeles för sent!

Radion har blivit lite av min "kompis", ibland drömmer jag mig iväg i andra tankar också men när det är intressant, som det där med Covidpassens giltighetstid, då jäklar lyssnar jag!

Var på restaurang på juldagen med en vän och åt middag, då fick vi visa våra pass. Det kändes tryggt att veta att alla som var där hade ett pass.

Jo, det var exakt vad flera sade också.

Jo, jag har mobil och en ny jävel just nu S21 5G  
    Bytte precis ut en som var 6-7 år gammal, använder aldrig när jag är hemma, och hemma är jag ofta.

Men jag har tänkt skaffa hörlurar, och då lär det funka mycket bättre, och jag ska lyssna, jag lovar, men jag har tummen långt inne ibland ;)
    Utom att vaccinera mig med dos tre, som kommer alldeles runt hörnet nu.

Jag förstår det känns tryggt, för man vet att chansen minskar drastiskt när alla har riktiga vaccinationspass.

Ger upp nu, och börjar säsong 6 av en av de bästa scifi serierna som finns och The Expanse.(utom möjligtvis S04, den är tyvärr inte alls så bra som det övriga.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    klyban skrev 2022-01-05 21:51:20 följande:

Jo, det var exakt vad flera sade också.

Jo, jag har mobil och en ny jävel just nu S21 5G  
    Bytte precis ut en som var 6-7 år gammal, använder aldrig när jag är hemma, och hemma är jag ofta.

Men jag har tänkt skaffa hörlurar, och då lär det funka mycket bättre, och jag ska lyssna, jag lovar, men jag har tummen långt inne ibland ;)
    Utom att vaccinera mig med dos tre, som kommer alldeles runt hörnet nu.

Jag förstår det känns tryggt, för man vet att chansen minskar drastiskt när alla har riktiga vaccinationspass.

Ger upp nu, och börjar säsong 6 av en av de bästa scifi serierna som finns och The Expanse.(utom möjligtvis S04, den är tyvärr inte alls så bra som det övriga.)

Wooo, 5G som är rent livsfarligt!!! (Enligt foliekommissionen). Demon Som faktiskt har en del av orsaken till pandemin, enligt samma kommission.

Har du hört om den där personen som säljer strålskyddande skal till mobiler? Svara gärna på det vid tillfälle. Den mannen finns en del att säga om. Kanske, om jag vågar. Annars går det bra att söka info själv. (Nu låter jag rätt rörig va? Får reda ut vid tillfälle)

Ok. ha det så trevligt! Själv ska jag nog kolla ett, vad jag tror, tragikomiskt reportage om "Gambias kvinnliga sexturister".
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-05 21:37:08 följande:

Då betyder inte åsikten något.

Återkom när vi vet mer än riktigt.

Ändrar inget om de är 100% sövda heller.

Nej, inte för dig. Men för andra så betyder deras åsikter något oavsett om de inte är sakliga. Och den här debatten har vi haft tidigare.

En 100% sövd människa sover och är inte vid medvetandet. Det kan alltså inte prata. Även om uppenbarligen trodde det.
  • Anonym (Covidvaccin, nej tack)
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:18:57 följande:

Nej, man smittar inte mycket med vaccin, man smittar mindre.

Jo man smittar mycket med vaccin, se länder som tex Portugal med 90% vaccintäckningsgrad och har massiva problem med smittspridningen och belastad vård. Neka inte fakta.
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:58:34 följande:
    Wooo, 5G som är rent livsfarligt!!! (Enligt foliekommissionen). Demon Som faktiskt har en del av orsaken till pandemin, enligt samma kommission.

Har du hört om den där personen som säljer strålskyddande skal till mobiler? Svara gärna på det vid tillfälle. Den mannen finns en del att säga om. Kanske, om jag vågar. Annars går det bra att söka info själv. (Nu låter jag rätt rörig va? Får reda ut vid tillfälle)

Ok. ha det så trevligt! Själv ska jag nog kolla ett, vad jag tror, tragikomiskt reportage om "Gambias kvinnliga sexturister".

Det roliga är att min router haft 5G i massor av år redan.
    Än mer att de går på repeat var uppgradering av XG nätet.

Hade en polare som sålda vanliga stickkontakter och nått mosttåds som inte gjorde dom varliga och skyddade(lite fräcka då :p) som skulle skydda dom mot allt typ saker, han sålde par hundra snabbt.(var längesedan.)
    Kort tid bara. för sen kommer uppmärksamheten ;)

En konstig man det där, han satte 2.0 på högskoleprovet 5 år i rad.
    Blev först matlagning, och nu är det redan spännande.

Och COVID-19 antivaccers finns kvar imorgon också, och man får informera dom om verkligheten.
    Det mest intressanta påståendet idag är hur omikron har gasat om mässlingen, och detta med endast 3-43 fall per år de senare åren.
    Och AB artikel som var ovanligt dålig, och en sådan där typisk kom-och-se-artikel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Eliiin)

Det som är intressant är att de talar om nyttan med vaccinet. Att man tänker på riskerna vs nyttan. Om man tittar på män i åldrarna 20-29 på SIR hur många som intensivvårdats tex. Det är fler män I denna åldersgrupp som legat på sjukhus för allvarliga biverkningar än vad som intensivvårdats för covid. Alla som är för vaccin å säger att vi andra är antivaxxers å hej å hå säger då "OMÖJLIGT"! Ja det är vad ni tror. Gå då in å kolla på alla vacciner hur många män i denna åldersgrupp som intensivvårdats för covid vs legat inne för allvarliga biverkningar. Å ni säger att vi är foliehattar osv. Detta är fakta men folk bemödar sig inte ens att gå in å räkna själva för det dom tror så hårt på.

• Anonym (Covidvaccin, nej tack)
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:22:29 följande:

Desinformation igen. Det går inte att skydda dem gamla och riskgrupperna tillräckligt genom att bara vaccinera dem. För dålig immunrespons. Och det du antyder om påstådda mensrubbningar är inte korrekt heller. Man är ju inte steril för att man har mensrubbningar. Och hur många kvinnor har egentligen jätte-regelbunden mens? Nä, det är trams. 

Det är trams att 5000 kvinnor i landet får mensrubbningar? Det är vad som inkommit än så länge till läkemedelsverket, där är tyvärr många fler på hög till som inte blivit genomgångna än... Mensrubbningar påverkar även ägglossningen och att den kan utebli, bland annat. För den som vill ha barn är inte detta jättekul. Och vad påverkas mer på sikt, det vet ingen. Vi lär oss löpande vad som både händer med vaccinerade och hur det funkar. Lämpligt att ge vaccinet till friska tonårsflickor också som knappast har någon risk att dö i covid? Speciellt då vaccintillverkarna friskrivit sig allt medicinskt ansvar.

Får "handsmaidstale vibbar" , speciellt även med vaccinpass och annan idioti.

Håll avstånd, det är det enda som hjälper och det är särskilt viktigt vid riskgrupper. Inte att 2000 vaccinerade går på konsert med pass och tror dom är "safe". Omikron kommer smitta i princip alla, vaccinerade som ovaccinerade.
  • AndreaBD
    Anonym (Pwter) skrev 2022-01-05 08:26:07 följande:
    Jag skulle säga att vi redan varit där sen långt tillbaka. Sjukvården gick på knäna långt innan pandemin, sen har folk sagt upp sig pga att man tvingas jobba på övertid efter övertid, och två år efter skiten började har man fortfarande inte bevåg att höja varken löner eller statusen på yrket till rimlig nivå. Att få en julklapp på 500 kr känns inte i proportion till vad vi faktiskt gör för patienterna. Att sen andra patienter får lov stt stå åt sidan till förmån för covid patienter är inte heller bra.

Nyligen gick nån chef ut på IVA och sa att vi klarar det här, det är vår plikt. Men kolleger har fått ställa in semestrar med kort varsel pga redan ansträngd situation, så såg det ut redan innan pandemin, ÄNDÅ tycks politiker ovilliga att göra något åt det.
    Jag vet.... Man måste göra något åt det generella också. Men som sagt, även i länder som har jättebra sjukvård är det kris nu. Hur blir det då HÄR när det redan var dåligt innan? 
  • AndreaBD
    Anonym (L) skrev 2022-01-05 20:41:44 följande:
    Jag får revidera: forskningen jämförde endast effekt efter en månad vs sex månader. Så efter sex månader var skyddseffekten 25%.
    Det är inte korrekt.

Antikroppsnivån kanske är 25 %, hur hög skyddseffekten är kan ingen säga säkert. Antikroppar är ju bara en del av en människas immunförsvar. Det finns både B- och T-celler också. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-05 20:57:41 följande:
    ROLF!!!
    Rolf? Haha, det var roligt. Du menar ROTFL? 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?