• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-06 11:00:27 följande:

Det är verkligen inte normalt med mensrubbningar?visst att mensen kan komma sent eller tidigt 1-2 dagar, men en frisk normal kropp brukar ha en jämn cykel

1 - 2 dagar - det är väldigt regelbundet. Om jag hade haft det så, så hade jag inte flera gånger väntat och undrat om jag var gravid. Och det verkar inte hänga ihop med fertiliteten. Jag blev nämligen med barn på en gång när jag ville det. Och en gång också av "misstag".

Och det är främst DET jag säger - det behöver inte påverka fertiliteten om man nu skulle ha oregelbunden mens. Varken om man har det generellt eller om man har det under en tid. Visst, det skulle kunna vara ett symptom att något är fel och man undrar då om det kan vara ett första tecken på att man skulle kunna bli steril som följd också. Det är nog det som är tankegången där. Men är det så sannolikt - att det skulle "bli värre" liksom och sluta i sterilitet? 
  • Anonym (Qq)
    AndreaBD skrev 2022-01-06 11:31:23 följande:

1 - 2 dagar - det är väldigt regelbundet. Om jag hade haft det så, så hade jag inte flera gånger väntat och undrat om jag var gravid. Och det verkar inte hänga ihop med fertiliteten. Jag blev nämligen med barn på en gång när jag ville det. Och en gång också av "misstag".

Och det är främst DET jag säger - det behöver inte påverka fertiliteten om man nu skulle ha oregelbunden mens. Varken om man har det generellt eller om man har det under en tid. Visst, det skulle kunna vara ett symptom att något är fel och man undrar då om det kan vara ett första tecken på att man skulle kunna bli steril som följd också. Det är nog det som är tankegången där. Men är det så sannolikt - att det skulle "bli värre" liksom och sluta i sterilitet? 

Men nu verkar det vara ganska grova rubbningar vi läser om. Tex vuxna kvinnor som slutade ha mens för flera år sedan som fått rikliga mensflöden. Det låter skrämmande
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    AndreaBD skrev 2022-01-06 00:26:04 följande:
    Inte riktigt.  Utan  ROTFL  (rolling on the floor laughing). 
    Jo, det vore kul. Men Rolf istället - det är också kul. 
    Det var liksom min poäng, att se någon rulla omkring på ett skrattande golv! Solig
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-06 02:02:54 följande:
    Den som "går och sover" kanske "pratar och sover" också, vem vet ;)
    Det komiska var väl att det som det handlade var om nått helt annat, och att det spelar inegn roll om 100% är sövda.
    broderbob skrev 2022-01-06 02:18:47 följande:
    Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.

Allt började med MPR-vaccinen och hur de lurade The Lancet med en studie, som The Lancet sen bad om ursäkt för att inte ha kontrollerat tillräckligt före publikation.

Och att man skulle bli autistiskt, och de hade använt antivetenskapens konfirmationsbias till detta, och resten är historia och det är där de fick det momentumet att de kunde sprida sin antivetenskap.
    Men har man den allra minsta koll, så går man inte på det dom säger, då det är bara så fel allt de säger, då det bara handlar om semantik.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 11:40:34 följande:
    Det var liksom min poäng, att se någon rulla omkring på ett skrattande golv! Solig
    Okej, :) Då förstår jag.
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-06 11:40:12 följande:
    Men nu verkar det vara ganska grova rubbningar vi läser om. Tex vuxna kvinnor som slutade ha mens för flera år sedan som fått rikliga mensflöden. Det låter skrämmande
    Länk? 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-06 11:31:23 följande:

Oregelbunden mens påverkar fertiliteten och ffa barna-göranden i allra högsta grad eftersom man inte vet när man har ägglossning. Och ägglossning är själva limet i graviditeten. Utan ägglossning och spermier kan det aldrig bli barn. Lite märkligt att du inte förstår det?
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-06 11:59:07 följande:

Det komiska var väl att det som det handlade var om nått helt annat, och att det spelar inegn roll om 100% är sövda.

Självklart spelar det roll om de är sövda till 100%. Mam kan då inte fråga patienten vad denne tycker om dikten och datten eller be dem tänka själva.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-06 10:01:50 följande:
    Jo, jag känner också igen det. Även i forum, chatt och sånt använde vi det. Och när du säger det så har jag också ett svagt minne av ROLF. Jag kanske glömde det nästan.

Jag är ingen expert på det, men min förståelse av ordet mensrubbningar är att det är mer oregelbunden mens. Teoretiskt kan det naturligt också vara skillnader på kvantitet. Men som sagt, en kvinnans menscykel är ganska "lättrubbad" ändå. Oftast ganska tillfälligt. 

Vi får invänta vad de sen berättar mer detaljerat då om denna biverkningen då.

EpicF skrev 2022-01-06 10:02:06 följande:
    Nej, nej, nej, det behöver absolut inte vara lätt att få oregelbunden mens. Knappt några kvinnor får det av att vara lite orolig.

Hur får man hybrisen att tala för alla kvinnors mens, för alla vet att det du försöker påstå är inte sant ens i närheten för alla kvinnor.

Riklig mens är inget att oroa sig över, och om detta är det enda.
    Och rikligt är det enda vi har här om vaccinens biverkning på vissa.

Försök passeras det hindret förs, för det är först då vi kan börja tala om det är bra, dåligt eller spelar ingen större roll än ett omak.
    Nu vet jag dock redan att du aldrig komemr klara av att göra detta idag utan att börja prata om annat irrelevant.

EpicF skrev 2022-01-06 10:04:59 följande:
    Har du på något sätt missat igen att mensrubbning är långt ifrån riklig mens. Man har inte vara riklig mens att gå på. Det är något duxjar fått för dig för att du fortfarande tror att mensrubbningar innebär riklig mens.

Rikligt är det enda som finns idag, prata om annat är inte dig till hjälp alls
    Och varför du vill prata om andra sjukdomar, det är en konstigt gåta, och en till som vi aldrig få svar på som på med vattkoppor.

Återkom när du har nått nytt att  säga om just denna, prata om andra sjukdomar, så blir det bara jaha, och?

EpicF skrev 2022-01-06 10:55:54 följande:
    Inte som sövd med slang i halsen.

Det du nu pratar om saknar helt betydelse för allt som disktuerades där, det enda du gör är att bekräftar att jag har rätt igen.

Anonym (Qq) skrev 2022-01-06 11:40:12 följande:

Ja, det låter skrämmande att de kanske är fertila igen.

Din elaking Cool

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    klyban skrev 2022-01-06 12:32:00 följande:

Din elaking Cool

Haha, alltid med glimten i ögat!

Jag tyckte det var rätt roligt.  Tungan ute
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?