• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Antikroppar)

Jag fick covid för några veckor sedan och har antikroppar nu, antikroppar håller längre än vaccinet.

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-05 20:56:10 följande:
    Dos 2 för dig. Du var ju inte fullvaccinerad...
    ROLF!!!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    klyban skrev 2022-01-05 20:51:41 följande:

Det är en annan fråga, och en oundviklig sak  nu när vi har kommit så långt som nu.
    Och där vi har de som tar dos ett, de som tar dos två och de som tar dos tre som jag snart.
    Jag har faktiskt inte brytt mig ett skit om vaccinationspass, då det är irrelevant för mig.
    Men det blir en jävla röra helt klart när man har så många olika varianter samtidigt.

Men ditt argument är då att vaccinpass ska vara mer exakta, har inte en susning just nu om det ens är möjligt att bli mer exakt utan göra arbetat omöjligt att utföra.
    Och ett problem verkar vara tiden det tar att få in det i systemet och möjlighet att ta ut passet.

Att få in vaccinationen i systemet kan ta upp till en vecka, ett pass hämtar du på 30 sekunder.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-05 20:55:37 följande:

Jag efterfrågade sakligheten, du vill inte.

En åsikt är inte mycket värd utan saklighet, och utan den säger man inget.

Det är frivilligt att ta vaccinen, det måste du veta om vid detta laget.

Och han har inte någon skyldighet att ge dig någon saklighet till sitt argument.
    klyban skrev 2022-01-05 20:55:37 följande:

Men du berättar aldrig vad mer är riklig mens, så jag tar det som att något sånt inte existerar än.

Vi haft denna källhanterar diskussion redan, du får gå tillbaka om du vill uppdatera dig om den.

Upprepa samma en gång till är R E D U N D A N T

//

Ehh...jo, jag har berättat för dig vad som mer kan vara mensrubbning än riklig mens. I inlägg 274 där jag gav dig en länk där det förklaras och i inlägg 267. Har du missat det?
  • klyban
    Anonym (L) skrev 2022-01-05 20:55:44 följande:
    Många aspekter ja och därför faller ansvaret tungt på den egna individen. Vet man att det närmar sig 6 mån sen förra sprutan bör man hålla avstånd som om man vore ovaccinerad, inte nyttja sitt covidpass förrän man fyllt på dos 3.

Vi får hoppas att de sätter ett sista-datum på covidpassen på 6 mån, annars är det ju verkningslöst för att hindra smittspridning.

Det är 6 månader nu väl i Sverige i alla fall?
    Och i början var det väl tom tre, eller minns jag fel?

Anonym (Antikroppar) skrev 2022-01-05 20:57:41 följande:
    Jag fick covid för några veckor sedan och har antikroppar nu, antikroppar håller längre än vaccinet.

Yup, antikroppar av en infektion är mer effektiv och håller sig bättre.

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:57:25 följande:
    Passet kommer vara giltigt i 9 månader efter dos två, hur lång giltighetstid dos tre ska ha är inte bestämt inom EU än för det saknas tillräckliga studier på det. Mycket verkar tala för en längre period för dos tre.

Är det 9månader nu?
    Det visste jag inte ens om.
    Men och andra sidan vaccinpassens regler har jag inte engagerat mig över.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (L)
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:57:25 följande:

Passet kommer vara giltigt i 9 månader efter dos två, hur lång giltighetstid dos tre ska ha är inte bestämt inom EU än för det saknas tillräckliga studier på det. Mycket verkar tala för en längre period för dos tre.

Hoppas de reviderar det efter den här studien till 6 mån istället, om det är 25% efter 6 mån. Det kanske borde vara ännu kortare? Allt under säg 75% skyddseffekt? Kanske 3-4 mån? Forskning lär väl visa, men så som vaccinpassen är utformade nu är ett misstag, alldeles för generöst med tanke på läget. Folk får inte slappna av och tro att de har skydd när det försvinner så snabbt och de har svårt att hinna få ut dos 3.

Sen får vi väl se hur länge dos 3 verkar hålla.
    klyban skrev 2022-01-05 21:01:33 följande:

Det är 6 månader nu väl i Sverige i alla fall?
    Och i början var det väl tom tre, eller minns jag fel?

Anonym (Antikroppar) skrev 2022-01-05 20:57:41 följande:

Yup, antikroppar av en infektion är mer effektiv och håller sig bättre.

Är det 9månader nu?
    Det visste jag inte ens om.
    Men och andra sidan vaccinpassens regler har jag inte engagerat mig över.

Ja, eller om jag tänker efter så tror jag att det är ett förslag som med största sannolikhet kommer klubbas efter helgerna. Nästa vecka om jag minns rätt. Det var mycket prat om det innan jul, jag lyssnar på P1 väldigt mycket. Det är en bra kanal om man vill hålla sig upplyst.

Ibland är man lite för snabb. Skäms

Jag har använt mitt vaccinpass tre gånger redan.

• klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:59:08 följande:
    Att få in vaccinationen i systemet kan ta upp till en vecka, ett pass hämtar du på 30 sekunder.

Stundtals har det väl varit längre köer än så väl?
    Men en vecka är ju inte så farligt, så hinner ju även dosen få sin verkan.

EpicF skrev 2022-01-05 21:00:58 följande:
    Och han har inte någon skyldighet att ge dig någon saklighet till sitt argument.

Ehh...jo, jag har berättat för dig vad som mer kan vara mensrubbning än riklig mens. I inlägg 274 där jag gav dig en länk där det förklaras och i inlägg 267. Har du missat det?

Det är du som pratar om skyldigheter, utan sakligt argument så säger man inget.

Ja, du tog upp mensrubbningar, nu pratar jag om COVID-19 vaccinet och vad gjort, inte andra tillstånd.
    Är det så du gör med dina "patienter" också, det säger xxx och sen börjar du behandla yyy.
    Inte så vetenskapligt precis.

Jag har nu kommit fram till att just nu vet vi inte mer än riklig mens, jag väljer invänta fakta som du tror finns i andra sjukdomar i reproduktionssystemet.
    Men faktan finns bara i vad man kommer fram med dessa kvinnor och vaccin.
    Vi syns när mer fakta finns och i om det handlar om mer än riklig mens.

Anonym (L) skrev 2022-01-05 21:02:54 följande:
    Hoppas de reviderar det efter den här studien till 6 mån istället, om det är 25% efter 6 mån. Det kanske borde vara ännu kortare? Allt under säg 75% skyddseffekt? Kanske 3-4 mån? Forskning lär väl visa, men så som vaccinpassen är utformade nu är ett misstag, alldeles för generöst med tanke på läget. Folk får inte slappna av och tro att de har skydd när det försvinner så snabbt och de har svårt att hinna få ut dos 3.

Sen får vi väl se hur länge dos 3 verkar hålla.
    Det låter jag expertisen bedöma. Jag tror de har bättre kunskap än du, jag och gemene man.

Som sagt så talar mycket för att den sk boosterdosen kommer ha längre verkan över tid. Jag hoppas det. Tog min redan för en månad sedan.
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:07:11 följande:
    Ja, eller om jag tänker efter så tror jag att det är ett förslag som med största sannolikhet kommer klubbas efter helgerna. Nästa vecka om jag minns rätt. Det var mycket prat om det innan jul, jag lyssnar på P1 väldigt mycket. Det är en bra kanal om man vill hålla sig upplyst.

Ibland är man lite för snabb. Skäms

Jag har använt mitt vaccinpass tre gånger redan.

Hehe, och jag tror jag kommer upp till noll Flört

Lyssnar tyvärr endast på radion i bilen av någon udda anledning, och den är jag sällan i.
    Men inser jag borde lyssna mer, för det är en hel del vetenskap där också va?

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?