EpicF skrev 2022-01-05 09:12:51 följande:
Vaccinpassen fyller egentligen inte funktion alls, ger mer en falsk trygghet enligt mig. Jag är personligen helt emot vaccinpass.
Nu kan även ovaccinerade bli asymtomiska. Däremot blir vaccinerade det i större grad.
Vaccinpass är till för att minska smittspridningen, och det gör den om alla är vaccinerade.
Och den som inte kan få vaccinpass pga ingen dos, den har en extremt högre risk.
Och det är vad vaccinpassen ska minska och risken för smitta, men om man bara ser svart och vitt, så kanske man kan lura sig att inbilla sig annat.
Ja, vi vet att Omikron har mildare symntom, är detta din första dag i pandemin och inte hunnit ta in fakta än?
EpicF skrev 2022-01-05 09:14:19 följande:
Fler personer smittar och smittspridningen blir något högre pga vaccinerade. Det är det man sett just pga att de oftast inte har symtomer alls.
Nope
Det är ett antivaccerpropagana och du säger dig inte vara en sådan, men denna säger nått annat.
EpicF skrev 2022-01-05 09:15:35 följande:
Varför skulle man göra det? Alla har rätt till sjukhusvård i de tillfällen der krävs sjukhusvård. Och man behöver inte vara livshotande sjuk för att behöva sjukhusvård.
Jag tror inte man gör det, men om man har valet mellan att sparka ut någon som inte är i behov av aktuvård, och man har en som står utanför som har ett behov av akutvård.
Så kommer det bli ett alternativ, men tror inte det, menredan idag pysslar man med detta(alltså utanför pandemin då), och hur man hantera vissa patienter, du kan läsa om dessa i tidningar ofta och IVO är fulla av dom.)
Bara en sådan sak.
EpicF skrev 2022-01-05 09:17:40 följande:
Nej, vaccinet skappar inte mindre virusmäng men viruset går ut ur kroppen fortare en för vaccinerade, man testar fortfarande negativt. Man kan fortfarande under den tiden smitta andra om man är asymptomatiskt och träffar folk, inte håller avstånd etc. Därför är det viktigt att även vaccinerade håller avstånd, har bra handhygien och min personliga åsikt använder munskydd där det inte går att hålla en meter från andra.
Vaccin = mindre virus i kroppen bildas, och med mindre virus så är inte man lika benägen som en som är ovaccinerad.
Jag vet inte nivån, AndreaBD hade för sig hon hade sett 5ggr mer, det är som du anser att det är hemskt att en vaccinerad som tillhör minoriteten som ens kan bli smittade och att dessa i sin tur inte är lika smittbenägna.
VAD gör du som gör att du anser dig stå över forskningen, eller var detta en semantiklek och inget med saklighet och göra?
Varför är det så upprörande att de som har inblick säger man som smittad inte är lika smittsam för och om man är vaccinerad.
Mycket udda.
Vad som är viktig annars och rekommendationer, varför skulle det vara en sak och ändra sig här
AndreaBD skrev 2022-01-05 09:22:40 följande:
Det kan du ha rätt i, att rädda människor kanske söker sig till sjukhusen i onödan. Det gjorde min man också när han hade covid. Under andra veckan mådde han ganska dåligt. Men de skickade hem honom igen, han behövde ändå inte vara på sjukhuset. Det kan dock även vara tvärtom, att folk inte vågar söka vård,
så kanske jämnar det ut sig?
Jo, det tror jag också, att väldigt få av dessa 350 kommer att vara kvar när man tittar närmare. När det gäller den där mensfrågan - det räcker ju att en kvinna är lite nervös, har någon slags mindre kris, för att mensen ska bli oregelbundet. Det vet alla kvinnor som nånsin varit rädda för en oönskat graviditet - det är just då som den då verkligen kommer senare. Psyket påverkar mycket. Varför skulle det alltså bero på vaccinet?
Sjukt bra fråga, jag har inget svar på den nu i alla fall, och känns som det blir svårt att göra annat än spekulera svårt.
Den första delen vet jag är ett faktum, och även din som du tog med, men vad är rotationen kan man undra.
Jag vet ju lite själv hur man resonerar (Du gör dig icke till besvär epic här, för vad än du svarar här, så har jag mer och mer och mer bakom som jag inte tagit med som med grannen & antivaccers )
Det är för det första, är inte rädd för viruset, vill inte ha viruset........osv...
Men eftersom jag är även pragmatisk och extremt förutseende för framtida scenarion, gäller allt som jag intresserar mig för och har en viss vikt för mig.
Så tänker man hur man ska agera, och visst känner man visst en rädsla/oro i botten, och just för det är ett lotto för oss lite yngre än de äldsta.
Men när jag gått igenom den, så inser jag istället jag gör över till verkligheten istället och se vad man kan göra i de olika scenariona.(Tänker inte gå in på dessa, då jag inte orkar gå igen allt, skulle ta för lång tid.
Dock är just när ska man ta sig till testningen(aldrig skett), när man ska ta sig till sjukvården(både COVID-19 och annat(varit där med annat och de kastade sen ut mig, och det gjorde min läkare arg som attan och med mina problem, vet inte om han ringde dom.), släktingar, närstående och annat som kan vara idé att ha gått igenom.
Detta låter som jag tänkt i åratal på detta, men vi pratar nog om 2h totalt kanske, har mer intressanta saker och tänka på, tex vad man ska "uppfinna" för mat
Eller titta på en just serie istället, tex The Expanse nu, som måste vara en av de absolut bästa scifi som finns.(Och om man glömmer av 4:e säsongen lite.)
Och för komma tillbaka till pudlens kärna, har en del ens gjort detta undrar jag och om de rationellt gått igen om vad man ska göra och när.(Det är inte lätt heller.)
Orelaterat, men detta påminner lite om en egen erfarenhet jag hade i köket nyss, och en smörkastrull som jag glömde av och börja brinna, och fast än man vet att vatten är kasst på den elden, så jag stod med armen där och ryckte och sätta på kranen, det var inte ens nära att ens göra det, men jag fann den känslan otroligt udda, och kopplingen med rädslan då, det är väl att man över5tygar sig själv att man är mer sjuk än vad man är och pga detta lotteriet med få "vinstlotter".
Jag gissar på att den som är rädd är mer benägen att gå till sjukvården än den som inte är, frågan är bara med hur mycket.
Tyvärr så kommer vi nog aldrig få ett svar här, men om någon ser ett någonstans, kom genast tillbaka och posta länk.
För detta är intressanta saker, kanske inte för pandemin i sig.
EpicF skrev 2022-01-05 09:23:11 följande:
Oregelbunden mens gör att det blir svårare att få barn då man inte vet när ägglossningen sker. Och om du vet så måste mam ja ägglossning, sex på/runt ägglossningen för att spermier ska kunna fästa på ägget.
Och ja, man kan som kvinna vara steril om man har mensrubbningar och oregelbunden mens. Det behöver dock inte ha en sammankoppling med vaccinet men för endel kom mensrubbningen efter vaccinet (behöver dock inte betyda sterilitet).
Har inte en susning om hur andra gör barn, men är man lika fertil ändå, så spelar inte mensen någon större roll.
Men såklart vill man bara ha sex när sin partner har mens, då har du en poäng, vi andra som har sex hela tiden när vi skaffade barn, detta är inget problem.
Du verkar vilja tillskriva ett problem där man inte funnit mer problem än mer riklig mens.
Återkom gärna när man löst frågan, för då kan vi i alla fall prata om nått.
Lustigt nog är även detta ett argument som frodas ur antivaccerprogandan, hur är det ens möjligt att du träffar alla dessa och inte är en antivaccer.
Anonym (H) skrev 2022-01-05 10:28:44 följande:
Fick inte gå till min praktik för jag inte var vaccinerad. Vaccinerade mig. (Praktiken är det enda stället jag går till annars är jag totalt isolerad. Vaccinerade mig för att få gå dit. När precis var vaccinerad kom beskedet att inte heller vaccinerade får gå dit.
UNDERBART liv man har. Känner mig inte alls lurad
Din stackare, du är ett offer av situationen och den ökade smittspridningen.
Men om några veckor kan du bli fullvaccinerad får vi hoppas och då får komma till praktik.