• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2022-01-05 10:28:44 följande:

Fick inte gå till min praktik för jag inte var vaccinerad. Vaccinerade mig. (Praktiken är det enda stället jag går till annars är jag totalt isolerad. Vaccinerade mig för att få gå dit. När precis var vaccinerad kom beskedet att inte heller vaccinerade får gå dit.

UNDERBART liv man har. Känner mig inte alls lurad

Varför får inte vaccinerade gå dit? Har praktiskt stängt sin verksamhet?

Lurad av vad? Du har ett skydd mot allvarlig sjukdom och död, och det är väl bra?!
  • Anonym (Eliiin)

Finns massor anledningar till att inte vilja ta vaccinet.

1.Vaccintillverkarna är befriade från ansvar.

2. Ingen tillgång till rådata från vaccinstudierna.

3. Ingen säkerhetsutrustning under lång tid.

4.ofullständig rapportering av negativa effekter och dödsfall

5. Vaccinerna hindrar inte spridning eller infektion

6. Människor drabbas av covid även efter full vaccinering

7. Uppblåsta covid dödsantal

8 fauci och andra vid NIAID äger patent relaterade till modernavaccinet

9 censur och ingen vetenskaplig debatt

Här inne censureras man också om man har en annan åsikt än den rätta.

• Anonym (Eliiin)

Nr3 ska inte vara säkerhetsutrustning utan säkerhetstestning

• Anonym (Propaganda)
    Anonym (Eliiin) skrev 2022-01-05 12:02:50 följande:

Ska försöka svara på dessa punkter.

1. Vet du varför det är så? Om inte friskrivning fanns skulle bolagen behöva ännu större marginal för eventuella stämningar. Klart dyrare vaccinkostnad för staterna isåfall. Istället tar staten eventuella kostnader på grund av biverkningar. Detta har varit principen sedan 1980-talet.

2. Rådata finns tillgänglig för forskare. Det är bara att begära ut den från bolagen. Men självklart ska man veta hur sådan data hanteras, därför måste den begäras ut och syftet med forskningen beskrivas.

3. Vad menar du med säkerhetsutrustning?

4. Nej, det är det verkligen inte. Aldrig förr har så många misstänkta biverkningar rapporterats och analyserats. Det rapporteras av media, även när det enbart är misstankarom biverkningar. Poängen är just att bara för att något sker i anslutning till vaccinering behöver det inte bero på vaccineringen.

5. Jo, det gör de, även om det inte är 100% effektivt. Här finns ett till problem. Det är skillnad på hur effektivt ett vaccin är och den effekt det har i samhället. För att ett vaccin ska ha största möjliga effekt i samhället krävs att flockimmunitet uppnås annars kommer genombrottsinfektioner ske rätt så ofta. Ta bara Italiens utbrott av mässling. Senaste större utbrottet var 12% av de smittade vaccinerade, detta trots att mässlingsvaccinet är ett av de absolut bästa vaccin vi har. Anledningen är just att eftersom det finns så många icke-immuna kommer även vaccinerade att drabbas. Så att bara vaccinera "svaga" grupper räcker inte, vi måste uppnå flockimmunitet. För att inte överbelastad vården med sjuka person görs detta med vaccinering av alla.

6. Ja, se punkt 5 ovan. Men även om de blir sjuka i covid-19 blir sjukdomen oftast mild.

7. Nej. Däremot rapporterar olika länder på olika sätt. Det finns snarare troligen en underrapportering i stora delar av världen där man inte har speciellt god koll på hur många som ens föds eller dör.

8. Nej. Detta är en myt som sprids av antivaxxers. Det finns forskare, t.ex. vid NIH som sägs ha bidragit till utvecklingen av vaccinet. Enligt amerikansk patentlag ska alla som bidragit vara med på patentet, men faktum är att dessa inte ens listades på pantetet. Moderna bestrider att deras forskning finns med i det Moderna sökte patent för. Kommer säkert att avgöras av domstol inom en snar framtid.

9. Nej, ingen censur. Däremot finns ingen rättighet att fritt få använda privata företags plattformar. Du censureras inte här heller eftersom censur är något som utövas av en stat. Du har fortfarande all rätt att t.ex. demonstrera och därigenom nå ut med ditt budskap.

Eller är det censur när jag får mina inlägg raderade och blir blockad av olika "hälsogurus" när jag påpekar felaktigheter? Självklart inte. De har rätt att välja vilka som får använda deras plattform.
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-04 21:56:28 följande:
    Den som faktiskt vet sanningen är Klybans föräldras granne, eftersom det är denne grannen det gäller.
    Och då skulle denne grannen ljuga om vad läkaren har sagt,menar du?
  • molly50
    klyban skrev 2022-01-04 22:50:11 följande:

Jo, vad läkaren sagt är helt klart, menar jag brukar täcka upp såna här saker, och skriva att det även är en läkares inrådan och för slippa sånt här nonsens som nu spelades upp:

Och sen tänkte jag nog lite att den delen av diskussionen var irrelevant, då vi prata om antivaccerbeteende.

EpicF skrev 2022-01-04 21:55:45 följande:
    Det inlägget fick du ett svar på. Att du inte godtog svaret är inte mitt problem

Vaccinet är till för motverkar allvarlig sjukdom, dvs inläggelse på sjukhus och död. Och om många vaccinerar sig så får vi lite mindre överbelastade sjukhus och förhoppningsvis lite mindre överarbetad personal pga corona. Dock så kan der mycket väl hända att det inte händer något eftersom folk läggs in med andra sjukdomar.

Viktigt och påpeka jag behöver inte tro nått, och kärnan i grannen var inget om det var möjligt eller inte.)Vilket det alltid varit.)

Ok. Du menar så. Då hänger jag med.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2022-01-03 17:26:31 följande:

Du glömde svara, märkte du det igen?

Tryck visa endast EpicF om du vill se vad du glömde svara på, annars inser jag en gång till att saklighet är nått du undviker och rätta till dina fel.

Om det är så jävla viktigt för dig att EpicF skall svara på en viss sak så kan du faktiskt sluta att tramsa och ge henne inläggs numret istället och vad du vill ha svar på.

Just nu beter du dig som en tjurig treåring i trotsåldern när du håller på så som du gör emot henne, genom att skrika och gapa på att hon skall "trycka på visa endast" och kräva att hon själv lista ut vilket inlägg du menar.
    Hur svårt skall det vara när EpicF har frågat dig vänligt nu flera gånger efter vilket inlägg det rör sig om.

Eller kan du inte egentligen svara på det själv, är det därför du håller på som du gör emot henne? Beter din som en trotsig 3-åring emot henne?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF
    molly50 skrev 2022-01-05 13:07:02 följande:

Och då skulle denne grannen ljuga om vad läkaren har sagt,menar du?

Det är många som inte vill delge vad en läkare sagt till en, vilket är fullt normalt. Mam behöver inte ljuga men kan välja att inte säga någonting och så får mottagaren dra sina egna slutsatser.

Eftersom inte grannen är här och kan om denne vill säga sanningen så vet varken du, jag eller klyban om vad denne grannen har för dialog med sin läkare angående vaccinet.
  • AndreaBD
    Anonym (H) skrev 2022-01-05 10:28:44 följande:

Fick inte gå till min praktik för jag inte var vaccinerad. Vaccinerade mig. (Praktiken är det enda stället jag går till annars är jag totalt isolerad. Vaccinerade mig för att få gå dit. När precis var vaccinerad kom beskedet att inte heller vaccinerade får gå dit.

UNDERBART liv man har. Känner mig inte alls lurad

Du menar att du måste vänta 14 dagar? Det tar 14 dagar tills vaccinationen har effekt. Det får du ju räkna med.
  • AndreaBD
    Anonym (Eliiin) skrev 2022-01-05 12:02:50 följande:

1. Hade de annars tagit på sig jobbet? Det är tveksamt. Och vad har vi för nytta av att ingen sedan vill producera vaccinet? De skulle ju ändå inte kunna betala skadestånd till stora delar av världsbefolkningen, det är ju orealistiskt. 

2. Det finns regler för sånt. Du måste vara forskare och forska runt sånt - då får du tillgång. Det är så med ALLA medicinska studier.

3. ???

4. ? Hur vet du det?
    5.  Jo, till stor del. Inget funkar 100 %.

6. Det har förklarats om och om och om igen att det främst hjälper mot död och svår sjukdom. Att man inte blir sjuk alls, har man inte ens lovat, för att man inte var säker.

7. ??? Varför ? Vad jag vet så har man rapporterat så noga som möjligt.

8. Det är inte så konstigt, han är ju en av dem främsta läkare i landet.

9. Censur innebär att det är regering/myndigheter som inte tillåter andra åsikter, att tidningar och journalister inte skulle få skriva vissa saker. Så är det helt uppenbarligen inte. Forum är privatägda och får göra som de vill. 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?