Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Varför tar ni inte vaccinet?

Vaccinpassen gör ju bara att folk tror att de är skyddade. Efter ca tre mån som fullvaccinerad sjunker effekten av vaccinet. Efter 6 mån har vaccinet 25% effekt, och man måste fylla på med tredje dosen.

Hur många går runt i samhället vaccinerade och sprider smitta, kan man ju undra?

Självklart sprider ovaccinerade smitta. Men de är åtminstone medvetna om att de inte har nåt skydd, till skillnad mot vaccinerade som verkar tro att de är säkra.

Ett vaccinpass borde alltså endast vara giltigt i 3 mån efter dos 2, sen börja gälla igen då man fått dos 3. Hur länge nu effekten av den sitter i. 3 mån kanske, att döma av tidigare doser?

Att bara gå på om man tagit sprutorna eller inte räcker inte. Det är hur längesen man tagit som avgör effekten.

• Anonym (L)
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:24:56 följande:

Och din titel är?

Var forskar du?

Källa (pålitlig sådan) till dina påståenden tack.

En antivaxxgrupp på FB är inte en pålitlig källa.

Inte en gubbe som heter Anders, Fredrik eller Max heller.

Jag får revidera: forskningen jämförde endast effekt efter en månad vs sex månader. Så efter sex månader var skyddseffekten 25%.
  • Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-05 20:43:05 följande:

Det är därför man sade redan före att det kommer krävas påfyllnads doser, och för att förnya skyddet det ger.

Ja men man har ju inte satt giltighetstid på vaccinpassen? Det innebär ju att vaccinerade som efter 6 mån har 25% skydd blandas med nyvaccinerade med 90% skydd?
  • Anonym (L)

Att smittspridningen ökar så galet mycket är ju för att folk tror att de kan återgå till att leva som vanligt men egentligen bara har ett skydd på ca 25%. De hinner ju inte få ut dos 3 i den takt som krävs.

• Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-05 20:51:41 följande:

Det är en annan fråga, och en oundviklig sak  nu när vi har kommit så långt som nu.

Och där vi har de som tar dos ett, de som tar dos två och de som tar dos tre som jag snart.

Jag har faktiskt inte brytt mig ett skit om vaccinationspass, då det är irrelevant för mig.

Men det blir en jävla röra helt klart när man har så många olika varianter samtidigt.

Men ditt argument är då att vaccinpass ska vara mer exakta, har inte en susning just nu om det ens är möjligt att bli mer exakt utan göra arbetat omöjligt att utföra.

Och ett problem verkar vara tiden det tar att få in det i systemet och möjlighet att ta ut passet.

Många aspekter ja och därför faller ansvaret tungt på den egna individen. Vet man att det närmar sig 6 mån sen förra sprutan bör man hålla avstånd som om man vore ovaccinerad, inte nyttja sitt covidpass förrän man fyllt på dos 3.

Vi får hoppas att de sätter ett sista-datum på covidpassen på 6 mån, annars är det ju verkningslöst för att hindra smittspridning.
  • Anonym (L)
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:57:25 följande:

Passet kommer vara giltigt i 9 månader efter dos två, hur lång giltighetstid dos tre ska ha är inte bestämt inom EU än för det saknas tillräckliga studier på det. Mycket verkar tala för en längre period för dos tre.

Hoppas de reviderar det efter den här studien till 6 mån istället, om det är 25% efter 6 mån. Det kanske borde vara ännu kortare? Allt under säg 75% skyddseffekt? Kanske 3-4 mån? Forskning lär väl visa, men så som vaccinpassen är utformade nu är ett misstag, alldeles för generöst med tanke på läget. Folk får inte slappna av och tro att de har skydd när det försvinner så snabbt och de har svårt att hinna få ut dos 3.

Sen får vi väl se hur länge dos 3 verkar hålla.
  • Anonym (L)
    broderbob skrev 2022-01-06 02:18:47 följande:

Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

? Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.

Är det så konstigt egentligen att folk är skeptiska till just det här vaccinet? Jag tror betydligt färre skulle vara det om det fanns långtidsstudier på eventuella biverkningar, hur många doser som behövs, samt effekterna av att ta så många doser. Inget av detta finns ju, just vad gäller detta vaccin.

Däremot andra vaccin som funnits länge och är väl beprövade kan ju anses som säkra.

Jag tror folk är rädda eftersom vaccinet är så nytt. Vi tar ju alla en risk, för att många av oss är mer rädda för covid än för vaccinet.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?