Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Varför tar ni inte vaccinet?

Efter dagens presskonferens: två sprutor är otillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det är effektivt mot allvarlig sjukdom, men inte för att stoppa smittspridningen.

Vaccinpass är ett otillräckligt verktyg för att stoppa smittspridningen (bra att de insett det). (Mitt vaccinpass går ut i maj, trots att jag i februari kommer att ha 25% skydd om jag inte fått spruta 3.) Införs därför bara på mässor också i nuläget.

Spruta 3 tycks hjälpa rätt bra mot omikron och bidra till att minska smittspridningen.

Kan folk bara hålla avstånd och hålla sig hemma, tack? Använda munskydd, inte träffa folk? Inte vara ute och resa, gå på krogen, handla i affärer?

• Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-12 06:52:35 följande:

Ja, det är en risk pga COVID-19 och en för stor vårdskuld, för det är gigantiskt antalet undersökningar och behandlingar som ställts in.

Pre-pandemi så hade vi rätt bra koll på vården, om än en del problem på en del områden och att vissa ställen fanns det en betydande väntetid på.

Min var 12-18 månader till undersökningen och operation sen inom nån månad halvår kanske, nu är vi inne på 2 år snart och bara hann konstaterat att jag inte dör på fläcken efter akutundersökning.

Sen pandemin och tiotusentals inställa operationer och annan vård som väntar fortfarande många av dessa.

Det jag menar är att det är en gigantiskt skillnad.

Sen hörde jag att det hade kommit ett ökat intresse att utbilda sig inom området, stämmer det eller inte?

Så om det stämmer så är ju inte framtiden så mörk, sen kommer nog en del tillbaka efter pandemin också.

Men ja, kollaps pga pandemin och all vårdskuld, ja, det är definitivt en möjlighet.

Jag tycker det är helt galet nu när man ser vilka som belastar vården, att de inte går vaccinerar sig mera.

Men och andra sidan gör de, för jag ser faktiskt hur dos ett börjat ticka uppåt en tiondel per rapportering nästan.

Även dos två tickar på rätt bra, och dos tre är det riktigt bra fart på nu.

Hade alla vaccinerat sig som de skulle, så hade vi inte behövt komma med nya rekommendationer och restriktioner nu, detta har vi den ovaccinerade att tacka för och de som kan ta vaccin.

Villkorat betyder att man kräver vissa komplimenterande uppgifter, inte att det är nödgodkänt.

För läkemedlen är godkänt med villkor.

Och det står ju där för dig att läsa, och ändå struntar du i det.

Alla läkemedel prövas efter sitt godkännande, en del mer än andra.

Jag tror inte h*n missa det, utan hoppades ingen skulle läsa länken.

Ja, det gjorde h*n och kom fram till du inte ens läst länken, och gav dig ett citat ifrån länken.

Men då valde du svarta ett senare inlägg istället av samma användare.

Så tänka på vad?

Och glömma vad?

För din länk bekräftade ju att du har fel i ditt påstående.

Nej inte enbart de ovaccinerade utan även de vaccinerade. Många vaccinerade har rest utomlands och börjat leva som vanligt. Sen visade det sig att effekten av vaccinet inte håller mer än ca 6 mån (20-25% då), och att de inte hann pumpa ut dos 3 tillräckligt snabbt.

Så en kombination av de faktorerna.

Vaccinpass hjälper inte mot smittspridningen. Mitt eget gäller till maj fast jag har 25% skydd i februari (om jag inte hunnit få spruta 3 då).

Det som hjälper är att folk håller sig hemma och håller avstånd. Vaccinerad som ovaccinerad. Vi vet ännu inte hur länge effekten av spruta 3 sitter i heller, så viktigt att fortsätta isolera sig så gott det går.

De borde inte börjat tillåta resor, krogbesök, teaterbesök etc varken med eller utan vaccinpass ur ren smittspridningssynpunkt.
  • Anonym (L)

Som vaccinerade bör vi endast se det som att vi har mindre risk att bli allvarligt sjuka. För att ta det säkra före det osäkra bör vi överhuvudtaget inte tro att vi inte smittar/smittar mindre, för vi vet inte exakt när effekten avtar osv.

Därmed bör vi leva som om vi vore ovaccinerade i princip, ur smittspridningssynpunkt. Har vi ändå oturen att bli sjuka, blir vi sannolikt mindre sjuka och det kan vi ju vara glada för.

• Anonym (L)

Jag känner själv som vaccinerad en viss oro. Det finns inga långtidsstudier på vaccinet, eller hur många doser vi "tål" att ta.

Därför förstår jag folks oro. Tror att i princip alla skulle vaccinera sig om det var ett beprövat vaccin som funnits i tiotals år.

Folk har också narkolepsiskandalen i färskt minne.

Jag förstår dem. Jag gör mig inga större illusioner om att vaccinen kommer att förhindra smittspridningen, tror inte de kan hålla jämn takt med nya mutationer och de hinner aldrig vaccinera alla samtidigt.

Men jag ville själv undvika att bli allvarligt sjuk, därför valde jag att göra det.

• Anonym (L)
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-12 12:50:23 följande:

Finns inga långtidsstudier hur man påverkas av covid heller.

Men då covid verkar betraktas som något naturligt och vaccinet som något onaturligt så blir det sånadär tankevurpor som du och många har.

Vi utsätts hela tiden för skadliga grejer som vi inte vet hur det påverkar oss långsiktigt. Det är bekämpningsmedel i mat, skit i luften, massa kemikalier i vår hudvård och i våra kläder, vi utsätts konstant för smittor och åkommor, vi kan bli sjuka och få komplikationer av precis allt.

Hela livet är en enda stor risk!

Nej det gör det inte. Men den dagen det finns, tror jag i princip samtliga kommer att vaccinera sig. Och inte känna oro inför det.
  • Anonym (L)
    Johnxy skrev 2022-01-12 13:07:44 följande:

Vaccinet saknar effekt mot omikron, det är endast den som sprids nu.

F.ö måste man ta ny injektion mot de tidigare som Delta var 7e månad då 85 % av skyddseffekten är borta efter den tiden.

Därtill kommer att Läkemedelsverket visar att över 8000 behövt sjukhusvård som direkt följd av vaccinerna, lägg därtill 498 dödsfall där andra orsaker än vaccinerna uteslutits.

Detta får man ta reda på själv eftersom som media valt att gå Läkemedelsindustrin till mötes.

Enligt studier skyddar tredje sprutan mot just omikron.

Däremot vet vi inte hur länge effekten är kvar.
  • Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-12 15:37:07 följande:

Patientsäkerhet är viktigare, och de bör tas bort och få andra arbetsuppgifter.

Som man också gjort på mer ställe än ett.

Är patientsäkerhet så oviktigt för dig?

Om det är, varför då bära skydd?

Finns ingen logik till detta.

Vaccinen är frivilliga!!!!!

Alla studier är gjorde som på alla andra läkemedel, det enda som skiljer är man prioriterade handledning.

Idag har både tid gått och antal nog för påvisa att den medicinska nyttan är ofantligt stor.

Vi vet inte vad som händer på fem års sikt. Skillnad mot de vaccin vi haft i åratal, där är vaccinationsgraden mycket hög.

Vi vet inte vad som händer med säg fyra, fem, sex, sju doser vaccin i kroppen. Jag förstår att folk tycker det känns obehagligt.

Och som vaccinerad måste man ju tillstå att vi smittar, eftersom vi inte vet hur länge effekten sitter kvar. Skulle nog säga att vaccinerade som inte varit försiktiga verkligen bidragit till smittspridningen.

Det vaccinet främst gör är ju att skydda mot svår sjukdom.
  • Anonym (L)

Jag har inte läst den forskning de länkar till. Men fick just veta att det finns ett läkarupprop som tycks vara kritiska mot vaccinpassen och i viss mån möjligen också vaccinen så som de funkar idag.

lakaruppropet.se/om-bio-medico-legala-natverket/

Kan ju vara intressant om man vill höra fler synvinklar.

• Anonym (L)
    broderbob skrev 2022-01-17 01:34:45 följande:

Jag bryr mig inte ett dugg, bara du håller dig från all sjukvård den kan du själv bekosta privat eller inom alternativ medicin en (kvacksalveri) vi andra ska inte betala för din vård gällande coronavirus , håll borta från allmänna sjukvården och klaga inte

Om vi ska gå in på frågan om rätt till vård kan vi även exkludera följande grupper, som orsakar sig själva sjukdom: rökare, folk som äter ohälsosam mat, folk som inte motionerar, överviktiga, missbrukare och folk som frivilligt genomgår plastikoperationer och behöver söka vård efter komplikationer. Finns säkert fler grupper.

Det blir inte många kvar som har rätt till vård.
  • Anonym (L)

Tegnell har gått ut och sagt att två sprutor inte skyddar mot omikron och därför kommer vaccinpass inte i nuläget införas på fler ställen då det är verkningslöst ur smittspridningssynpunkt. 

Håll er hemma folk och håll avstånd! Men troligen kommer i princip alla att smittas av omikron. 

• Anonym (L)

Och en preliminär studie från Israel verkar peka på att dos 4 inte är tillräcklig för att stoppa omikron. 

Det är väl bara att hoppas på att viruset förblir milt eller att de lyckas ta fram mer effektiva vaccin än de i nuläget.

• Anonym (L)

Jag kunde inte klistra in länkarna trots flera försök. 

Det är publicerat i The Times of Israel. 

Googla: Israel fourth dose omikron så hittar du artikeln.

Jag är alltså själv vaccinerad men inser att vaccinerna i nuläget inte hjälper helt, inte heller vaccinpass. Man måste kunna se sanningen även om man är vaccinerad. Jag menar inte att man inte ska ta vaccinet men det är ju vansinne med folk som springer runt och tror att de inte smittar pga vaccinet. 

Det som gäller är avstånd och isolering. Men tror nog alla kommer få omikron, och att vaccinen med tiden blir mer effektiva.

• Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-26 12:28:05 följande:

Jag vet att det samkörs och görs så korrekt det går, men låter som det inte är nog för dig.
    Och vad du vill med detta kommer det snart?

Så vad är din poäng, för nu är den icke existerande, så ska vi gå vidare och bara anta det inte var nått då?
    Och vill du veta mer om rapporteringssystemen, ja, då får du börja läsa upp dig.
    För justerar gör man ofta och uppenbara skäl och att man gått över det en gång till.

Vad som är för fel med detta, låter som en gåta som aldrig kommer lösas och enbart för du inte kommer svara är min gissning.

Anonym (L) skrev 2022-01-26 08:15:06 följande:
    Jag kunde inte klistra in länkarna trots flera försök. 

Det är publicerat i The Times of Israel. 

Googla: Israel fourth dose omikron så hittar du artikeln.

Jag är alltså själv vaccinerad men inser att vaccinerna i nuläget inte hjälper helt, inte heller vaccinpass. Man måste kunna se sanningen även om man är vaccinerad. Jag menar inte att man inte ska ta vaccinet men det är ju vansinne med folk som springer runt och tror att de inte smittar pga vaccinet. 

Det som gäller är avstånd och isolering. Men tror nog alla kommer få omikron, och att vaccinen med tiden blir mer effektiva.

Att inte vaccinationer hjälpte till 100% mot att bli smittad, det visste vi redan före första vaccinet var ute på marknaden.

Och de som är vaccinerade har en mindre smittrisk till andra, då de har mindre mängd virus i sig, är den stor?
    Nja, vet inte, men den finns, varför låtsas om att detta är nya saker, undrar då vi vetat om detta sedan före sekund ett av vaccinen.

Ja, avstånd är nått som du som vaccinerad också ska följa, inget konstigt med detta.
    Och enda sättet att göra det på, då man inte kan se skillnad på den ena eller den andra.
    Och ja, SAMTLIGA kommer få en COVID-19 en dag, det är så Omikron verkar ta oss till och att det blir ett vanligt säsongsvirus.
    Allt enligt läkarvetenskapen och man sett ifrån tidigare pandemier.

Är du medveten att du skriver som på boarderland till antivaccer?
    För retoriken berättar om och om igen att lita inte på, lite inte på, detta kan ske, och sen är allt sånt vi vetat sedan evigheter sedan.
    Eller kanske du bara faktamässigt efter oss andra?

För detta kunde jag berättat för dig för 2 år sedan redan.

Det är ofta ett argument, att som vaccinerad ska man inte följa rekommendationerna och restriktionerna.

För det ska vi alla göra oavsett vad vi väljer av vaccin elelr inte, undra hur det gick att missa för L.

sextiotalist skrev 2022-01-26 08:54:48 följande:
    Vet inte hur många gånger det har skrivits. Det lämnas en preliminär dödsförklaring till FHM, där alla som är smittade med covid rapporteras in. Socialstyrelsen får sedan in den exakt dödsorsaken, skriven av en läkare. Dödssiffrorna har faktiskt justerats, inte bara en gång. Men det är en fördröjning på flera veckor.
    Så ja, en cancersjuk med covid kan rapporterats in till FHM när personen dör, men när själva dödsattesten kommer, så, om det är pga cancer, så kommer det stå att cancern var dödsorsaken. Och felrapporteringen justeras

Det är därför tow aldrig kommer med en poäng.

Det kan vara av två orsaker här, tow läst nått som inte stämmer, och sen tror detta är sant, eller så förstår tow inte hur det fungerar med dessa myndigheter.
    Och det är inte första gången heller, för detta med myndigheter verkar en del inte förstå som inte bor här.
    Och inte ens efter vi förklarat för dom, och inte ens om man förklarar nått 100ggr.
    Och det berättar detta handlar inte om myndigheter i sig, utan om politisk agenda, vilken bra fråga, men SÄPO har varnat oss för denna typen av desinformation om att nått skulle vara fel på dödssiffrorna.

Det är uppenbart att folk inte följer restriktionerna. Se på alla som reser utomlands, går på teater, krogen etc med motiveringen "jag är vaccinerad". 

Jag är vaccinerad men lever som om jag inte vore det. Det är tvunget, eftersom det inte skyddar tillräckligt. 

Det där är bara båg. Man måste kunna diskutera vaccinens skyddseffekt så att folk lär sig att inte använda sina vaccinpass, inte reser utomlands etc. 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?