• Anonym (Tragisk)

Måste göra abort men jag vill inte.

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

• Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-26 23:44:54 följande:
    Var skriver TS att de inte skyddat sig? Berätta.
    Låter på dig som att han våldtagit henne och nu tvingar henne till abort.
    Herregud, vad nedvärderande och respektlöst mot TS, du verkar inte ens ha läst vad hon skriver.
    Pinsamt. Såna här idiotsvar borde inte få publiceras.
    Snarare idiotsvar som dina som anklagar en gravid kvinna för att vara egoistisk om hon inte gör som mannen vill och mot sin egen vilja ta bort ett efterlängtat barn.
  • Anonym (bbb)

Jag är man. Jag hade 3 flickor. När jag var 42 kom frun och sade att hon var gravid. Det hör till saken att hon åt minipiller, vi höll på och bygga sommarstuga och jag ville verkligen inte ha mer barn. Så jag blev förskräckt. Hos oss var det dock så att "man inte gör abort". Så enkelt var det. Så jag krävde inte av min fru att hon skulle göra abort. Skulle jag ha gjort det hade hon nekat så jag visste att det inte var lönt - och samtidigt kan jag inte göra abort på ett barn som jag gjort.
    I slutändan visade det sig att det var det roligaste och bästa som kunde hända. Sån underbarn unge! Så välkommen och så bra dotter. 
    När vi var lite äldre så hanterade vi graviditet och småbarnslivet på lite mer avslappnat sätt så det var inga problem. 
    Min story leder ju till rådet att jag tycker du ska föda fram barnet, givetvis. 

• Anonym (krasst)

Det är väl för att de ändå vill diskutera ämnet. Om man inte vill fortsätta delta i tråden eller läsa pga att TS inte skriver måste man inte. Inga problem.

Anonym (Jojo) skrev 2021-08-26 17:20:42 följande:
    Absolut!

Det som händer om och om igen på FL är att TS försvinner och kvar blir andra medlemmar som ryker ihop och tjafsar. Händer hela tiden.

Den här tråden kommer leva kvar och medlemmar kommer hacka på varann ytterligare några dagar, möjligen veckor tills den slutligen dör ut. TS drog för två dagar sen.
  • maengs

Om du Ts kommer tillbaka till tråden så vill jag tipsa om stödchatten oplaneratgravid.se Det är gratis och man kan få hjälp att bolla tankar och känslor.

• molly50
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-27 08:46:07 följande:
    Ah det är alltså där skon klämmer, en gravid kvinna är helig och har alltid rätt. Barnlängtan triumfar allt.
    Ja hon har rätt att behålla om hon vill, det har jag inte ifrågasatt. Och jag tolker det inte heller som att hennes man pressar henne till abort som många här tar för givet.
    Och ja, jag tycker det är egoistiskt att behålla om man tagit ett gemensamt beslut att inte skaffa flera ja. 
    Du verkar ha väldigt svårt för läsförståelse, du har din åsikt och vägrar öppna upp för nya. Oresonlig, och sådan människor är ganska trista att resonera med.
    Fast även om man har tagit ett gemensamt beslut att inte skaffa fler barn så förändras ju förutsättningarna om man ändå råkar bli gravid.
    Kan du verkligen inte förstå det?
    TS man har hela tiden vetat att TS ville ha ett till barn.
    Borde han då inte ha tagit sitt ansvar att skydda sig eller sterilisera sig om han inte ville ha fler,innan olyckan var skedd?
    Hade TS inte redan varit gravid utan planerat det bakom hans rygg så hade saken varit en annan.
    Men nu är graviditeten ett faktum och då ligger beslutet hos TS då det är hennes kropp.
    Men jag förstår hennes dilemma också.
  • molly50
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-27 09:45:36 följande:
    Om jag skulle agera på varenda känsla jag kände så vore livet ganska tufft att navigera omkring i.
    Har man okejat ett gemensamt beslut fast man egentligen inte vill så blir det såklart problem. Gäller för båda parter. Och där är TS nu med sitt dilemma.

Jo det är säkert massa saker TS man borde ha gjort, och även TS. Lätt att vara efterklok menar du, och ja jag håller med. Det är så viktigt med kommunikation och hur man ställer sig till såna här stora frågor. Jätteviktigt att ha gemensamma mål och att det finns en balans i det som båda trivs i.
    Nu med facit i hand blev det nog väldigt jobbigt då deras viljor så starkt går isär (och har gjort länge).
    Hoppas de kommer fram till ett beslut som båda kan landa i
    Ja,så är det ju.
    Livet blir inte alltid som planerat. Och då får man ta saken utifrån det.

Ja,absolut.
    Ja,det får vi hoppas.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-27 08:46:07 följande:
    Ah det är alltså där skon klämmer, en gravid kvinna är helig och har alltid rätt. Barnlängtan triumfar allt.
    Ja hon har rätt att behålla om hon vill, det har jag inte ifrågasatt. Och jag tolker det inte heller som att hennes man pressar henne till abort som många här tar för givet.
    Och ja, jag tycker det är egoistiskt att behålla om man tagit ett gemensamt beslut att inte skaffa flera ja. 
    Du verkar ha väldigt svårt för läsförståelse, du har din åsikt och vägrar öppna upp för nya. Oresonlig, och sådan människor är ganska trista att resonera med.

Snarare din läsförståelse eftersom ts inte skrivit någonstans att de var överens tvärtom, men även om de hade det och ts inte haft någon barnlängtan överhuvudtaget så ändras en situation helt när en graviditet är ett faktum. Då är det inte hugget i sten att det blir abort heller. Det är ingen lätt sak och vill hon ha barnet kan man lika gärna kräva att hon ska amputera bort sin arm..

Det är blir rätt pinsamt när du klagar på att vissa är respektlösa mot ts samtidigt som du kallar henne egoistisk och inte ens läser vad hon skriver. Ditt svammel om att en gravid kvinna är helig visar bara på din misogyna inställning och det här är sista svaret du får av mig.

• Anonym (Tragisk)

Jag är här har haft 2 fullspäckade dagar så jag har inte hunnit med att gå in här.

Jag känner att jag nog valde fel rubrik. Det är inte min man som tvingar mig till någonting. Det är mer jag som gör det men ändå inte. Det är så otroligt svårt att förklara.

Jag vill ha ett barn till men i min värld så skaffar vi båda barn detta är bådas ?fel?! Båda ska vilja ha det får då blir det bäst. Det är inte samma härliga känsla nu som med de andra 2 som vi BÅDA ville ha.

Han oroar sig för framtiden att han kommer vara så gammal och inte finnas där för barnet när hen behöver hjälp i vuxenlivet. Han älskar alla sina barn och vill kunna vara där för dem i alla stadier i deras liv och orka kunna vara det fysiskt.

Vi båda oroar oss för att detta barn ska få någon diagnos som gräver ännu mer av oss och att orken kanske inte kommer finnas där i tillräcklig utsträckning.

Så många aspekter som spelar in som vi båda pratar om.

Det är mitt beslut i slutändan och det är han helt på det klara med och stöttar mig helhjärtat. Men det är ändå kaos i kroppen då det känns som att vilket beslut jag än fattar kommer vara dåligt. Det kommer att påverka vår relation negativt.

Kommer man känna sig otroligt gammal i alla situationer? Kommer barnet skämmas över att ha så gamla föräldrar? Sådana frågor kommer också upp och spelar in. Skulle vilja ta bort antingen huvudet eller hjärtat så det inte var sån kaos.

• Anonym (Tragisk)
    maengs skrev 2021-08-27 08:59:39 följande:

Om du Ts kommer tillbaka till tråden så vill jag tipsa om stödchatten oplaneratgravid.se Det är gratis och man kan få hjälp att bolla tankar och känslor.

Tack ????
  • Miss Skywalker
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-27 17:09:12 följande:

Jag är här har haft 2 fullspäckade dagar så jag har inte hunnit med att gå in här.

Jag känner att jag nog valde fel rubrik. Det är inte min man som tvingar mig till någonting. Det är mer jag som gör det men ändå inte. Det är så otroligt svårt att förklara.

Jag vill ha ett barn till men i min värld så skaffar vi båda barn detta är bådas ?fel?! Båda ska vilja ha det får då blir det bäst. Det är inte samma härliga känsla nu som med de andra 2 som vi BÅDA ville ha.

Han oroar sig för framtiden att han kommer vara så gammal och inte finnas där för barnet när hen behöver hjälp i vuxenlivet. Han älskar alla sina barn och vill kunna vara där för dem i alla stadier i deras liv och orka kunna vara det fysiskt.

Vi båda oroar oss för att detta barn ska få någon diagnos som gräver ännu mer av oss och att orken kanske inte kommer finnas där i tillräcklig utsträckning.

Så många aspekter som spelar in som vi båda pratar om.

Det är mitt beslut i slutändan och det är han helt på det klara med och stöttar mig helhjärtat. Men det är ändå kaos i kroppen då det känns som att vilket beslut jag än fattar kommer vara dåligt. Det kommer att påverka vår relation negativt.

Kommer man känna sig otroligt gammal i alla situationer? Kommer barnet skämmas över att ha så gamla föräldrar? Sådana frågor kommer också upp och spelar in. Skulle vilja ta bort antingen huvudet eller hjärtat så det inte var sån kaos.

Du har inte ens fyllt 40 så gamla är ni inte. Vet vissa som försöker få sitt första i den åldern.
Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.