• Anonym (Tragisk)

Måste göra abort men jag vill inte.

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

• Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (V) skrev 2021-08-25 22:18:46 följande:

TS har kanske sagt det.

Hon skriver :

Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej.

Det framgår inte att de var överens att hon ska göra abort redan innan graviditeten.

De hade ju diskuterat att han skulle steriliseras?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Jojo) skrev 2021-08-25 21:26:06 följande:
    Nej, han behöver inte gilla läget. Han får acceptera läget. Men om de pratat om att han ska sterilisera sig så verkar de ju vara överens om inga fler barn.
    Skillnad? Uttrycket gilla läget betyder acceptera läget. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 22:15:12 följande:

Otroligt egoistiskt att behålla i TS situation tycker jag.
    Skulle min partner göra något sådant mot mig skulle det vara slutet. En långsam väg mot skilsmässa. Tyvärr.
    Det skulle bli separation pga av att jag skulle känna mig överkörd och kvävd då jag utgått från att vi var överrens om att inte ha fler barn. 

Det är väl klart att en kvinna med bebislängtan kommer orka börja om på nytt med bebis, men en man på 48 som inte vill ha fler barn, som är klar med bebisliv... det kan bli hur dåligt som helst. 

Så otroligt egoistiskt av dig. Nu är hon redan gravid och abort är inte som att klämma en finne..
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:02:44 följande:

Du gör dig bara löjlig av att hålla på sådär. Otroligt osympatiskt skrivet.
    Som jag förstått TS så var båda överens om att inte skaffa fler barn och t o m planerat sterilisering. TS var ok med att inte skaffa fler barn, vem har då varit tydligast visar det sig? mannen som verkligen inte vill ha barn eller TS som nu är gravid och vill behålla. Det påverkar väl i allra högsta grad hennes man som du så nedlåtande förminskar här.
    Vet inte om du blandar ihop vad TS faktiskt skrivit och vad jag har skrivit, jag ville ge lite andra vinklar på det hela men det var ju inte poppis.

TS bebis är ju inte önskat av pappan. Jag tycker det är fel premisser att skaffa barn då. Speciellt när man varit överens om att inte ha fler barn.

Som sagt, oavsett vilka val man gör i livet så kommer de att få konsekvenser. Vilka vet man dock inte på förhand.

Hon skrev ju i ts att hon ville ha ett tredje. Den som skriver osympatisk här är ju du som kallar ts otroligt egoistisk i känsliga rummet.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:34:17 följande:

Tur att du är så storsint ifall din partner skulle kasta omkull hela din värld på något du var helt oförberedd på och trodde ni var överens om.

Många egoister i den här tråden tydligen... du, jag och allihopa 

Skitsnack. Har man sex kan det bli barn. Så det är ingen som kastar omkull någon annans värld det gör man själv.
  • Elle N
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:46:54 följande:

Och i några kommentarer längre ner så skriver hon att de pratat om sterilisering då mannen är 48 och inte vill ha fler barn. Det tolkar jag som att de varit överens om att inte skaffa fler barn trots att hon ändå har en längtan.

En abort är känslomässigt svår, men att skaffa ett barn mot sin partners vilja är nog inte heller varken lätt eller roligt heller. Det kan bli bra, men det behöver inte bli det, och det måste man ju också ta med i beräkningen??

Det är liksom två tuffa saker, är det då så självklart att aborten är det värsta?

Man måste väl kunna diskutera utan att gå i taket, jösses

Jag gör verkligen inte samma tolkning som du. Hon har velat ha ett barn till i flera år. Han vill inte det, och eftersom som respekterar det och aldrig skulle försöka lura till sig en graviditet så säger hon "jag vill ha ett barn till och kommer att fortsätta vilja det, men om du vet stt du inte vill ha det så trumfar det min önskan att _bli gravid_, men för att du ska vara säker på att du får som du vill, för att inga oplanerade graviditeter ska vara en risk så bör du ju ta ansvar för det här genom att sterilisera dig, eftersom du är så säker på att du inte vill ha fler.

Underförstått: du ansvarar för att vi inte blir gravida, för blir vi det kommer jag att vilja behålla barnet.

Ser man det ur den synvinkeln har de ju Inte varit överens om att inte skaffa fler barn, men hon hsr accepterat att han inte vill göra henne gravid. Nu när hon är det är läget ett annat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:02:44 följande:

Du gör dig bara löjlig av att hålla på sådär. Otroligt osympatiskt skrivet.

Som jag förstått TS så var båda överens om att inte skaffa fler barn och t o m planerat sterilisering. TS var ok med att inte skaffa fler barn, vem har då varit tydligast visar det sig? mannen som verkligen inte vill ha barn eller TS som nu är gravid och vill behålla. Det påverkar väl i allra högsta grad hennes man som du så nedlåtande förminskar här.

Vet inte om du blandar ihop vad TS faktiskt skrivit och vad jag har skrivit, jag ville ge lite andra vinklar på det hela men det var ju inte poppis.

TS bebis är ju inte önskat av pappan. Jag tycker det är fel premisser att skaffa barn då. Speciellt när man varit överens om att inte ha fler barn.

Som sagt, oavsett vilka val man gör i livet så kommer de att få konsekvenser. Vilka vet man dock inte på förhand.

Den enda som är löjlig och osympatisk är du! Mannen visste tydligt ts stora önskan om ett barn till. Bara för att hon lagt sin vilja åt sidan för hans skull betyder det såklart inte att de var överrens om inga fler barn.
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:17:01 följande:

Blir en del otydligheter här...

Pratat länge om sterilisering trots att TS har stor barnlängtan. 

Och varför stress för att tiden går fort? Vad är hon rädd för att missa?

Det är ju väldigt tydligt att mannen inte vill ha fler barn, TS har gått med på det och de har pratat om sterilisering. Nu är hon gravid och ser det positiva i det.

Ja, ni behöver verkligen reda ut det här med någon professionell!

Stressen är ju såklart över att tiden går fort, veckorna går fort och ska hon göra abort vill man såklart göra det så tidigt som möjligt. Vad är det du inte förstår?
  • Anonym (Y)

Självklart ska du behålla! Om det var så viktigt för honom att inte ha ett barn till så skulle han ha gett fan i att göra dig gravid.

• Anonym (V)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-08-25 23:12:19 följande:

De hade ju diskuterat att han skulle steriliseras?

Det är helt olika saker att han steriliserar sig om han vill och att hon gör abort mot sin vilja när hon är redan gravid.
  • Anonym (T)
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:46:54 följande:

Och i några kommentarer längre ner så skriver hon att de pratat om sterilisering då mannen är 48 och inte vill ha fler barn. Det tolkar jag som att de varit överens om att inte skaffa fler barn trots att hon ändå har en längtan.

En abort är känslomässigt svår, men att skaffa ett barn mot sin partners vilja är nog inte heller varken lätt eller roligt heller. Det kan bli bra, men det behöver inte bli det, och det måste man ju också ta med i beräkningen??

Det är liksom två tuffa saker, är det då så självklart att aborten är det värsta?

Man måste väl kunna diskutera utan att gå i taket, jösses

Du ska nog vara försiktig med egna tolkningar där. Jag och min man diskuterade sterilisering efter våran nr 2:a. Jag ville ha en 3:e och ville inte att han skulle sterilisera sig medans han ville. Dock hans kropp och val men vi var inte överens även om vi hade pratat mycket om det. Slutade med att han aldrig bokade någon tid för han ångrade sig och våran nr 3 kommer vilken dag som helst nu. Och nu ska jag sterilisera mig istället, inget vi bara diskuterat utan vi har båda bestämt sterilisering och allt är bokat med sjukvården.
Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.