• Anonym (Tragisk)

Måste göra abort men jag vill inte.

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

• Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (V) skrev 2021-08-26 08:01:54 följande:

Det är helt olika saker att han steriliserar sig om han vill och att hon gör abort mot sin vilja när hon är redan gravid.

Ja, det hela känns ju som om det kvittar. TS var lämnat tråden och hennes man stannar ju i förhållandet oavsett vad hon bestämmer sig för. Det är ju trist om han inte önskar barnet men det är ju inget man kan göra något åt.
  • Anonym (Feltänkt)
    Miss Skywalker skrev 2021-08-25 20:25:31 följande:

Fast hur ska det hjälpa? Detta gå ju inte att kompromissa om. Det är din kropp och du som är gravid. Har man sex kan det bli barn. Han får gilla läget. 

Att man ska få bestämma över sin kropp betyder då att man ska få göra det för vilken orsak som helst, även önskemål ifrån sin partner

Om hon hellre vill att relationen med sin partner kan riskera bli förstörd för hon vill behålla barnet är hennes val.
  • Anonym (Feltänkt)
    Anonym (V) skrev 2021-08-25 22:29:12 följande:

Exakt samma kan man skriva om en påtvingad abort.

Otroligt egoistiskt?

Skulle min partner göra något sådant mot mig skulle det vara slutet. En långsam väg mot skilsmässa. Tyvärr.

Det skulle bli separation pga av att jag skulle känna mig överkörd osv.

Mannen har valmöjligheten att sterilisera sig.

I Sverige har kvinnor rätten till fri abort , inte skyldighet att göra abort mot sin vilja , även om vissa inte verkar förstå skillnaden?

Kvinnor kan vilja bestämma över mäns val trots att männen har rätt i lagen till att själv bestämma, det handlar inte om lagen utan man får göra det.

Rätt till abort tills vecka 18 för viljen orsak som helst och avstå en abort innebär att en kvinna får rätt att göra det även exempelvis från önskemål ifrån sin partner..

Om hon i slutändan ändå väljer behålla barnet så kan mannen exempelvis lämna henne.
  • Anonym (Natalist)
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:34:17 följande:

Tur att du är så storsint ifall din partner skulle kasta omkull hela din värld på något du var helt oförberedd på och trodde ni var överens om.

Många egoister i den här tråden tydligen... du, jag och allihopa 

Tror du på riktigt att livet inte förändras hela tiden? Vi människor tror väldigt mycket om oss själva när vi i själva verket har liten kontroll över våra öden. Livet händer hela tiden. Så är det bara. Kunde folk acceptera det skulle vi vara lyckligare.
  • molly50
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 23:34:17 följande:
    Tur att du är så storsint ifall din partner skulle kasta omkull hela din värld på något du var helt oförberedd på och trodde ni var överens om.

Många egoister i den här tråden tydligen... du, jag och allihopa 
    Och du tycker inte att det är att kasta omkull hela sin partners värld att försöka pressa henne till abort?
    Det är inte bara att göra en abort och sen försöka leva som om inget har hänt.
    Så enkelt är det inte.
    Hade TS inte redan varit gravid så hade saken varit en annan.
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-26 09:01:14 följande:

Abort är en hemsk sak att göra, även om vi här i Sverige nu under några decennier blivit indoktrinerade att tycka att det inte är någon big deal, och att det är vår "rätt" som kvinnor. Fast det i verkligheten ofta är barnafadern som bestämmer att aborten ska göras, och om vi är unga även våra föräldrar. Dock har vi fortfarande rätten att tänka och känna efter själva, vi "måste" aldrig göra en abort!

Om vi hade levt i ett land där det krävdes en utredning för att få abort så skulle du inte ha ditt problem, TS, för era skäl skulle inte räcka för att få det beviljat. 40 respektive 48 år är ingen ålder alls, om ni inte lider av sjukdomar eller funktionshinder som åldrat er i förtid. 

De barn ni har är också redan så stora, så att det inte alls kommer att bli samma påfrestning som att ha tre små barn samtidigt - som många har idag, eftersom de börjar sent och då har bråttom att hinna få den trio de önskar sig. Storasyskonen i ert fall är ju så stora att de redan kan hjälpa till med hushållsarbete och passning av småsyskonet. Det har barn alltid fått göra i historien, och de växer av det - mognar tidiigare än andra barn och får mer ansvarskänsla och struktur även när det gäller andra saker!

Du är i känsliga rummet så ta du dina sketna åsikter och dra åt .......
  • molly50
    Anonym (Jojo) skrev 2021-08-25 21:26:06 följande:
    Nej, han behöver inte gilla läget. Han får acceptera läget. Men om de pratat om att han ska sterilisera sig så verkar de ju vara överens om inga fler barn.
    De kanske var överens innan.
    Men nu blev TS oplanerat gravid och då ändras ju förutsättningarna.
    En abort är ju inget man gör hur lättvindigt som helst.
  • molly50
    Anonym (påpo) skrev 2021-08-26 10:02:41 följande:

Lite egoistiskt, 
    Din man vill inte gå igenom småbarnsåren igen vid 50-årsåldern, och vara kring 70 när barnet tar studenten. Helt korrekt, du är 10 år yngre än din man, sätt dig i hans situation. 

Sluta vara egoistisk och ta ansvar. Använd skydd nästa gång. 

Hade det varit min man hade han anklagat mig för att ha lurat honom till detta. Vilket får jag faktiskt tror du gjort, då du önskat detta i 4 år.

Nu vet vi inte huruvida TS har skyddat sig eller inte. Så det kan vi bara spekulera om.
    Men om hon inte har gjort det,och hennes man har vetat om det,så är det väl en desto större anledning för honom att antingen skydda sig eller sterilisera sig om han inte vill ha fler barn.
    Frågan är då varför han inte har gjort det.
    Alla vet att sex kan leda till en graviditet och man är två om att ansvara för att se till att det inte blir så.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-25 22:02:59 följande:

Man kan också tänka att man vet vad man har men inte vad man får.
    Ni har det bra nu med de barn ni har, din man är nöjd och ni hade gemensamt bestämt er för att inte skaffa fler.
    Men nu är du gravid och vill äventyra alltihopa genom att behålla trots att din man absolut inte vill.
    Vad händer om du behåller och det visar sig att din man verkligen inte är särskilt engagerad, det kanske t o m blir såna splittringar mellan er att relationen tar slut och barnen får delat boende mellan er.
    Vad händer om barnet visar sig ha speciella behov/funktionsnedsättningar som stjäl tid från de andra barnen och med en redan (kanske) oengagerad pappa som inte ens ville ha ett till barn?

Förstår inte varför man inte bara kan vara nöjd med det man redan har och stanna där, acceptera läget att det inte är läge s a s. 
    Ibland får man faktiskt stå tillbaka och inte gå på varenda impuls som känns lockande för stunden. Stå för det man var överrens om.
    Du sätter din man i en jäkligt tuff sits också, han behöver ju deala med din kovändning helt plötsligt som kommer förändra hans liv och förutsättningar totalt.

Båda besluten är tuffa, men jag skulle tänka långsiktigt och inte äventyra det jag redan har, och som faktiskt fungerar.

Du tänker fel från början till slut. TS behöver ju ta ett val oavsett och oavsett om hon behåller eller inte kommer livet inte vara exakt likadant som innan. Det går därför inte att "tänka att man vet vad man har". Båda valen TS har kan ju leda till allt från att familjen blir lyckligare än någonsin till att den går i kras. Vad det blir är omöjligt att veta i dagsläget. 
  • Anonym (Natalist)
    Anonym (påpo) skrev 2021-08-26 10:02:41 följande:

Lite egoistiskt, 

Din man vill inte gå igenom småbarnsåren igen vid 50-årsåldern, och vara kring 70 när barnet tar studenten. Helt korrekt, du är 10 år yngre än din man, sätt dig i hans situation. 

Sluta vara egoistisk och ta ansvar. Använd skydd nästa gång. 

Hade det varit min man hade han anklagat mig för att ha lurat honom till detta. Vilket får jag faktiskt tror du gjort, då du önskat detta i 4 år.

Han var bara tvungen att bonka sin fru? Hon våldtog kanske honom och han är utan ansvar? Han kunde inte använda skydd/sterilisera sig? Han är nog ett litet våp som är totalt dum i huvudet och handlingsförlamad?
Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.