• Anonym (Tragisk)

Måste göra abort men jag vill inte.

Snart 40 och blivit väldigt oplanerat gravid. Jag har velat ha nr 3:a i 4 år men min man har sagt nej. Han skulle vara 48 när barnet föds och det tycker han är alldeles för gammalt. Jag känner väl eg att jag är för gammal också men bebislängtan är så stor. Barnen är 9 och 6 och 9:åringen vill inte heller ha ett till syskon men det lägger jag väldigt lite vikt vid.

Om jag gör abort så kommer jag vara så ledsen så länge och alla kommer att märka av det. Gör jag inte abort kommer mannen att tycka att jag gjort fel beslut men stanna. Men varje gång han blir frustrerad pga bebis så som att inte få sova tex så kommer jag att känna att han inte vill ha barnet. Och må dåligt över det. Hur jag än gör så kommer detta att blir skit! Jag vill bara att någon ska tala om för mig vad som är bästa beslutet ????

• Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-27 17:09:12 följande:

Jag är här har haft 2 fullspäckade dagar så jag har inte hunnit med att gå in här.

Jag känner att jag nog valde fel rubrik. Det är inte min man som tvingar mig till någonting. Det är mer jag som gör det men ändå inte. Det är så otroligt svårt att förklara.

Jag vill ha ett barn till men i min värld så skaffar vi båda barn detta är bådas ?fel?! Båda ska vilja ha det får då blir det bäst. Det är inte samma härliga känsla nu som med de andra 2 som vi BÅDA ville ha.

Han oroar sig för framtiden att han kommer vara så gammal och inte finnas där för barnet när hen behöver hjälp i vuxenlivet. Han älskar alla sina barn och vill kunna vara där för dem i alla stadier i deras liv och orka kunna vara det fysiskt.

Vi båda oroar oss för att detta barn ska få någon diagnos som gräver ännu mer av oss och att orken kanske inte kommer finnas där i tillräcklig utsträckning.

Så många aspekter som spelar in som vi båda pratar om.

Det är mitt beslut i slutändan och det är han helt på det klara med och stöttar mig helhjärtat. Men det är ändå kaos i kroppen då det känns som att vilket beslut jag än fattar kommer vara dåligt. Det kommer att påverka vår relation negativt.

Kommer man känna sig otroligt gammal i alla situationer? Kommer barnet skämmas över att ha så gamla föräldrar? Sådana frågor kommer också upp och spelar in. Skulle vilja ta bort antingen huvudet eller hjärtat så det inte var sån kaos.

Men såå gamla är ni ju inte. Jag är också snart 40 och väntar vår tredje men då ser vi minst 10 år yngre ut också. Man blir ju så gammal som man gör sig. För barnen är det väl ändå viktigast om föräldrarna är kärleksfulla, inte om de är 40, 50 eller 60. Risken att bli gravid finns ju hela tiden, om ni har sådan åldersnoja så bör ni ju ha varit försiktigare för att inte hamna i en sådan situation. Men innerst inne vill du ju ha ett till barn så försök att vara positiv nu och med inställningen att ni fixar detta som en familj. De stora barnen kommer ju att kunna hjälpa till massor.
  • Anonym (Tragisk)
    Anonym (Va) skrev 2021-08-27 17:26:02 följande:

Men såå gamla är ni ju inte. Jag är också snart 40 och väntar vår tredje men då ser vi minst 10 år yngre ut också. Man blir ju så gammal som man gör sig. För barnen är det väl ändå viktigast om föräldrarna är kärleksfulla, inte om de är 40, 50 eller 60. Risken att bli gravid finns ju hela tiden, om ni har sådan åldersnoja så bör ni ju ha varit försiktigare för att inte hamna i en sådan situation. Men innerst inne vill du ju ha ett till barn så försök att vara positiv nu och med inställningen att ni fixar detta som en familj. De stora barnen kommer ju att kunna hjälpa till massor.

Vi var försiktiga. Vi är vuxna människor som vet var bebisar kommer ifrån. Det blev inte som vi tänkt det helt enkelt. Och mannens kropp är gammal redan. Jag ser inte direkt ung ut heller
  • Anonym (Vi)

Som jag sa innan... Många är i er ålder och ännu äldre när de får barn så just åldern är inget alls att haka upp sig på. Visserligen finns det avkrokar där snittåldern för att få barn kanske är 23 och ingen har passerat 35 sen urminnes tider, men det är ju extrema undantag. Glad Det är tom sällan jag får blickar som var betydligt äldre än dig när jag fick barn. Maken har bara en enda gång fått frågan om han var morfar.

• ttr

Alla dessa män som säger att de vill sterilisera sig men aldrig gör det får skylla sig själv.

• maengs

Jag förstår att du vill vända och vrida på detta och försöka klura ut vilket framtidsscenario som blir bäst för er alla. Men sanningen är väl egentligen att ingen vet hur framtiden kommer se ut. Det enda vi vet säkert är det vi har här och nu och just nu har ni ett nytt litet liv/foster som växer för fullt. Efter en abort verkar många ha funderingar kring vad det skulle blivit för liten person som de tog bort. Man undrar om det skulle blivit en pojke eller flicka och hur hen skulle sett ut och varit. Ni har ju fortfarande chansen att få veta det. Du kanske tycker det låter knasigt men jag tänker att ert barn kommer vara glad att få lära känna er och sina syskon, jag tror verkligen inte er ålder kommer vara en jättegrej för barnet. Och skulle ex din man inte orka lika mycket om ett par år så har de ju ändå fått en del härliga år tillsammans, alternativet är ju att de inte får några år alls ihop tänker jag. Hoppas inte du tar illa upp men så tänker jag. 

• Anonym (Inte behålla)

Tycker det är dumt att behålla. Ni har redan två barn och det är bara ts som är sugen på att behålla. Att skaffa barn är ett gemensamt beslut.

• Anonym (3-barnsmamma)

Jag är här har haft 2 fullspäckade dagar så jag har inte hunnit med att gå in här.

Jag känner att jag nog valde fel rubrik. Det är inte min man som tvingar mig till någonting. Det är mer jag som gör det men ändå inte. Det är så otroligt svårt att förklara.

Jag vill ha ett barn till men i min värld så skaffar vi båda barn detta är bådas ?fel?! Båda ska vilja ha det får då blir det bäst. Det är inte samma härliga känsla nu som med de andra 2 som vi BÅDA ville ha.

Han oroar sig för framtiden att han kommer vara så gammal och inte finnas där för barnet när hen behöver hjälp i vuxenlivet. Han älskar alla sina barn och vill kunna vara där för dem i alla stadier i deras liv och orka kunna vara det fysiskt.

Vi båda oroar oss för att detta barn ska få någon diagnos som gräver ännu mer av oss och att orken kanske inte kommer finnas där i tillräcklig utsträckning.

Det är mitt beslut i slutändan och det är han helt på det klara med och stöttar mig helhjärtat. Men det är ändå kaos i kroppen då det känns som att vilket beslut jag än fattar kommer vara dåligt. Det kommer att påverka vår relation negativt.

Kommer man känna sig otroligt gammal i alla situationer? Kommer barnet skämmas över att ha så gamla föräldrar? Sådana frågor kommer också upp och spelar in. Skulle vilja ta bort antingen huvudet eller hjärtat så det inte var sån kaos.

Förstår tankarna kring att man är för ?gammal?, att man inte kommer finnas där osv.. men det vet ni ju inte. Ingen vet hur länge man ska leva, en ung förälder kan bli sjuk/dö långt innan en som är betydligt äldre. Barnet kan få diagnos som kräver mycket. Men de barnen ni har finns det inte heller några garantier för så jag anser att man inte riktigt kan tänka på det sättet, vi vet inget om vad framtiden bär med sig.

Det är inte enkelt att ta ett beslut men någonstans måste man göra ett val. Antingen bestämmer man sig för att behålla och lär sig leva med det valet. Eller så väljer man abort och då oxå bestämmer sig för att det valet är rätt och sedan ältar man inte det. Alla är olika men hur eller hur kommer båda valen förändra er, hur det blir vet ingen.
  • molly50

Jag var 39 när jag fick mitt andra barn. Så det är inte försent.
  • Anonym (And now what?)

Du skriver att hur du än gör så kommer allt bli skit. Tycker du borde fundera lite över detta. Kan du istället tänka att hur du än gör, så kommer det bli bra?

• Anonym (Tragisk)
    Anonym (And now what?) skrev 2021-08-28 13:10:26 följande:

Du skriver att hur du än gör så kommer allt bli skit. Tycker du borde fundera lite över detta. Kan du istället tänka att hur du än gör, så kommer det bli bra?

Det önskar jag verkligen att jag kunde göra men jag är inte där än. Om jag någonsin kommer att komma dit.

Ser bebisar överallt. Men ser mig själv också ensam med 3 eller 2 barn?
  • Drottningen1970

Han kommer alltså att vara 68 när barnet är 20. De flesta i hans ålder kommer fortfarande jobba heltid vid 68, då när ert barn hunnit bli vuxen.

Om din man inte är väldigt sjukligt och därför vet att hans livslängd kommer att bli kraftigt reducerad så är hans ålderargument rätt obegripligt.
  • Anonym (And now what?)

Men TS, du har velat ha en 3:a i flera år. Att du gör en abort är INGEN garanti för att din man kommer att stanna. Kanske vill inte DU stanna om du känt dig tvungen att göra en abort för förhållandets skull. Kanske kommer din man skuldbelägga DIG att du gjort en abort. Jag vet män som ångrat sig i efterhand.. Kom igen nu TS, var inte så tragisk!

• Anonym (Tragisk)
    Anonym (Sansad) skrev 2021-08-28 21:48:21 följande:

Kanske kan du försöka skriva en klassisk lista, punkta ned alla grejer så det blir tydligare? Brukar klarna litegrann om man sätter ord på allt och får ner det på papper så det blir överblickbart.

Kanske en lista för abortalternativet. Fördelar och nackdelar. Långsiktigt och kortsiktigt. värsta scenario och bästa scenario. Alla tankar ska med.

Samma sak med behållaalternativet.

Gör två likadana listor med båda kategorierna.

När jag har kaos i skallen av alla funderingar som kokar så är listor bästa boten. Det rensar skallen, alla tankar ska ut och de måste formuleras i skrift.

Allt blir lite mer hanterbart då tycker jag, och mycket  tydligare.

Kanske det kan vara något?

Förstår verkligen att du befinner dig i ett rejält dilemma!

Får nog göra som du föreslår. Kan faktiskt göra att det klarnar. Tack ????
  • Anonym (Natalist)
    Anonym (Inte behålla) skrev 2021-08-27 21:58:09 följande:

Tycker det är dumt att behålla. Ni har redan två barn och det är bara ts som är sugen på att behålla. Att skaffa barn är ett gemensamt beslut.

Är inte ligget också ett gemensamt beslut?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-28 21:29:21 följande:
    Det önskar jag verkligen att jag kunde göra men jag är inte där än. Om jag någonsin kommer att komma dit.

Fast även om din man skulle ta ut skilsmässa, så skulle han väl inte avsäga sig ansvaret för sina barn? De ni redan har, eller det som ska komma? Skiljer ni er så ska ni naturligtvis ha barnen varannan vecka, och då orkar du lika bra som alla andra skilda föräldrar som har den uppdelningen.

Det första året då du ammar blir du förstås ensam med det minsta, men det har kvinnor klarat förr. Du får söka dig tillbaka till ditt nätverk i så fall, du kanske har någon släkting eller väninna som kan komma ibland och avlasta dig?

Annars får man söka hjälp på kommunen med avlastningsfamilj, fler timmar på dagis och fritis för de större barnen än man egentligen är berättigad till under mammaledigheten, och sådant. Det finns hjälp att få, och alla barnen får LEVA - det är värt mest av allt! Du verkar ju vara en person som har livet i ordning menar jag, du är inte en ADHD-brud som lyckats bli gravid med tre olika kåkfarare...
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-30 13:00:00 följande:

Fast även om din man skulle ta ut skilsmässa, så skulle han väl inte avsäga sig ansvaret för sina barn? De ni redan har, eller det som ska komma? Skiljer ni er så ska ni naturligtvis ha barnen varannan vecka, och då orkar du lika bra som alla andra skilda föräldrar som har den uppdelningen.

Det första året då du ammar blir du förstås ensam med det minsta, men det har kvinnor klarat förr. Du får söka dig tillbaka till ditt nätverk i så fall, du kanske har någon släkting eller väninna som kan komma ibland och avlasta dig?

Annars får man söka hjälp på kommunen med avlastningsfamilj, fler timmar på dagis och fritis för de större barnen än man egentligen är berättigad till under mammaledigheten, och sådant. Det finns hjälp att få, och alla barnen får LEVA - det är värt mest av allt! Du verkar ju vara en person som har livet i ordning menar jag, du är inte en ADHD-brud som lyckats bli gravid med tre olika kåkfarare...

Alltså, jag kan inte se detta som bra argument för att behålla barnet. Men det kanske inte är meningen heller, eller?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-08-30 13:27:20 följande:
    Alltså, jag kan inte se detta som bra argument för att behålla barnet. Men det kanske inte är meningen heller, eller?
    Jag visar bara på alternativen, om TS är rädd för att inte orka. Men jag säger ju också, att kvinnor har orkat före henne... Det ALLRA värsta är - i alla all enligt mig - en abort. 

Sedan ska man tänka på att småbarnsåren trots allt är en kort tid i livet. I detta fall finns dessutom betydligt äldre syskon, som kan hjälpa till med hushåll och barnpassning. Det mår de bara bra av. En bebis, en 2-åring och en 3-åring samtidigt är något helt annat.

Om man tänker längre fram - när man är 70 år t.ex.. Vill man ha en lite större familj då, och nästan garanterat barnbarn - för att åtminstone ett av tre barn borde ha skaffat barn? På längre sikt är fler barn nästan alltid bättre än färre. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Tragisk) skrev 2021-08-28 21:29:21 följande:

Varför ensam?
Svar på tråden Måste göra abort men jag vill inte.