• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Postman
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 21:43:05 följande:
    Grejen är ju att "vi" har lyssnat, o ledsnat på att ständigt höra samma ältande om o om igen... "vi känner det här" o "vi upplever det här"..... Utan att på något sätt kunna presentera minsta bevis som tyder på att det ni känner och upplever faktiskt ÄR problem.
    +1
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 21:37:14 följande:
    Precis, o det är just detta som är problemet.

Att en grupp (detta fallet kvinnor) upplever att det förekommer någon form av diskriminering av dem behöver nödvändigtvis inte betyda att så är fallet.

Bara för att feminister menar på att deras upplevelser visar på att det råder någon form av "könsmaktsordning" eller "patriarkat" eller "lönegap" eller vad de nu må gapa om denna vecka så betyder det inte på något sätt att det faktiskt förhåller sig på det viset.

När det t.ex går att utläsa svart på vitt genom rå hård statistisk data att löneskillnaderna mellan gruppen män och kvinnor är straxt under 4% så upplever feministerna det som att "kvinnor jobbar gratis 2 månader om året" och lobbar för en extra "mansskatt"....

Så jo, det är helt ok att bemöta upplevda problem med motbevisande fakta.
    Män ska inte alls "sluta säga emot kvinnor" när kvinnorna påstår att det förekommer orättvisor och diskriminering om de inte samtidigt kan presentera konkret fakta som styrker deras upplevelser. 
    +1

• Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 21:06:57 följande:
    Eftersom vi lever i ett patriarkat som är till mäns fördel så är det rimligt att det som sitter på makten delar med sig av den.

Ja precis, men det blir svårt att lösa dem tillsammans när män inte ens lyssnar eller bekräftar kvinnor när de säger att det finns problem.

Det finns massor av män som lyssnar och bekräftar kvinnors problem. Du verkar inte se det. Hur tror du då den stora förändringen i samhället kommit till?

Men det är även så att pojkar/män har saker som dom behöver hjälp med i samhället. Där behöver samhället, inklusive dig, också kunna bekräfta och lyssna på dessa problem och göra något pt dom.

Vi vill inte ha ett könskrig. Vi vill hjälpa både män och kvinnor till ett bättre samhälle.

Men jag tror inte att du köper det av vad jag kan se i dina kommentarer tidigare. Du verkar ärlig talat ha lite taskig attityd, speciellt till mansfrågor.

• Anonym (Haha)

Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.

• Anonym (Haha)
    Tom Araya skrev 2021-08-23 21:20:10 följande:

Det är bra att du förtydligar din åsikt här, att påpekande om problem med jämställdhet (eller andra problem) ska bemötas med "men försök att ändra på det då! Vad är ert problem?"

Läs nu noga, eftersom du inte hängde med i texten du citerade: Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.

Varsågod alla män att försöka fixa era strukturella problem. Men lägg inte det ansvaret på kvinnor.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:19:19 följande:

Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.

Tycker du att du lyssnar?
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:22:25 följande:
    Läs nu noga, eftersom du inte hängde med i texten du citerade: Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.

Varsågod alla män att försöka fixa era strukturella problem. Men lägg inte det ansvaret på kvinnor.
    Jag tror du har missförstått det hela.
    Män har inga problem med att ta ansvar över sin egen situation och sina problem. Men ska man engagera motsatt kön i en jämställdhetskamp så kan man inte bara se jämställdhetsproblemen ur det ena könets synvinkel eller bara fokusera på problem för det ena könet, vilket är precis vad som menas när män beklagar sig över hur kvinnor agerar och resonerar i detta. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 19:58:39 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting

Så hur menar du att jag har förutfattade meningar? Snarare du som har det med tanke på "jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja"? Lyssna och lär istället.
    Jag har redan sagt till dig att sluta könsstereotypa. Du vet inte ens om jag är man eller kvinna.
    Eftersom jag är kvinna vet jag exakt hur kvinnor kan och inte kan välja.
  • Anonym (lihu)

Vilka kvinnor? De flesta kvinnor jag skänner skulle inte hålla med dig. Sedan finns dyet alltid gnälliga människor som tycker att gräset är grönare på andra sidan.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 19:58:39 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting

Så hur menar du att jag har förutfattade meningar? Snarare du som har det med tanke på "jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja"? Lyssna och lär istället.
    Du kanske ska sluta utgå från att alla som inte tycker som du är män.
  • Anonym (Kvinna)

Jag är kvinna. Var vänlig tala om för mig hur jag som kvinna ?har det?.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 20:15:24 följande:

När du spaltar upp det på det där viset så blir det ju så löjligt uppenbart....

Det du säger är att kvinnorna är missnöjda med sin situation och vill därför att männen ska ändra på sig....

Kanske kan kvinnorna prova på att ändra sitt eget agerande och sina val istället?

Bara för skojs skull? Testa, se vad som händer?

Något som retar gallfeber på mig är kvinnor som medvetet gör val som leder till sämre ekonomi, sämre arbetsmarknad och/eller sämre jämställdhet hemma och sen gnäller. Vill du inte vara lågavlönad, välj ett högavlönat yrke. Vill du inte vara ekonomiskt beroende, välj inte att bli hemmafru. Vill du inte halka efter i yrkeslivet, välj inte att ta merparten av föräldraledigheten.

Framförallt, sitt inte och gnäll sen när skilsmässan är ett faktum. Som man bäddar får man ligga. Även när det gäller yrkesval, ekonomi, pengar, pension.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Z) skrev 2021-08-24 08:04:14 följande:

Något som retar gallfeber på mig är kvinnor som medvetet gör val som leder till sämre ekonomi, sämre arbetsmarknad och/eller sämre jämställdhet hemma och sen gnäller. Vill du inte vara lågavlönad, välj ett högavlönat yrke. Vill du inte vara ekonomiskt beroende, välj inte att bli hemmafru. Vill du inte halka efter i yrkeslivet, välj inte att ta merparten av föräldraledigheten.

Framförallt, sitt inte och gnäll sen när skilsmässan är ett faktum. Som man bäddar får man ligga. Även när det gäller yrkesval, ekonomi, pengar, pension.

Exakt.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.
    Fel Fel Fel

Kvinnor som fortfarande idag anser att det svenska samhället på gruppnivå inte är jämställt mellan män och kvinnor försöker förbättra/förändra kvinnornas situation genom att försämra männens situation.
    De beskyller även männen för allt som är orättvist mot kvinnor och fokuserar sina ansträngningar på att ändra männens situation och beteende.

Om dagens feministrörelse istället skulle lägga sina ansträngningar på att förändra kvinnornas val och prioriteringar så skulle de nog få lite mer medhåll.

Informera unga kvinnor exact vad de långsiktiga ekonomiska konsekvenserna av flera långa föräldraledigheter och åratal av deltidsarbete...

Förklara på ett sätt som går in i hjärnan på en ung kvinna vilken otroligt dålig och utsatt sits hon sätter sig själv i när hon blir ekonomiskt beroende av sin partner, hur lyxigt och flashigt livet som hemmafru åt någon förmögen man låter....
  • Tom Araya

Jag tror inte män har några åsikter alls (annat än möjligen positiva) när kvinnor vill förändra sin situation i samhället. Det är när det riktas anklagelser mot män eller när män ska engageras i förändringsprocessen som de opponerar sig.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-08-24 07:41:03 följande:

Jag är kvinna. Var vänlig tala om för mig hur jag som kvinna ?har det?.

Bara för att du som enskild kvinna inte tycker något eller upplevt något så betyder inte det att det INTE hänt andra kvinnor. Se lite längre. Och grattis till din skyddade tillvaro för övrigt, måste vara skönt.
  • Anonym (lihu)
    Anonym (Z) skrev 2021-08-24 08:04:14 följande:

Offermentalitet är tyvärr utbredd i dagens samhälle. Många skyller sina misslyckanden på andra istället för att ta ansvar och lösa problematiken. Sedan söker de sig till människor med likartad offermentalitet där de kan få gehör.

Jag har inget jobb -> Invandringens fel

Jag har lågavlönat jobb på Ica -> Patriarkatets fel

Min fru lämnade mig -> Feminismens fel

osv...
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?