• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-08-21 16:22:43 följande:
    Hur du än vrider på saken är det ett faktum att kvinnor som grupp lever under andra villkor än män. Jag har aldrig påstått att alla kvinnor upplever samma sak, jag har aldrig pratat om mina personliga upplevelser, jag säger att män inte ska komma och säga att vi inte har problem med jämställdhet, dels för att de inte ens är en del av gruppen som befinner sig i underläge, dels för att de är en del av problemet, bl a pga sin okunnighet.
    Bull.

Ur ditt dokument, t ex sid 54:

"Samtidigt är normer och attityder ett stort hinder  för killar som förväntas vara starka och inte visa känslor."

"
    män återfinns i yrken där det finns direkta olycksrisker, så-
    som arbete med tunga fordon, farliga maskiner och riskfyllda miljöer.
    Det är också vanligare att män skadas eller omkommer i olyckor på
    jobbet."

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Sverige är hycklarnas land!) skrev 2021-08-21 12:41:12 följande:
    Läst annan forskning som säger emot detta. Vad menar du med att kvinnor självmant väljer vägar som leder till lägre löneutveckling? Vad är det för patriarkalt skitsnack!? Kvinnor måste på grund av lägre lön än mannen vara föräldraledig istället för att dela på föräldraledigheten för att klara ekonomin. Det är INTE att välja, utan det är ett måste för att familjen ska klara sig ekonomiskt. Om lönerna hade varit jämlika så hade bägge föräldrar kunnat ta ut lika mycket föräldraledighet.
    Just det där tjattret börjar jag ruttna på ordentligt, då det ständigt kommer upp när detta ämne skall problematiseras.

För ett samlevande par där i alla fall den ena tjänar så pass bra att h*n slår i taket på föräldrapenningen så ska inte detta ens vara ett problem.
    Det finns då utan tvekan tillräckligt stora marginaler i familjens ekonomi att det är några som helst problem att planera in nått halvår med lite mindre intäkter för familjen, så att även den som tjänar lite mer kan vara föräldraledig.

Eller.... Så kan man börja lobba och argumentera för en höjning utav taket på föräldrapenningen??

Den bistra sanningen som ingen egentligen vill tala om högt är att i de fall där detta blir ett problem så är enda alternativet för den föräldralediga kvinnan att antingen bli sjukskriven eller anmäla sig arbetslös om mannen i familjen ska vara hemma och ta ut föräldraledighet....
    Det är ju knappast i familjer där kvinnan tjänar 40.000 och mannen 50.000 som detta är ett problem.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hycklare) skrev 2021-08-21 17:43:57 följande:
    Återigen, färgade (tjena 50-talet) handikappade, unga etc. är inte heller homogena grupper. Du är inte bara sexistisk utan rasistisk och fubkofob också som betraktar dessa människor som representanter för sin "grupp" och tror att de har samma upplevelser. Du skriver att du inte tror det men samtidigt skriver du att enskilda kvinnor får tala om KVINNORS upplevelser, dvs. inte bara sina egna utan gruppens. Hur ska du ha det egentligen. Är du korkad eller obstinat?
    Jag har inte sagt det alls, sluta tillskriv mig en massa idiotiska epitet. Du är bara bråksjuk.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 16:27:42 följande:
    Vilken sida i det 62-sidor långa dokumentet hänvisar du till?
    Läs t ex kapitlet om hur det ser ut i nutid.
  • Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-08-21 17:53:46 följande:
    Läs t ex kapitlet om hur det ser ut i nutid.
    "Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män  arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket  högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!

"
    många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få
    mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-
    serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!

"
    Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och
    omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,
    matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!

"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i  veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!

"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!

Allts
    å mycket dravel där....

• Tom Araya
    Hur kan vi prata om jämställdhet?
    15 090 visningar
    11 jan. 2021
    37 600 prenumeranter
    PRENUMERERAR
    Avsnittet innehåller ett längre klipp från Hur Kan Vi? Live med gästerna David Eberhard, Elin Sundin och Atilla Yoldas. Fortsättningsvis innehåller avsnittet tre kortare klipp där Navid talar med Linnéa Claeson, Elin Sundin och Pamela von Sabljar.

• Anonym (Haha)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 18:08:30 följande:

"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män  arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket  högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!

" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få

mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-

serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!

"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och

omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,

matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!

"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i  veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!

"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!

Alltså mycket dravel där....

Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...

Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.

Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?

Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.
  • Tow2Mater
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-22 10:31:21 följande:
    Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...

Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.

Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?

Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.
    Du vill utmåla kvinnor till offer utan eget ansvar. Jag visar de har stor del i sina egna val och situationer som de inte kan skylla på andra.

Du behöver inte bli personlig och insuniera kön (det görs ofta felaktigt), bara för att du inte gillar det jag skriver.
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 16:30:27 följande:
    Bull.

Ur ditt dokument, t ex sid 54:

"Samtidigt är normer och attityder ett stort hinder  för killar som förväntas vara starka och inte visa känslor."

"män återfinns i yrken där det finns direkta olycksrisker, så-
    som arbete med tunga fordon, farliga maskiner och riskfyllda miljöer.
    Det är också vanligare att män skadas eller omkommer i olyckor på
    jobbet."
    Mannens val?
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2021-08-22 16:18:03 följande:
    Mannens val?
    Ska vara Mannens val, inget frågetecken
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?