Tow2Mater skrev 2021-08-21 18:08:30 följande:
"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!
" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få
mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-
serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!
"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och
omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,
matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!
"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!
"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!
Alltså mycket dravel där....
Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...
Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.
Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.
Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?
Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.