• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 15:49:42 följande:
    Grattis - du förstår ingenting om normer, uppfostran, påverkan från samhället och förväntningar kring kvinnor! Seriöst, HUR kan du vara så naiv och outbildad att du tror att kvinnor bara "råkar" göra val som gör att de inte har det lika bra som män??

Som sagt, varför försöker jag ens? Enklare att lära en elefant flyga än att försöka få dig att se världen ur en kvinnas perspektiv.
    Men dessa normer påverkar män i lika hög grad och normerna påverkas även av kvinnor. Så frågan är om normerna som påverkar dessa val är ett egentligt jämställdhetsproblem.
  • Anonym (lihu)
    Jemp skrev 2021-08-23 15:16:56 följande:

Hur tänkte du nu?

Att du inte löser några problem genom att gnälla. Agera är lösningen!
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Tom Araya skrev 2021-08-23 16:19:13 följande:
    Men dessa normer påverkar män i lika hög grad och normerna påverkas även av kvinnor. Så frågan är om normerna som påverkar dessa val är ett egentligt jämställdhetsproblem.
    Anledningen till att feministrörelsen fortfarande upplever detta som ett jämställhetsproblem är helt enkelt för att de inte tar med alla de negativa konsekvenser som männen typiska livsval innebär, de står enbart med megafon och spotlight o pekar på fördelarna.....

De är avundsjuka på allt positvt som kommer av att göra typiskt manliga livsval och prioriteringar, men de vägrar anpassa sina egna livsval och prioriteringar för att nå samma utfall som männen eftersom det för den typiska kvinnan ger otänkbara negativa konsekvenser.

Ett mynt har alltid 2 sidor, det är inte möjligt som feministerna strävar efter att få båda sidorna uppåt.
    Utfallet beror på de val individen gör, oavsett om den är man eller kvinna. Det är heller inte några magiska "samhällsnormer" som orsakar att män och kvinnor väljer olika på gruppnivå, vi är helt enkelt olika och vi väljer och prioriterar därför olika på gruppnivå.

Det är bara så att när man fokuserar och prioriterar sina ansträngningar på något så väljer du samtidigt bort något annat, det förstår de flesta.

Som jag och andra argumenterat redan, kvinnor behöver sluta uppleva sig själva som offer, de behöver ställa sig upp och ta ansvar för sina livsval och prioriteringar.
    De behöver förstå att val som får positiva konsekvenser ur nån aspekt även kan innebära negativa konsekvenser ur en annan aspekt, inte bara prioritera blåögt o naivt baserat på känslor för att sedan sätta sig ner o tjuta om rättvisa och jämlikhet när de negativa konsekvenserna av deras val biter dem i arslet. 
  • Anonym (Haha)
    Tom Araya skrev 2021-08-23 16:19:13 följande:

Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet!
  • Tow2Mater
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 15:49:42 följande:
    Grattis - du förstår ingenting om normer, uppfostran, påverkan från samhället och förväntningar kring kvinnor! Seriöst, HUR kan du vara så naiv och outbildad att du tror att kvinnor bara "råkar" göra val som gör att de inte har det lika bra som män??

Som sagt, varför försöker jag ens? Enklare att lära en elefant flyga än att försöka få dig att se världen ur en kvinnas perspektiv.
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 18:05:16 följande:
    Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Med stereotyper och förutfattade meningar kommer du ingenstans.
    Jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja.
  • Anonym (lihu)

Sannlngen är den att vare sig om du är man eller kvinna så är det enbart ens eget fel om man har problem.

Endast patetiskt med gnälliga människor som skyller sina misslyckanden på andra.
  • Anonym (X)

Det är ju faktiskt du som blivit fartblind. Du ser bara dina egna problem ur ditt eget perspektiv.
  • Anonym (Haha)
    Tow2Mater skrev 2021-08-23 18:46:57 följande:

Med stereotyper och förutfattade meningar kommer du ingenstans.

Jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja.

Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting

Så hur menar du att jag har förutfattade meningar? Snarare du som har det med tanke på "jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja"? Lyssna och lär istället.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-23 19:01:20 följande:

Sannlngen är den att vare sig om du är man eller kvinna så är det enbart ens eget fel om man har problem.

Endast patetiskt med gnälliga människor som skyller sina misslyckanden på andra.

Okej, din åsikt. Låt oss "gnälla" i fred och försöka ändra på samhället i fred utan dina kommentarer då, tack.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (X) skrev 2021-08-23 19:52:06 följande:

Det är ju faktiskt du som blivit fartblind. Du ser bara dina egna problem ur ditt eget perspektiv.

Det är väl självklart jag ser mina problem som kvinna ur mitt perspektiv? Det är det enda jag kan utgå från?

Om du som man säger att du upplever problem med säg macho-ideal så säger jag knappast "nä nä alltså det kan du inte ha, för lyssna här på MITT perspektiv till ditt problem!"? Nä, då lyssnar jag och lär mig mer - för jag kan inte veta eftersom jag inte är man.

Jag förstår inte alls vad ditt problem är?
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?