• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 20:05:49 följande:
    Det är väl självklart jag ser mina problem som kvinna ur mitt perspektiv? Det är det enda jag kan utgå från?

Om du som man säger att du upplever problem med säg macho-ideal så säger jag knappast "nä nä alltså det kan du inte ha, för lyssna här på MITT perspektiv till ditt problem!"? Nä, då lyssnar jag och lär mig mer - för jag kan inte veta eftersom jag inte är man.

Jag förstår inte alls vad ditt problem är?

Enligt dig så ska männen ta tag i sina problem.. Men du gnäller när inte män ser kvinnors problem?

Om du nu har kvinnliga problem, så får du väl lösa dom med den logiken.

Själv tycker jag att både kvinnors och mäns problem är ett samhällsproblem som vi behöver lösa tillsammans.

• Anonym (lihu)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 20:00:59 följande:

Okej, din åsikt. Låt oss "gnälla" i fred och försöka ändra på samhället i fred utan dina kommentarer då, tack.

Det är inte min åsikt utan rena fakta.

Ändra på samhället gör man genom att arbeta hårt och ta ansvar för sig själv och andra. Finns så löjligt många svaga människor som inte ens klarar av sig själva som inbillar sig att de ska förändra jorden. De kommer inte förändra ett dugg mer än att de skickar sig själva till psyket och kanske drar med sig någon anhörig i fallet.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 19:58:39 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting
    När du spaltar upp det på det där viset så blir det ju så löjligt uppenbart....

Det du säger är att kvinnorna är missnöjda med sin situation och vill därför att männen ska ändra på sig....

Kanske kan kvinnorna prova på att ändra sitt eget agerande och sina val istället?
    Bara för skojs skull? Testa, se vad som händer?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 20:15:24 följande:

När du spaltar upp det på det där viset så blir det ju så löjligt uppenbart....

Det du säger är att kvinnorna är missnöjda med sin situation och vill därför att männen ska ändra på sig....

Kanske kan kvinnorna prova på att ändra sitt eget agerande och sina val istället?

Jag har sagt att männen ska sluta säga emot kvinnor om de säger att det finns problem?

Sen skulle det varit väldigt rimligt att männen försöker hjälpa till att ändra strukturella problem eftersom vi faktiskt lever i ett patriarkat. Men om man nu känner att man inte vill hjälpa till att arbeta mot en mer jämställd värld så räcker det att sluta komma med kommentarer "Men vi män dååå?".

• Anonym (Haha)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-23 20:14:56 följande:

Det är inte min åsikt utan rena fakta.

Ändra på samhället gör man genom att arbeta hårt och ta ansvar för sig själv och andra. Finns så löjligt många svaga människor som inte ens klarar av sig själva som inbillar sig att de ska förändra jorden. De kommer inte förändra ett dugg mer än att de skickar sig själva till psyket och kanske drar med sig någon anhörig i fallet.

Det är inte fakta. Det är din åsikt.

Jaha, om du tycker det får du väl tycka det. Jag anser att förändring kommer genom att människor engagerar sig i diverse frågor, men ja tanken är fri så tyck vad du vill.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (X) skrev 2021-08-23 20:14:13 följande:

Enligt dig så ska männen ta tag i sina problem.. Men du gnäller när inte män ser kvinnors problem?

Om du nu har kvinnliga problem, så får du väl lösa dom med den logiken.

Själv tycker jag att både kvinnors och mäns problem är ett samhällsproblem som vi behöver lösa tillsammans.

Eftersom vi lever i ett patriarkat som är till mäns fördel så är det rimligt att det som sitter på makten delar med sig av den.

Ja precis, men det blir svårt att lösa dem tillsammans när män inte ens lyssnar eller bekräftar kvinnor när de säger att det finns problem.
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 18:05:16 följande:
    Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet!
    Det är bra att du förtydligar din åsikt här, att påpekande om problem med jämställdhet (eller andra problem) ska bemötas med "men försök att ändra på det då! Vad är ert problem?"
  • Anonym (lihu)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 21:03:48 följande:

Det är inte fakta. Det är din åsikt.

Jaha, om du tycker det får du väl tycka det. Jag anser att förändring kommer genom att människor engagerar sig i diverse frågor, men ja tanken är fri så tyck vad du vill.

Det är fakta att ens liv är en konsekvensav ens agerande. Starka människor klarar att engagera sig och bidra positivt. Blanda inte det med massa jönsar som bryter ihop av ångest bara de får en tanke om klimatet, jämställdhet eller vad än det må vara.
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 20:59:40 följande:
    Jag har sagt att männen ska sluta säga emot kvinnor om de säger att det finns problem?
    Precis, o det är just detta som är problemet.

Att en grupp (detta fallet kvinnor) upplever att det förekommer någon form av diskriminering av dem behöver nödvändigtvis inte betyda att så är fallet.

Bara för att feminister menar på att deras upplevelser visar på att det råder någon form av "könsmaktsordning" eller "patriarkat" eller "lönegap" eller vad de nu må gapa om denna vecka så betyder det inte på något sätt att det faktiskt förhåller sig på det viset.

När det t.ex går att utläsa svart på vitt genom rå hård statistisk data att löneskillnaderna mellan gruppen män och kvinnor är straxt under 4% så upplever feministerna det som att "kvinnor jobbar gratis 2 månader om året" och lobbar för en extra "mansskatt"....

Så jo, det är helt ok att bemöta upplevda problem med motbevisande fakta.
    Män ska inte alls "sluta säga emot kvinnor" när kvinnorna påstår att det förekommer orättvisor och diskriminering om de inte samtidigt kan presentera konkret fakta som styrker deras upplevelser. 
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 21:06:57 följande:
    men det blir svårt att lösa dem tillsammans när män inte ens lyssnar eller bekräftar kvinnor när de säger att det finns problem.
    Grejen är ju att "vi" har lyssnat, o ledsnat på att ständigt höra samma ältande om o om igen... "vi känner det här" o "vi upplever det här"..... Utan att på något sätt kunna presentera minsta bevis som tyder på att det ni känner och upplever faktiskt ÄR problem.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?