• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Anonym (X)
    Anonym (Yllet) skrev 2021-08-19 20:00:53 följande:
    År 2021 finns det t.ex. fortfarande inte ens vettiga arbetskläder till många gravida kvinnor som jobbar, i mansdominerade yrken. Varför ska man ha illasittande storlekar och felpassade skydd bara för att man är kvinna?
    Det borde väl inte vara värre än män med rejäla ölmagar. Dom får minsann inga passande arbetskläder. Tror att dom innerst inne känner sig en smula kränkta.
  • Postman
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:
    Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.

Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.

Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.
    Anonym (X) skrev 2021-08-19 19:12:04 följande:
    Menar du att männen skulle ha fördel och behandlas bättre av sina medmänniskor?
    Ja, så är det.
    Jag är medborgare precis lika mycket som du är vilket innebär att du och jag har samma rättigheter och skyldigheter. Vi har åsiktsfrihet där vi får tycka och tänka vem som.

Klart utbildning, lagar regler osv har betydelse för ett land, vi är en demokrati.
    Det finns sexism och andra problem och mycket kan göras bättre men du är fortfarande fri att skapa ditt liv precis som du själv vill oavsett kön. Att påstå att Sverige har stora problem vill jag påstå är helt fel.
  • Postman
    Anonym (Yllet) skrev 2021-08-19 20:00:53 följande:
    År 2021 finns det t.ex. fortfarande inte ens vettiga arbetskläder till många gravida kvinnor som jobbar, i mansdominerade yrken. Varför ska man ha illasittande storlekar och felpassade skydd bara för att man är kvinna?
    Det är förstås tråkigt att man inte har vettiga arbetskläder för gravida men jag vet att det finns och mer är på gång. B la blåkläder: www.blaklader.se/sv/om-oss/kampanjer-kollektioner/kollektioner/damkollektion

Däremot ser jag det inte som något större problem, du är fortfarande fri att utbilda dig och sen bygga ditt liv som du själv vill. Du får gå klädd som du vill och du kan gå på restaurang och röra dig som du vill. 
  • Anonym (X)
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:
    Ja, så är det.
    Har jag svårt att tro. Förutom den grupp som sitter hemma och är fullt upptagna med att vara offer för omständigheterna, så har nog kvinnor det minst lika bra i samhället. Dock finns det självklart både för och nackdelar. Men nivån är nog summa summarum ganska jämn.
  • Anonym (Perspektiv)

Arbetskläder för gravida har jag visst sett- minns dock inte var.

• Anonym (Hmm)
    Postman skrev 2021-08-19 20:11:00 följande:
    Jag är medborgare precis lika mycket som du är vilket innebär att du och jag har samma rättigheter och skyldigheter. Vi har åsiktsfrihet där vi får tycka och tänka vem som.

Klart utbildning, lagar regler osv har betydelse för ett land, vi är en demokrati.
    Det finns sexism och andra problem och mycket kan göras bättre men du är fortfarande fri att skapa ditt liv precis som du själv vill oavsett kön. Att påstå att Sverige har stora problem vill jag påstå är helt fel.
    Självklart får du tycka och tänka. Men att som man uttala sig om hur det är att vara kvinna är minst sagt märkligt. Det är som att som svensk uttala sig om hur det är att vara invandrare eller att som heterosexuell uttala sig om hur det är att vara homosexuell.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-08-19 20:47:46 följande:

Arbetskläder för gravida har jag visst sett- minns dock inte var.

Långt ifrån till alla yrken och inte tillräckligt bra. Men det kanske kommer.
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Yllet) skrev 2021-08-19 21:02:45 följande:
    Långt ifrån till alla yrken och inte tillräckligt bra. Men det kanske kommer.
    Nä, men det tycker jag är överkurs också. Alla yrken behöver inte arbetskläder.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-08-19 21:04:01 följande:
    Nä, men det tycker jag är överkurs också. Alla yrken behöver inte arbetskläder.
    Jag snackar om skyddskläder och skydd som passar när man jobbar med masugnar, saneringsarbete, kloakinspektioner och liknade.

Inte precis något som är frivilligt att använda.

Det finns en hel debatt kring detta bland kvinnor i tekniska yrken men sånt vet klart inte hemmablinda skrivbordsfjollor.
  • Anonym (Av)

Vi män är diskriminerade.

Vi jobbar mer.

Vi dör tidigare.

Vi hamnar i fängelse i större utsträckning.

Vi är sämre i skolan.

Vi tar livet av oss i större utsträckning.

Vi får alltid bära allt när vi flyttar.

Vi får alltid dela med oss av våra föräldradagar.

Vi får ofta försörja våra kvinnor.

Vi får höra att vi ska bita ihop annars är vi fjollor.

Vi får gå ut i krig, jag vet att det nu börjar ändra sig dock.

Vi dör oftare i jobbet.

Vi skadar oss oftare.

Vi är fulare.

Vi luktar inte så där gott som tjejer gör.

Vi har inte lika mycket kläder att välja bland i affärerna.

The list goes on

Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?