• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2021-08-22 16:21:24 följande:
    Ska vara Mannens val, inget frågetecken
    Ja? Det var för att belysa felaktigheten i påståendet att mannen "inte ens är en del av gruppen som befinner sig i underläge". Underläge är 'könsneutralt', i en del saker har kvinnor som grupp ett underläge och i andra saker har mannen som grupp ett underläge.
    Sist och slutligen är det var och ens individuella ansvar med de val man gör, kvinna som man.
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-22 10:31:21 följande:
    Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...

Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.

Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?

Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.
    Argumentera gärna för vad som i Tow2matters inlägg inte är kvinnans eget val och varför?
    Klart det finns bakomliggande orsaker till de val man gör, men det faktumet är ju inte bundet till enbart kvinnor eller kön överhuvudtaget.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-22 10:31:21 följande:
    Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg,

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.
    Jag är en av dem som ofta finner mig i samförstånd med denna skribent och gör "tumme upp" på många inlägg.

Vad sägs om att kvinnor som grupp slutar se sig själva som offer och istället tar ansvar för sina livsval?

Om en kvinna finner sig i en relation där hon upplever att hon tvingas till att utföra oerhört mycket mer "obetalt hemarbete" än sin partner så står det ju henne fritt att välja hur hon agerar, eller hur?

Om kvinnan önskar satsa på sin karriär, jobba mer övertid eller vad det nu är så är det ju bara att hon sätter ner foten och ställer lite krav på sina partner att denna får kliva in och ta en större del av hushållsarbetet?
    Det kommer sluta med att partnern antingen tar på sig mer ansvar över hushållssysslor, eller att de kommer överens om att de ska anlita en städfirma?
    Eller så slutar det med separation, då får kvinnan sköta allt hushållsarbete i sitt hushåll och mannen allt i sitt. Vilket är det mest rättvisa på alla plan?
    Eller kvinnor ser nog något orättvist i att de lägger olika mycket tid på hushållssysslor i sina respektive hem också?

Slutklämmen på mitt svamlande blir att denna "orättvisa" kan enbart fortgå sålänge kvinnor som grupp tillåter det, när kvinnorna sätter ner foten o kräver jämställdhet och rättvisa kring vad de kallar "obetalt hemarbete" så har inte männen längre möjlighet att "glida med" och dra nytta av detta.
    Kvinnorna har denna makt, men de nyttjar den inte, istället sitter de och gnäller om hur synd det är om dem och hur orättvist det är.

Den kalla hårda sanningen som vi inte får prata öppet om är att kvinnorna inte är dummare än att de förstår att även de "glider med" och drar nytta av att leva tillsammans med en man som tjänar mycket. Det ger dem möjlighet att välja att lägga med tid och energi på barn/hem/familj med samtidigt ha en god familjeekonomi, vilket är något som kvinnor på gruppnivå ofta önskar göra....

Det alla egentligen vet, men knappt vågar säga längre, är att kvinnor vill inte leva som män, de vill inte göra samma livsval som män, de har inte samma prioriteringar som män. De vill bara ha samma utfall när det gäller alla positiva konsekvenser som kommer av att leva, välja och prioritera som en man.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 18:08:30 följande:

"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män  arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket  högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!

" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få

mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-

serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!

"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och

omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,

matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!

"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i  veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!

"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!

Alltså mycket dravel där....

Majoriteten av kvinnor jobbar inte deltid. Eller går nwr till deltid för att män inte tar sitt ansvar hemma...

Arbetsfördelningen i hemmet korrelerar alltså inte med den betalda arbetstiden.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2021-08-22 14:06:57 följande:

Du vill utmåla kvinnor till offer utan eget ansvar. Jag visar de har stor del i sina egna val och situationer som de inte kan skylla på andra.

Du behöver inte bli personlig och insuniera kön (det görs ofta felaktigt), bara för att du inte gillar det jag skriver.

Detta jäkla släng med "offer".

Jag har nog så långt ifrån offermentalitet man kan komma. Dessutom ingen större anledning till det på den här fronten: högbildad, ok ekonomi, tjänar bättre än min man och jobbar heltid. Vi är inte helt jämställda i hemmet men har det åtminstone som ambition.

Det som försvårar är till stor del könsroller i samhället (och vår uppfostran). Även våra barn påverkas av dessa normer och gammaldagsa könsroller.

För att komma tillrätta med problem så måste man synliggöra dem och känna till orsakerna.
  • Anonym (E)

Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2021-08-22 21:22:54 följande:

Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.

Som exempel finns ju många i den här tråden som påstår att kvinnor sitter och tycker synd om sig själva i en offerroll - det är exakt den typ av skit som vi fortfarande dras med i det här landet.
  • Jemp
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-22 21:05:01 följande:

Jag är en av dem som ofta finner mig i samförstånd med denna skribent och gör "tumme upp" på många inlägg.

Vad sägs om att kvinnor som grupp slutar se sig själva som offer och istället tar ansvar för sina livsval?

Om en kvinna finner sig i en relation där hon upplever att hon tvingas till att utföra oerhört mycket mer "obetalt hemarbete" än sin partner så står det ju henne fritt att välja hur hon agerar, eller hur?

Om kvinnan önskar satsa på sin karriär, jobba mer övertid eller vad det nu är så är det ju bara att hon sätter ner foten och ställer lite krav på sina partner att denna får kliva in och ta en större del av hushållsarbetet?

Det kommer sluta med att partnern antingen tar på sig mer ansvar över hushållssysslor, eller att de kommer överens om att de ska anlita en städfirma?

Eller så slutar det med separation, då får kvinnan sköta allt hushållsarbete i sitt hushåll och mannen allt i sitt. Vilket är det mest rättvisa på alla plan?

Eller kvinnor ser nog något orättvist i att de lägger olika mycket tid på hushållssysslor i sina respektive hem också?

Slutklämmen på mitt svamlande blir att denna "orättvisa" kan enbart fortgå sålänge kvinnor som grupp tillåter det, när kvinnorna sätter ner foten o kräver jämställdhet och rättvisa kring vad de kallar "obetalt hemarbete" så har inte männen längre möjlighet att "glida med" och dra nytta av detta.

Kvinnorna har denna makt, men de nyttjar den inte, istället sitter de och gnäller om hur synd det är om dem och hur orättvist det är.

Den kalla hårda sanningen som vi inte får prata öppet om är att kvinnorna inte är dummare än att de förstår att även de "glider med" och drar nytta av att leva tillsammans med en man som tjänar mycket. Det ger dem möjlighet att välja att lägga med tid och energi på barn/hem/familj med samtidigt ha en god familjeekonomi, vilket är något som kvinnor på gruppnivå ofta önskar göra....

Det alla egentligen vet, men knappt vågar säga längre, är att kvinnor vill inte leva som män, de vill inte göra samma livsval som män, de har inte samma prioriteringar som män. De vill bara ha samma utfall när det gäller alla positiva konsekvenser som kommer av att leva, välja och prioritera som en man.

Och vad händer när man "sätter ner foten" och slutar göra hushållsarbete? Hur illa ska barnen fara, och hur illa ska hemmet förfalla?

Hur mycket ska man först instruera, eftersom förmågan att lära sig saker verkar begränsad till yrkeslivet?

Nej, ansvarslösa män är inte kvinnors fel. Tänk att det kan vara så accepterat att inte göra rätt för sig hemma, men nåde den (särskilt på familjeliv) som låter en skuld förfalla eller som lever på bidrag.

Hur stor del av boendet och ansvaret hamnar sen på kvinnor vid skilsmässa?
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2021-08-22 21:12:13 följande:
    Majoriteten av kvinnor jobbar inte deltid. Eller går nwr till deltid för att män inte tar sitt ansvar hemma...

Arbetsfördelningen i hemmet korrelerar alltså inte med den betalda arbetstiden.
    Generellt  sett  har män mer fri tid än kvinnor, på vardagar är skillnaden bara 18 minuter och på helgerna har män nästan en hel  timme mer fri tid än kvinnor. Men samtidigt lägger kvinnor mer tid på personliga behov än män, vilket delvis beror på att kvinnor (till skillnad från vad många tror) i genomsnitt sover mer än män.

Män tar oftare hand om underhållsuppgifter etc, vilka sällan framgår i undersökningar om ?hemarbete? konstigt nog, så eventuell skillnad i obetalt hemarbete mellan könen är därmed inte stor alls. Män sköter underhållet på hus/bil/båt/gräsklippare/elcyklar/pool/barnens cyklar och klätterställningar mm medan kvinnorna sover.

jamlikhetskommissionen.se/wp-content/uploads/2020/04/Rapport-Stanfors_webb_v2.pdf
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2021-08-22 21:16:44 följande:
    Detta jäkla släng med "offer".

Jag har nog så långt ifrån offermentalitet man kan komma. Dessutom ingen större anledning till det på den här fronten: högbildad, ok ekonomi, tjänar bättre än min man och jobbar heltid. Vi är inte helt jämställda i hemmet men har det åtminstone som ambition.

Det som försvårar är till stor del könsroller i samhället (och vår uppfostran). Även våra barn påverkas av dessa normer och gammaldagsa könsroller.

För att komma tillrätta med problem så måste man synliggöra dem och känna till orsakerna.
    Av nyfikenhet, varfor klarar ni inte av att vara helt jämställda i ert hem (när ni kommit så långt på väg)? vilket område är så svårt? eller är det ett medvetet val?
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?