Hur jämställt är Sverige?
Motivera gärna
Motivera gärna
"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!
" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få
mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-
serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!
"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och
omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,
matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!
"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!
"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!
Alltså mycket dravel där....
Du vill utmåla kvinnor till offer utan eget ansvar. Jag visar de har stor del i sina egna val och situationer som de inte kan skylla på andra.
Du behöver inte bli personlig och insuniera kön (det görs ofta felaktigt), bara för att du inte gillar det jag skriver.
Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.
Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.
Jag är en av dem som ofta finner mig i samförstånd med denna skribent och gör "tumme upp" på många inlägg.
Vad sägs om att kvinnor som grupp slutar se sig själva som offer och istället tar ansvar för sina livsval?
Om en kvinna finner sig i en relation där hon upplever att hon tvingas till att utföra oerhört mycket mer "obetalt hemarbete" än sin partner så står det ju henne fritt att välja hur hon agerar, eller hur?
Om kvinnan önskar satsa på sin karriär, jobba mer övertid eller vad det nu är så är det ju bara att hon sätter ner foten och ställer lite krav på sina partner att denna får kliva in och ta en större del av hushållsarbetet?
Det kommer sluta med att partnern antingen tar på sig mer ansvar över hushållssysslor, eller att de kommer överens om att de ska anlita en städfirma?
Eller så slutar det med separation, då får kvinnan sköta allt hushållsarbete i sitt hushåll och mannen allt i sitt. Vilket är det mest rättvisa på alla plan?
Eller kvinnor ser nog något orättvist i att de lägger olika mycket tid på hushållssysslor i sina respektive hem också?
Slutklämmen på mitt svamlande blir att denna "orättvisa" kan enbart fortgå sålänge kvinnor som grupp tillåter det, när kvinnorna sätter ner foten o kräver jämställdhet och rättvisa kring vad de kallar "obetalt hemarbete" så har inte männen längre möjlighet att "glida med" och dra nytta av detta.
Kvinnorna har denna makt, men de nyttjar den inte, istället sitter de och gnäller om hur synd det är om dem och hur orättvist det är.
Den kalla hårda sanningen som vi inte får prata öppet om är att kvinnorna inte är dummare än att de förstår att även de "glider med" och drar nytta av att leva tillsammans med en man som tjänar mycket. Det ger dem möjlighet att välja att lägga med tid och energi på barn/hem/familj med samtidigt ha en god familjeekonomi, vilket är något som kvinnor på gruppnivå ofta önskar göra....
Det alla egentligen vet, men knappt vågar säga längre, är att kvinnor vill inte leva som män, de vill inte göra samma livsval som män, de har inte samma prioriteringar som män. De vill bara ha samma utfall när det gäller alla positiva konsekvenser som kommer av att leva, välja och prioritera som en man.