• Stolt Farsa

Hur jämställt är Sverige?

Motivera gärna

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?
  • Postman
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-19 20:52:25 följande:
    Självklart får du tycka och tänka. Men att som man uttala sig om hur det är att vara kvinna är minst sagt märkligt. Det är som att som svensk uttala sig om hur det är att vara invandrare eller att som heterosexuell uttala sig om hur det är att vara homosexuell.
    Ja jag får tycka och tänka. Hur tänker du nu, det skulle vara mycket märkligt om vi inte får uttala oss om andra, du verkar inte vilja ha en demokrati. Dessutom har jag inte uttalat mig om hur det är att vara kvinna, det jag har sagt är att Sverige är jämställt för här får alla leva sitt liv som de själva vill.

• Anonym (Hmm)
    Postman skrev 2021-08-19 22:14:43 följande:
    Ja jag får tycka och tänka. Hur tänker du nu, det skulle vara mycket märkligt om vi inte får uttala oss om andra, du verkar inte vilja ha en demokrati. Dessutom har jag inte uttalat mig om hur det är att vara kvinna, det jag har sagt är att Sverige är jämställt för här får alla leva sitt liv som de själva vill.

Var skriver jag att jag inte vill ha demokrati? Än en gång, du får självklart uttala dig, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om hur andra grupper upplever sin situation. Du tycker att det är jämställt, det finns många kvinnor som inte håller med dig. Jag som kvinna skulle aldrig sitta och förklara hur män upplever samhället. Jag skulle lyssna. Det du gör nu påminner om vita som säger att det inte finns rasism. Och heterosexuella som säger att det inte finns homofobi.
  • Postman
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-19 22:25:22 följande:
    Var skriver jag att jag inte vill ha demokrati? Än en gång, du får självklart uttala dig, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om hur andra grupper upplever sin situation. Du tycker att det är jämställt, det finns många kvinnor som inte håller med dig. Jag som kvinna skulle aldrig sitta och förklara hur män upplever samhället. Jag skulle lyssna. Det du gör nu påminner om vita som säger att det inte finns rasism. Och heterosexuella som säger att det inte finns homofobi.
    Eftersom du uttrycker att jag inte ska uttala mig andra så upplever jag att du vill att jag ska hålla tyst, att säga att någon inte få säga sin åsikt är att gå emot demokratin. Men jag ber om ursäkt om jag övertolkade sina rader.

Återigen så läser du vad du vill läsa....läs om och läs rätt. Jag skriver att vi är ett jämställt land men mycket kan förstås bli bättre. Det kommer för alltid finnas situationer där någon känner sig kränkt, diskriminerad osv men då har vi lagar och regler och domstolar som ska styra upp detta. Precis som att du inte får köra för fort men det finns dom som kör för fort ändå.

Men åter till kärnfrågan så hävdar jag fortfarande att Sverige har inga stora problem när det gäller jämställdheten. Alla människor i Sverige är helt fria att oavsett kön eller hudfärg osv skapa ett liv precis som man själv vill.

• Jemp
    Anonym (X) skrev 2021-08-19 18:41:24 följande:

Tänker du att tjejer kommer till korta i Sverige när det gäller normer, uppfostran, bemötande?

Kvinnor behöver i flera sammanhang bevisa sig själva mer för att bli tagna på allvar.

Kvinnor har statistiskt lägre lön, lägre sannolikhet för diverse chefspositioner, bemöts olika på arbetsmarknaden, utsätts för sexuellt våld och anspelningar, osv... Så ja.

Både pojkar och flickor petas in i snäva normer, mallar som imte gynnar nåt av könen.
  • Arboga

På tal om jämställdhet.
    Varför läser man aldrig om trådar där en kille/man funderar/går i tankarna på att vara "hemmafru"?
    Att männen ska jobba och ta för sig före kvinnan är ganska rotat så jag tror att det kommer att ta några generationer innan det kommer bli, om ens då, jämställt på riktigt.
    Det där med att mannan är i väg och jagar och kvinnan är hemma och håller ordning i grottan är ju inget hittepå. 

• Arboga
    Anonym (Av) skrev 2021-08-19 21:40:42 följande:

Vi män är diskriminerade.

Vi jobbar mer.

Vi dör tidigare.

Vi hamnar i fängelse i större utsträckning.

Vi är sämre i skolan.

Vi tar livet av oss i större utsträckning.

Vi får alltid bära allt när vi flyttar.

Vi får alltid dela med oss av våra föräldradagar.

Vi får ofta försörja våra kvinnor.

Vi får höra att vi ska bita ihop annars är vi fjollor.

Vi får gå ut i krig, jag vet att det nu börjar ändra sig dock.

Vi dör oftare i jobbet.

Vi skadar oss oftare.

Vi är fulare.

Vi luktar inte så där gott som tjejer gör.

Vi har inte lika mycket kläder att välja bland i affärerna.

The list goes on

Haha, vet du varför män oftare hamnar i fängelse?
  • Arboga
    Tow2Mater skrev 2021-08-19 23:56:56 följande:

Män är fortfarande diskriminerade i föräldraskapet i Sverige.

Den kampen kommer männen aldrig vinna.
  • Tow2Mater
    Arboga skrev 2021-08-20 00:04:51 följande:
    Den kampen kommer männen aldrig vinna.
    Det ska inte behova vara en kamp...
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?