Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Hur jämställt är Sverige?

Postman skrev 2021-08-19 20:11:00 följande:
    Jag är medborgare precis lika mycket som du är vilket innebär att du och jag har samma rättigheter och skyldigheter. Vi har åsiktsfrihet där vi får tycka och tänka vem som.

Klart utbildning, lagar regler osv har betydelse för ett land, vi är en demokrati.
    Det finns sexism och andra problem och mycket kan göras bättre men du är fortfarande fri att skapa ditt liv precis som du själv vill oavsett kön. Att påstå att Sverige har stora problem vill jag påstå är helt fel.
    Självklart får du tycka och tänka. Men att som man uttala sig om hur det är att vara kvinna är minst sagt märkligt. Det är som att som svensk uttala sig om hur det är att vara invandrare eller att som heterosexuell uttala sig om hur det är att vara homosexuell.
  • Anonym (Hmm)
    Postman skrev 2021-08-19 22:14:43 följande:
    Ja jag får tycka och tänka. Hur tänker du nu, det skulle vara mycket märkligt om vi inte får uttala oss om andra, du verkar inte vilja ha en demokrati. Dessutom har jag inte uttalat mig om hur det är att vara kvinna, det jag har sagt är att Sverige är jämställt för här får alla leva sitt liv som de själva vill.

Var skriver jag att jag inte vill ha demokrati? Än en gång, du får självklart uttala dig, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om hur andra grupper upplever sin situation. Du tycker att det är jämställt, det finns många kvinnor som inte håller med dig. Jag som kvinna skulle aldrig sitta och förklara hur män upplever samhället. Jag skulle lyssna. Det du gör nu påminner om vita som säger att det inte finns rasism. Och heterosexuella som säger att det inte finns homofobi.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?