Hur jämställt är Sverige?
Män är fortfarande diskriminerade i föräldraskapet i Sverige.
Män är fortfarande diskriminerade i föräldraskapet i Sverige.
Vi män är diskriminerade.
Vi jobbar mer.
Svar: Fel. Kvinnor arbetar hårdare då de har mycket obetalt hemarbete:
forte.se/artikel/kvinnors-karriarer-hammas-av-obetalt-hemarbete/
Mäns möjlighet till mer arbete på arbetsplatsen för dessutom att ni har bättre pension:
www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kvinnors-pension-lagre-an-mannens-nu-och-i-framtiden
Och detta gör att ni har möjlighet att separera om det skulle vara något aktuellt, vilket tyvärr inte gäller många kvinnor:
www.dn.se/ekonomi/ekonomin-stoppar-kvinnor-fran-att-ta-ut-skilsmassa/~:text=Resultatet%20visar%20att%20en%20kvinna,inte%20kommer%20att%20ha%20r%C3%A5d.
Vi dör tidigare.
Svar: Sant, men det är för att ni tar sämre hand om era kroppar än vad kvinnor gör:
svensktkott.se/om-kott/statistik/riksmaten/
www.gu.se/nyheter/kvinnor-har-lagre-risk-for-hjart-karlsjukdom-an-man
Vi hamnar i fängelse i större utsträckning.
Svar: Hahahha ja kanske för att ni gör mer brott? Börja följ lagen istället?
www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/~:text=Den%201%20oktober%202020%20hade,%25%20m%C3%A4n%20och%206%25%20kvinnor.
Vi är sämre i skolan.
Svar: Sant, men det är för att tjejer tar skolan mer seriöst och män spelar istället allan ballan. Det är inte orättvist att kvinnor bryr sig mer och presterar bättre, män får steppa upp och sluta med sin anti-plugg-kultur:
www.skolporten.se/fou/sa-ska-pojkarna-fa-battre-betyg/
Vi tar livet av oss i större utsträckning.
Svar: Sant, men det är för att ni inte söker hjälp utan "biter ihop" = ett direkt resultat från patriarkatet. Tragiskt att patriarkatet gör så!
skr.se/skr/halsasjukvard/psykiskhalsa/grupperpsykiskhalsa/manspsykiskahalsa.46758.html~:text=Unga%20m%C3%A4n%20om%20att%20s%C3%B6ka,riktar%20sig%20till%20unga%20m%C3%A4n.
Vi får alltid bära allt när vi flyttar.
Svar: Detta är nog HÖGST individuellt bland par! Stämmer inte in på mig och min krets exempelvis. Oavsett skulle jag inte säga att man blir diskriminerad även om man fick bära allt vid flytt :)
Vi får alltid dela med oss av våra föräldradagar.
Svar: Det får de flesta kvinnor med. Att dela med sig av föräldradagar till kvinnan som burit sitt barn i 9 månader är inget annat än rimligt.
Vi får ofta försörja våra kvinnor.
Svar: Även om detta är sant, så har det en hel del att göra med att kvinnor får sämre betalt, alla yrken där kvinnor dominerar är sämre betalt och jag kan även länka till artiklarna under första svaret. Det är inte negativt att ha ekonomiskt övertag, jämfört med att vara hemma och städa samt uppfostra barn!
Vi får höra att vi ska bita ihop annars är vi fjollor.
Svar: Av vem får ni män höra det? Tror knappast det är kvinnor...
Vi får gå ut i krig, jag vet att det nu börjar ändra sig dock.
Svar: Hur många svenska män har på senaste varit ute i krig?
Vi dör oftare i jobbet.
Svar: Sant, men det är inte något diskriminerande för män och inget som händer bara män. Dessutom relativt liten siffra även om den bör vara nere på noll, så kan knappast påstå att det är ett typiskt "mans-problem":
www.google.com/amp/s/branschaktuellt.se/byggindustrin/25654-dyster-statistik-fler-dor-pa-jobbet
Vi skadar oss oftare.
Svar: Det är omöjligt att svara på, däremot söker kvinnor oftare vård och går längre med smärta än män:
skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/vardbloggen/artiklar/kunskapomkonochgenusforbattrarvarden.49971.html
Vi är fulare.
Svar: Ni skulle nog kunna bli snyggare om ni ansträngde er lika mycket som kvinnor:
nyheter24.se/nyheter/trender/763353-kvinnor-tanker-pa-utseendet-dubbelt-sa-mycket-som-man
Vi luktar inte så där gott som tjejer gör.
Svar: Köp parfym
Vi har inte lika mycket kläder att välja bland i affärerna.
Svar: Du kan handla på kvinno-sidan om du vill, ingen stoppar dig!
The list goes on
Det går ju att hitta artiklar för vad som helst om man letar, det är inget bevis för att du har rätt. Det enda det bevisar är att du suttit uppe till kl05 och letat efter bra länkar.
Sen, om vi ska vara ärliga, så är det ju så att feminister är gruppen som har patent på att tycka synd om sig själva.
1. För att våra mammor inte älskade oss. Utan tyckte vi skulle tuffa till oss. Vilket vi gjorde och började slå folk på käften
2. För att vi inte kan sitta med rådjursögon och se harmlösa ut i tinget som tjejor
Haha. Slog hål på alla mina påståenden. Typiskt förtryckare att skylla på offret.
"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!
" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få
mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-
serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!
"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och
omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,
matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!
"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!
"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!
Alltså mycket dravel där....
Du vill utmåla kvinnor till offer utan eget ansvar. Jag visar de har stor del i sina egna val och situationer som de inte kan skylla på andra.
Du behöver inte bli personlig och insuniera kön (det görs ofta felaktigt), bara för att du inte gillar det jag skriver.
Men dessa normer påverkar män i lika hög grad och normerna påverkas även av kvinnor. Så frågan är om normerna som påverkar dessa val är ett egentligt jämställdhetsproblem.
Med stereotyper och förutfattade meningar kommer du ingenstans.
Jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja.
Sannlngen är den att vare sig om du är man eller kvinna så är det enbart ens eget fel om man har problem.
Endast patetiskt med gnälliga människor som skyller sina misslyckanden på andra.
Det är ju faktiskt du som blivit fartblind. Du ser bara dina egna problem ur ditt eget perspektiv.
När du spaltar upp det på det där viset så blir det ju så löjligt uppenbart....
Det du säger är att kvinnorna är missnöjda med sin situation och vill därför att männen ska ändra på sig....
Kanske kan kvinnorna prova på att ändra sitt eget agerande och sina val istället?
Bara för skojs skull? Testa, se vad som händer?
Det är inte min åsikt utan rena fakta.
Ändra på samhället gör man genom att arbeta hårt och ta ansvar för sig själv och andra. Finns så löjligt många svaga människor som inte ens klarar av sig själva som inbillar sig att de ska förändra jorden. De kommer inte förändra ett dugg mer än att de skickar sig själva till psyket och kanske drar med sig någon anhörig i fallet.
Enligt dig så ska männen ta tag i sina problem.. Men du gnäller när inte män ser kvinnors problem?
Om du nu har kvinnliga problem, så får du väl lösa dom med den logiken.
Själv tycker jag att både kvinnors och mäns problem är ett samhällsproblem som vi behöver lösa tillsammans.
Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.
Det är bra att du förtydligar din åsikt här, att påpekande om problem med jämställdhet (eller andra problem) ska bemötas med "men försök att ändra på det då! Vad är ert problem?"
Jag är kvinna. Var vänlig tala om för mig hur jag som kvinna ?har det?.