Inlägg från: Anonym (Haha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Haha)

Hur jämställt är Sverige?

Tow2Mater skrev 2021-08-19 23:56:56 följande:

Män är fortfarande diskriminerade i föräldraskapet i Sverige.

Gillar att kvinnor har typ ETT område där de ges utrymme att styra mer än mannen dvs vara mammaledig och amma - och snubbar bah "gud vad TASKIGT att ni kvinnor prioriteras av bebisen ni burit i 9 månader :("
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Av) skrev 2021-08-19 21:40:42 följande:

Vi män är diskriminerade.

Vi jobbar mer.

Svar: Fel. Kvinnor arbetar hårdare då de har mycket obetalt hemarbete:

forte.se/artikel/kvinnors-karriarer-hammas-av-obetalt-hemarbete/

Mäns möjlighet till mer arbete på arbetsplatsen för dessutom att ni har bättre pension:

www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kvinnors-pension-lagre-an-mannens-nu-och-i-framtiden

Och detta gör att ni har möjlighet att separera om det skulle vara något aktuellt, vilket tyvärr inte gäller många kvinnor:

www.dn.se/ekonomi/ekonomin-stoppar-kvinnor-fran-att-ta-ut-skilsmassa/~:text=Resultatet%20visar%20att%20en%20kvinna,inte%20kommer%20att%20ha%20r%C3%A5d.

Vi dör tidigare.

Svar: Sant, men det är för att ni tar sämre hand om era kroppar än vad kvinnor gör:

svensktkott.se/om-kott/statistik/riksmaten/

www.gu.se/nyheter/kvinnor-har-lagre-risk-for-hjart-karlsjukdom-an-man

Vi hamnar i fängelse i större utsträckning.

Svar: Hahahha ja kanske för att ni gör mer brott? Börja följ lagen istället?

www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/anstalt/~:text=Den%201%20oktober%202020%20hade,%25%20m%C3%A4n%20och%206%25%20kvinnor.

Vi är sämre i skolan.

Svar: Sant, men det är för att tjejer tar skolan mer seriöst och män spelar istället allan ballan. Det är inte orättvist att kvinnor bryr sig mer och presterar bättre, män får steppa upp och sluta med sin anti-plugg-kultur:

www.skolporten.se/fou/sa-ska-pojkarna-fa-battre-betyg/

Vi tar livet av oss i större utsträckning.

Svar: Sant, men det är för att ni inte söker hjälp utan "biter ihop" = ett direkt resultat från patriarkatet. Tragiskt att patriarkatet gör så!

skr.se/skr/halsasjukvard/psykiskhalsa/grupperpsykiskhalsa/manspsykiskahalsa.46758.html~:text=Unga%20m%C3%A4n%20om%20att%20s%C3%B6ka,riktar%20sig%20till%20unga%20m%C3%A4n.

Vi får alltid bära allt när vi flyttar.

Svar: Detta är nog HÖGST individuellt bland par! Stämmer inte in på mig och min krets exempelvis. Oavsett skulle jag inte säga att man blir diskriminerad även om man fick bära allt vid flytt :)

Vi får alltid dela med oss av våra föräldradagar.

Svar: Det får de flesta kvinnor med. Att dela med sig av föräldradagar till kvinnan som burit sitt barn i 9 månader är inget annat än rimligt.

Vi får ofta försörja våra kvinnor.

Svar: Även om detta är sant, så har det en hel del att göra med att kvinnor får sämre betalt, alla yrken där kvinnor dominerar är sämre betalt och jag kan även länka till artiklarna under första svaret. Det är inte negativt att ha ekonomiskt övertag, jämfört med att vara hemma och städa samt uppfostra barn!

Vi får höra att vi ska bita ihop annars är vi fjollor.

Svar: Av vem får ni män höra det? Tror knappast det är kvinnor...

Vi får gå ut i krig, jag vet att det nu börjar ändra sig dock.

Svar: Hur många svenska män har på senaste varit ute i krig?

Vi dör oftare i jobbet.

Svar: Sant, men det är inte något diskriminerande för män och inget som händer bara män. Dessutom relativt liten siffra även om den bör vara nere på noll, så kan knappast påstå att det är ett typiskt "mans-problem":

www.google.com/amp/s/branschaktuellt.se/byggindustrin/25654-dyster-statistik-fler-dor-pa-jobbet

Vi skadar oss oftare.

Svar: Det är omöjligt att svara på, däremot söker kvinnor oftare vård och går längre med smärta än män:

skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/vardbloggen/artiklar/kunskapomkonochgenusforbattrarvarden.49971.html

Vi är fulare.

Svar: Ni skulle nog kunna bli snyggare om ni ansträngde er lika mycket som kvinnor:

nyheter24.se/nyheter/trender/763353-kvinnor-tanker-pa-utseendet-dubbelt-sa-mycket-som-man

Vi luktar inte så där gott som tjejer gör.

Svar: Köp parfym

Vi har inte lika mycket kläder att välja bland i affärerna.

Svar: Du kan handla på kvinno-sidan om du vill, ingen stoppar dig!

The list goes on

Fortsätter listan verkligen? Jag har slagit hål på alla dina påståenden, kanske dags att se världen för hur den verkligen ser ut och inte hur du målat upp den - dvs att det är synd om män ? :)
  • Anonym (Haha)
    Anonym (X) skrev 2021-08-20 06:36:48 följande:

Det går ju att hitta artiklar för vad som helst om man letar, det är inget bevis för att du har rätt. Det enda det bevisar är att du suttit uppe till kl05 och letat efter bra länkar.

Sen, om vi ska vara ärliga, så är det ju så att feminister är gruppen som har patent på att tycka synd om sig själva.

Vilket enkelt sätt att slå bort fakta på - nästan lite imponerande! Hemliga talangen där kanske?

Jag höll med dig i mycket, och länkade artiklar till att det stämmer - men också VARFÖR det stämmer. Artiklar som visar att dina påståenden långt ifrån diskriminerar män, och det vad ju det som var din poäng?

Men om det nu är så enkelt att hitta artiklar med FORSKNING i ryggen, kan inte du hitta det om dina påståenden jag påstod inte stämde? Dvs följande:

"Män jobbar mer"

"Män får bära allt när de flyttar (i en hetero-relation)"

"Svenska män försörjer sina kvinnor"

"Män skadar sig oftare"

"Män är fulare"

Kom igen nu - motbevisa mig!
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Av) skrev 2021-08-20 08:57:54 följande:

1. För att våra mammor inte älskade oss. Utan tyckte vi skulle tuffa till oss. Vilket vi gjorde och började slå folk på käften

2. För att vi inte kan sitta med rådjursögon och se harmlösa ut i tinget som tjejor

1. Medans pappa var så himla närvarande, mjuk och gullig då eller?

2. Det där är bara fånigt, du menar att 94% av de män jämfört med 6% kvinnor som sitter i fängelse, gör det för att de inte har rådjurs-ögon looken? Kom igen, du kan inte ens tro på det!
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Av) skrev 2021-08-20 08:56:17 följande:

Haha. Slog hål på alla mina påståenden. Typiskt förtryckare att skylla på offret.

Nu får du ta till dig faktan här för att kunna ha en saklig diskussion - jag länkar dig artiklar baserat på forskning kring strukturer. Forskning må inte alltid vara en konstant sanning, men det är ett bra verktyg för att guida en människa till "varför".

Exempelvis kring att män dör före kvinnor - det är FAKTA att män äter mer kött än kvinnor. Det är också FAKTA att män dör i större utsträckning av hjärt och kärlsjukdomar. Med massa andra faktorer lägger man ihop att detta är ett möjligt samband till VARFÖR män dör före kvinnor.

Du kanske ska ta av dig den där gigantiska offerkoftan du stickat till dig själv, och se världen för vad den är! Läs det jag länkade istället och utbilda dig. Män må också ha det tufft i världen, men det är på grund av patriarkatet, dvs ett samhälle skapat och styrt av män, inte kvinnor!
  • Anonym (Haha)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 18:08:30 följande:

"Den största orsaken till skillnaden är att kvinnor och män  arbetar inom olika yrken och branscher. Lönerna är mycket  högre i de yrken som domineras av män" - Kvinnans val!

" många kvinnor som väljer att arbeta deltid för att få

mer tid för hemarbetet. Det är delvis ett frivilligt val, men konsekven-

serna blir att de tjänar mindre" - Kvinnasn val!

"Kvinnor väljer oftare utbildningar inom vård, skola och

omsorg medan män är i tydlig majoritet på utbildningar inom teknik,

matematik och tillverkning. Detta mönster lägger sedan grunden för den könsuppdelade arbetsmarknad som vi har i dag" - Kvinnans val!

"Kvinnorna lägger alltså ner nästan 6 timmar mer i  veckan på hushållsarbetet, timmar som inte är betalda" - Kvinnans val, hon jobbar ju deltid och hinner ju naturligtvis detta!

"Jämför vi med andra länder har Sverige en mycket generös och flexibel föräldraförsäkring" - Japp!

Alltså mycket dravel där....

Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...

Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.

Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?

Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.
  • Anonym (Haha)
    Tow2Mater skrev 2021-08-22 14:06:57 följande:

Du vill utmåla kvinnor till offer utan eget ansvar. Jag visar de har stor del i sina egna val och situationer som de inte kan skylla på andra.

Du behöver inte bli personlig och insuniera kön (det görs ofta felaktigt), bara för att du inte gillar det jag skriver.

Grattis - du förstår ingenting om normer, uppfostran, påverkan från samhället och förväntningar kring kvinnor! Seriöst, HUR kan du vara så naiv och outbildad att du tror att kvinnor bara "råkar" göra val som gör att de inte har det lika bra som män??

Som sagt, varför försöker jag ens? Enklare att lära en elefant flyga än att försöka få dig att se världen ur en kvinnas perspektiv.
  • Anonym (Haha)
    Tom Araya skrev 2021-08-23 16:19:13 följande:

Men dessa normer påverkar män i lika hög grad och normerna påverkas även av kvinnor. Så frågan är om normerna som påverkar dessa val är ett egentligt jämställdhetsproblem.

Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet!
  • Anonym (Haha)
    Tow2Mater skrev 2021-08-23 18:46:57 följande:

Med stereotyper och förutfattade meningar kommer du ingenstans.

Jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja.

Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting

Så hur menar du att jag har förutfattade meningar? Snarare du som har det med tanke på "jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja"? Lyssna och lär istället.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-23 19:01:20 följande:

Sannlngen är den att vare sig om du är man eller kvinna så är det enbart ens eget fel om man har problem.

Endast patetiskt med gnälliga människor som skyller sina misslyckanden på andra.

Okej, din åsikt. Låt oss "gnälla" i fred och försöka ändra på samhället i fred utan dina kommentarer då, tack.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (X) skrev 2021-08-23 19:52:06 följande:

Det är ju faktiskt du som blivit fartblind. Du ser bara dina egna problem ur ditt eget perspektiv.

Det är väl självklart jag ser mina problem som kvinna ur mitt perspektiv? Det är det enda jag kan utgå från?

Om du som man säger att du upplever problem med säg macho-ideal så säger jag knappast "nä nä alltså det kan du inte ha, för lyssna här på MITT perspektiv till ditt problem!"? Nä, då lyssnar jag och lär mig mer - för jag kan inte veta eftersom jag inte är man.

Jag förstår inte alls vad ditt problem är?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 20:15:24 följande:

När du spaltar upp det på det där viset så blir det ju så löjligt uppenbart....

Det du säger är att kvinnorna är missnöjda med sin situation och vill därför att männen ska ändra på sig....

Kanske kan kvinnorna prova på att ändra sitt eget agerande och sina val istället?

Bara för skojs skull? Testa, se vad som händer?

Jag har sagt att männen ska sluta säga emot kvinnor om de säger att det finns problem?

Sen skulle det varit väldigt rimligt att männen försöker hjälpa till att ändra strukturella problem eftersom vi faktiskt lever i ett patriarkat. Men om man nu känner att man inte vill hjälpa till att arbeta mot en mer jämställd värld så räcker det att sluta komma med kommentarer "Men vi män dååå?".

Bara för skojs skull? Testa, se vad som händer?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-23 20:14:56 följande:

Det är inte min åsikt utan rena fakta.

Ändra på samhället gör man genom att arbeta hårt och ta ansvar för sig själv och andra. Finns så löjligt många svaga människor som inte ens klarar av sig själva som inbillar sig att de ska förändra jorden. De kommer inte förändra ett dugg mer än att de skickar sig själva till psyket och kanske drar med sig någon anhörig i fallet.

Det är inte fakta. Det är din åsikt.

Jaha, om du tycker det får du väl tycka det. Jag anser att förändring kommer genom att människor engagerar sig i diverse frågor, men ja tanken är fri så tyck vad du vill.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (X) skrev 2021-08-23 20:14:13 följande:

Enligt dig så ska männen ta tag i sina problem.. Men du gnäller när inte män ser kvinnors problem?

Om du nu har kvinnliga problem, så får du väl lösa dom med den logiken.

Själv tycker jag att både kvinnors och mäns problem är ett samhällsproblem som vi behöver lösa tillsammans.

Eftersom vi lever i ett patriarkat som är till mäns fördel så är det rimligt att det som sitter på makten delar med sig av den.

Ja precis, men det blir svårt att lösa dem tillsammans när män inte ens lyssnar eller bekräftar kvinnor när de säger att det finns problem.
  • Anonym (Haha)

Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.

• Anonym (Haha)
    Tom Araya skrev 2021-08-23 21:20:10 följande:

Det är bra att du förtydligar din åsikt här, att påpekande om problem med jämställdhet (eller andra problem) ska bemötas med "men försök att ändra på det då! Vad är ert problem?"

Läs nu noga, eftersom du inte hängde med i texten du citerade: Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.

Varsågod alla män att försöka fixa era strukturella problem. Men lägg inte det ansvaret på kvinnor.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-08-24 07:41:03 följande:

Jag är kvinna. Var vänlig tala om för mig hur jag som kvinna ?har det?.

Bara för att du som enskild kvinna inte tycker något eller upplevt något så betyder inte det att det INTE hänt andra kvinnor. Se lite längre. Och grattis till din skyddade tillvaro för övrigt, måste vara skönt.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?