Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Hur jämställt är Sverige?

Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:

Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.

Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.

Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.Ja, så är det.

Har du någon statistik på att män behandlas bättre av sina medmänniskor än vad kvinnor gör, eller handlar det om dina personliga upplevelser?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (E) skrev 2021-08-21 06:05:46 följande:

Kvinnor har rätt att tala om sina egna upplevelser, jag har aldrig sagt att alla upplever det lika. Män har däremot inte rätt att tala om kvinnors upplevelser, eftersom de inte vet ett skit om hur det är att vara kvinna.

Vita kan inte tala för vad färgade upplever, friska inte för handikappade/sjuka/diagnosticerade, unga för gamla osv. En grupp som inte har egna upplevelser kan och ska aldrig berätta för världen hur det är att tillhöra en annan grupp.

Ja, precis, du har rätt att tala om DINA EGNA upplevelser. Inte någon annans. Du har inte större rätt att tala om andra kvinnors upplevelser än vad män har, bara för att du är kvinna. Du säger att alla inte upplever det lika, men samtidigt betraktar du alla kvinnor som en grupp och om man inte tillhör den gruppen får man inte tala om dess upplevelser. Alltså anser du att alla kvinnor har likartade upplevelser, bara för att de är kvinnor.

Jag som kvinna betackar mig för att du gör dig till talesperson för mig. Jag delar inte dina upplevelser.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 19:58:39 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Kvinnor säger: detta känns inte bra, vi vill ha förändring

Män (inte alla så klart, men du exempelvis) säger: nej, du har fel i dina känslor och vi behöver inte ändra någonting

Så hur menar du att jag har förutfattade meningar? Snarare du som har det med tanke på "jag vet exakt hur kvinnor kan och inte kan välja"? Lyssna och lär istället.
    Du kanske ska sluta utgå från att alla som inte tycker som du är män.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:19:19 följande:

Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.

Jag är kvinna. Var vänlig tala om för mig hur jag som kvinna ?har det?.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Z) skrev 2021-08-24 08:04:14 följande:

Något som retar gallfeber på mig är kvinnor som medvetet gör val som leder till sämre ekonomi, sämre arbetsmarknad och/eller sämre jämställdhet hemma och sen gnäller. Vill du inte vara lågavlönad, välj ett högavlönat yrke. Vill du inte vara ekonomiskt beroende, välj inte att bli hemmafru. Vill du inte halka efter i yrkeslivet, välj inte att ta merparten av föräldraledigheten.

Framförallt, sitt inte och gnäll sen när skilsmässan är ett faktum. Som man bäddar får man ligga. Även när det gäller yrkesval, ekonomi, pengar, pension.

Exakt.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?