• Tom Araya

Hur jämställt är Sverige?

Jag röstade på alternativ 3, men om jag ska nyansera mig så tycker jag vi ligger mellan 3 och 4.

• Tom Araya
    Hur kan vi prata om jämställdhet?
    15 090 visningar
    11 jan. 2021
    37 600 prenumeranter
    PRENUMERERAR
    Avsnittet innehåller ett längre klipp från Hur Kan Vi? Live med gästerna David Eberhard, Elin Sundin och Atilla Yoldas. Fortsättningsvis innehåller avsnittet tre kortare klipp där Navid talar med Linnéa Claeson, Elin Sundin och Pamela von Sabljar.

• Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-22 10:31:21 följande:
    Jag undrar vem som gör dessa "tummen upp" på dina inlägg, antagligen andra män som är lika outbildade som du...

Artikeln skulle gjort ett annat ordval än "väljer" - för ingen vet varför hon "väljer" detta. Knappast för att det är roligt, det kan vara mycket bakom - en man som pressar, barn som kommer i kläm osv.

Vad sägs om att mannen steppar upp och gör mer OBETALT hemarbete så att kvinnan kan tjäna mer pengar till bland annat sin pension? Att män inte fattar hur bra de har det som glider in till ett fint hushåll och rena barn samtidigt som de haft möjlighet att arbeta och ha ekonomiska övertaget är helt uppåt väggarna.

Vad sägs om att yrken inom det kommunala, som gör att samhället går runt, istället värderas högre och man ger schyssta löner? Förr var lärare exempelvis ett högstatusyrke, men så fort det blev kvinnodominerat så sänktes lönerna, slump då eller?

Men du kommer säkert svara något dravel som visar ännu mer din okunskap, för du verkar ha bestämt dig för att kvinnor har det SÅ BRA och bara ska gnälla hela tiden, och män är SÅÅÅ SCHYSSTA och är så himla snälla och jämställda. Så varför anstränger jag mig ens? Har länkat massor med artiklar baserat på forskning som visar VARFÖR det är som du beskrev ovan, men som vanligt ignoreras.
    Argumentera gärna för vad som i Tow2matters inlägg inte är kvinnans eget val och varför?
    Klart det finns bakomliggande orsaker till de val man gör, men det faktumet är ju inte bundet till enbart kvinnor eller kön överhuvudtaget.
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 15:49:42 följande:
    Grattis - du förstår ingenting om normer, uppfostran, påverkan från samhället och förväntningar kring kvinnor! Seriöst, HUR kan du vara så naiv och outbildad att du tror att kvinnor bara "råkar" göra val som gör att de inte har det lika bra som män??

Som sagt, varför försöker jag ens? Enklare att lära en elefant flyga än att försöka få dig att se världen ur en kvinnas perspektiv.
    Men dessa normer påverkar män i lika hög grad och normerna påverkas även av kvinnor. Så frågan är om normerna som påverkar dessa val är ett egentligt jämställdhetsproblem.
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 18:05:16 följande:
    Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet!
    Det är bra att du förtydligar din åsikt här, att påpekande om problem med jämställdhet (eller andra problem) ska bemötas med "men försök att ändra på det då! Vad är ert problem?"
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:22:25 följande:
    Läs nu noga, eftersom du inte hängde med i texten du citerade: Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.

Varsågod alla män att försöka fixa era strukturella problem. Men lägg inte det ansvaret på kvinnor.
    Jag tror du har missförstått det hela.
    Män har inga problem med att ta ansvar över sin egen situation och sina problem. Men ska man engagera motsatt kön i en jämställdhetskamp så kan man inte bara se jämställdhetsproblemen ur det ena könets synvinkel eller bara fokusera på problem för det ena könet, vilket är precis vad som menas när män beklagar sig över hur kvinnor agerar och resonerar i detta. 
  • Tom Araya
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:22:25 följande:
    Läs nu noga, eftersom du inte hängde med i texten du citerade: Kvinnor försöker redan ändra på situationer hos kvinnor. Men då kommer män in och klagar på att kvinnorna inte också fixar männens problem.

Varsågod alla män att försöka fixa era strukturella problem. Men lägg inte det ansvaret på kvinnor.
    Jag tror inte män har några åsikter alls (annat än möjligen positiva) när kvinnor vill förändra sin situation i samhället. Det är när det riktas anklagelser mot män eller när män ska engageras i förändringsprocessen som de opponerar sig.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?