• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (Nu)

Nu är det iallafall 18/6 så nu har ju ts iallafall fått nya pengar.

• Anonym (f)
    Anonym (Tips) skrev 2021-06-04 11:05:53 följande:
    Nyfiken fråga är det inkl barnbidrag och underhåll?
    Jag får inte barnbidrag, mitt barn får studiebidrag. Underhållet är under utredning då fadern ska bli utvisad till England från Danmark. Det sköts alltså via försäkringskassan. Min hyra ligger på 8500, men jag har inte råd i dagsläget att spara ihop till vad en flytt skulle kosta, samt får bara hyra kommunalt pga sjukskrivningen, där det verkligen är brist på billiga lägenheter.Jag bor i en störrre stad och är fast anställd i grunden, och ska snart gå in och arbetsträna, så att hitta en ny anställning efter en ganska lång sjukskrivning där jag kan börja på 25% känns inte så lätt.
  • Anonym (Cela)
    Anonym (f) skrev 2021-06-18 23:29:03 följande:

Jag får inte barnbidrag, mitt barn får studiebidrag. Underhållet är under utredning då fadern ska bli utvisad till England från Danmark. Det sköts alltså via försäkringskassan. Min hyra ligger på 8500, men jag har inte råd i dagsläget att spara ihop till vad en flytt skulle kosta, samt får bara hyra kommunalt pga sjukskrivningen, där det verkligen är brist på billiga lägenheter.Jag bor i en störrre stad och är fast anställd i grunden, och ska snart gå in och arbetsträna, så att hitta en ny anställning efter en ganska lång sjukskrivning där jag kan börja på 25% känns inte så lätt.

Har du sökt bostadsbidrag?
  • Anonym (E)
    Anonym (Nu) skrev 2021-06-18 20:28:19 följande:

Nu är det iallafall 18/6 så nu har ju ts iallafall fått nya pengar.

Märkligaste trådputten. Du tänkte inte på att ens fråga TS hur det gått?

(TS, hur går det med allt?)

• Kvinna1989

Av ren nyfikenhet, hur mycket kostar ett sånt tandläkarbesök egentligen i sverige, har ni inte fasta priser?

Tänkte ba för jag var tvungen att dra ut akut en tand på en söndag och det kostade ju bara 41? (ca 410 kr). Det var även seeeent på kvällen..

• Tow2Mater
    Kvinna1989 skrev 2021-06-19 01:38:02 följande:

Av ren nyfikenhet, hur mycket kostar ett sånt tandläkarbesök egentligen i sverige, har ni inte fasta priser?

Tänkte ba för jag var tvungen att dra ut akut en tand på en söndag och det kostade ju bara 41? (ca 410 kr). Det var även seeeent på kvällen..

I Sthlm, t ex:

Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare 440 kr
    Röntgenundersökning en bild, eller flera bilder, av en tandposition 80 kr
    Tanduttagning (en tand)  1 210 kr

Till det tillkommer 50 procent på priserna alla vardagar efter klockan 19 och på helgerna.

www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-priser/priser/prislista/
  • Tow2Mater

Vet inte om det sen tillkommer moms och skatter etc på det.
    Och bedövning kanske kostar extra?

• Kvinna1989
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 01:46:15 följande:

I Sthlm, t ex:

Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare 440 kr

Röntgenundersökning en bild, eller flera bilder, av en tandposition 80 kr

Tanduttagning (en tand)  1 210 kr

Till det tillkommer 50 procent på priserna alla vardagar efter klockan 19 och på helgerna.

www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-priser/priser/prislista/

Oj jävlar vad dyrt. Här är de liksom fasta priser för besök, dom tar liksom inte betalt extra för tex röntgen,uttag av tand osv osv. Eller ja hos privat tandläkare gör dom nog de. Tur detta inte hände mig när jag bodde i sverige känner jag.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 01:48:28 följande:

Vet inte om det sen tillkommer moms och skatter etc på det.
    Och bedövning kanske kostar extra?

I Sverige är alltid alla priser som presenteras för konsumenterna/patienterna inklusive alla skatter och moms osv. Om inte ska det framgår mycket tydligt att skatt tillkommer, men det är egentligen bara priser som presenteras för företag som inte har moms/skatt inbakat.

Ang., bedövning vet jag inte men jag tror inte det brukar kosta extra.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee

TS:

Bra att det löste sig för tillfället. Jag hoppas att resten löser sig också.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Akut situation