• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Jag vet självklart att det inte är en lösning, men jag fantiserar om den just nu, och om vad jag ska handla för middagar... Jag kommer inte göra så, det är en månad kvar med den hyran, det är inte värt det.

(Men tack för ni skriver, jag hade nog ändå inte kunnat lova 100% att jag inte hade gjort så)

• Anonym (E)

Inte konstigt, så gör jag när jag har lite/inget på kontot också :)

Du är hungrig, fortfarande stressad över detta och man funkar inte sitt bästa under sånt så därav att jag ens sa något :)

• Anonym (Tips från coachen)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:25:21 följande:

Kan inte ta lån från någon aktör, och ett privat lån håller inte min ekonomi för då jag isåfall måste betala allt nästa månad och då blir den likadan...

Men 5 dagar nu, sen skall jag banne mig fylla kyl och frys före jag betalar hyran denna gången, en sån här månad till orkar jag varken fysiskt eller psykiskt, sen må det vara fel om det fattas till hyran men just nu behöver mina barn mat (och en jävla glass) mer än att mina papper skall se bra ut hos UC... Missförstå mig rätt, jag skiter inte i det, men jag känner så nu...

OBS!! Du måste betala hyran först, hur dåligt ställt du än har! Även om det bara är en månad kvar så kan du hamna i rejäla problem med påminnelseavgifter och annat som kostar dig mer i det långa loppet. Mat löser sig alltid!
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 12:04:20 följande:

Jag vet självklart att det inte är en lösning, men jag fantiserar om den just nu, och om vad jag ska handla för middagar... Jag kommer inte göra så, det är en månad kvar med den hyran, det är inte värt det.

(Men tack för ni skriver, jag hade nog ändå inte kunnat lova 100% att jag inte hade gjort så)

Flyttar du inom samma hyresbolag eller är det ett nytt?

Förstahandskontrakt eller andrahand?
  • Iammenotyou

Jag vet, jag kommer betala hyran först, jag är bara så ledsen och trött just nu att jag "låtsas" och fantiserar om pizza, glass och choklad. Tror de är en grej för att hålla hoppet uppe typ, jag vill absolut inte sätta mig mer i skiten, och när ja får lägre hyra så kan jag istället börja få ordning från botten! Den chansen blåser jag inte.

Det är annan hyresvärd och förstahandskontrakt!

• Iammenotyou

Vill bara säga att det är så mycket värt att få lite svar, och backning samt konstruktiv kritik, tack!

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 12:28:14 följande:

Jag vet, jag kommer betala hyran först, jag är bara så ledsen och trött just nu att jag "låtsas" och fantiserar om pizza, glass och choklad. Tror de är en grej för att hålla hoppet uppe typ, jag vill absolut inte sätta mig mer i skiten, och när ja får lägre hyra så kan jag istället börja få ordning från botten! Den chansen blåser jag inte.

Det är annan hyresvärd och förstahandskontrakt!

När du får matpengar så kan du köpa en dunk billig saft, frys ner till isglass! Kan du plocka bär gratis ute så kan du lägga ner dem också.

Köp lösgodis men välj det som är fluffigt och lätt, tex chokladsvampar. Det väger ju nästan ingenting och kostar inte mycket alls för en hel påse.

Om du köper potatis kan du skiva dem tunt, lägga bredvid varandra på en plåt med olja eller smör eller margarin, in i ugnen tills de fått lite färg. Strö över salt. Blir som chips!

Bara lite tips för att få lite billigt gott!
  • Iammenotyou

Tack!! De där va superbra tips! De ska jag definitivt göra! Om man inte har såna glassformar, finns de nåt annat smart sätt att frysa saft till glass?

• Anonym (***))
    Iammenotyou skrev 2021-07-13 23:02:40 följande:

Deras pappa är 100 frånvarande...kommer nog inte bli något annat heller.

Jag försöker hitta inkomster, men med betydligt lägre hyra så kommer det bli extremt mycket bättre bara där.

Tack, jag försöker verkligen vända det...

Men hur länge har han varit det, sedan sista barnet föddes eller? Hur gamla är dina barn, och hur försörjde du dom tidigare?
  • Iammenotyou

Ja efter sista barnet, de är mellan 9-14!

Han jobbade, jag var hemma med vissa kortare vik.

Svar på tråden Akut situation