• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-15 20:28:16 följande:

Ok, totaldipp här... Pasta och tomatsås för bonuscheck en, nu är jag slut... Jag försöker som en gris men har knappt ätit och kallsvettas konstant. Jag vill gråta. Jag vill gömma mig och sova. Jag vill ha kaffe och mera kaffe!

Jo jag orkar visst, vill bara gnälla av mig en del så är det lättare att ta nya tag...

Kan du inte knacka på hos nån granne? Om du inte vill avslöja hela din situation så dra en vit lögn att du håller på att baka och upptäckte att dina ägg var dåliga, om du kan få låna 2 st, erbjud dig lämna tillbaka på måndag, de kommer nog säga att det inte behövs.

Då kan du äta dem kokta eller göra äggröra, har du mjöl kan du göra pannkakor, går bra med vatten också om du inte har mjölk. Så får du i dig något.
  • Tow2Mater

Varfor har du ingen vän du kan låna lite pengar av? Eller någon som t o m kan ge dig lite pengar?

• Anonym (V)
    visa0 skrev 2021-07-15 20:42:40 följande:

Om du ansökt om nödprövning för ett par dagar sedan och ännu inte fått ett beslut så tycker jag personligen det är under all kritik. Tycker du ska kontakta dem igen och kräva ett beslut, de kan inte dra ut på det i all oändlighet?

Oavsett vad deras bedömning är så har du rätt till ett beslut. Jag hade kontaktat deras chef om jag fått vänta i flera dagar.

Detta! Och du har flera barn dessutom. Det kan inte vara rätt. Nånstans på socialförvaltningen lär de ju ha öppet imorgon, ring och tryck på!
  • Ticketocka
    Iammenotyou skrev 2021-07-15 20:28:16 följande:

Ok, totaldipp här... Pasta och tomatsås för bonuscheck en, nu är jag slut... Jag försöker som en gris men har knappt ätit och kallsvettas konstant. Jag vill gråta. Jag vill gömma mig och sova. Jag vill ha kaffe och mera kaffe!

Jo jag orkar visst, vill bara gnälla av mig en del så är det lättare att ta nya tag...

Men kära nån...alltså, jag swishar dig gärna en slant så du överlever helgen!
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-07-15 21:30:59 följande:

Varfor har du ingen vän du kan låna lite pengar av? Eller någon som t o m kan ge dig lite pengar?

Är det inte lite konstigt att ifrågasätta varför TS inte har vänner att låna pengar av? Det är många som inte har ett nät av familjer eller vänner tyvärr. Hade hon kunnat/haft så hade hon antagligen frågat någon redan.
  • Iammenotyou

Jag har redan lånat mjöl, mjölk och margarin av min ena granne, den andre är i princip aldrig hemma och vi har inte hälsat ens.

Det är klart jag känner folk, men inte med såpass god ekonomi och kanske inte så många så väl.

Släkt har jag en närstående kvar som gärna skulle gett allt hen hade men då jag vet att hen har knappt tillräckligt så skulle jag få för mycket om jag förklarade läget.

Jag skall försöka få tag i någon under morgondagen så jag kanske kan få veta hur de såg på min an

• Iammenotyou

Skickade iväg för fort, så jag kan få veta hur de såg på min ansökan skulle det stå.

• Tow2Mater
    Anonym (E) skrev 2021-07-15 23:03:15 följande:
    Är det inte lite konstigt att ifrågasätta varför TS inte har vänner att låna pengar av? Det är många som inte har ett nät av familjer eller vänner tyvärr. Hade hon kunnat/haft så hade hon antagligen frågat någon redan.
    Jag tycker det är mycket konstigt, speciellt med 4 barn, att man är så ensam i världen att man inte har en endaste vän man skulle kunna fråga ja, därfor undrar jag. Forstår att man kanske inte har ett "nät", men inte ens EN person? Det anser jag vara mycket ovanligt. Nu verkar det ju som TS (i #156) faktist har någon hon skulle kunna fråga om lån av ett paket havregryn, men inte har gjort det.
  • Anonym (E)

Tycker också att det är jättekonstigt att du inte blev beviljad direkt utan med en flera dagars väntetid, en dag kan man väl acceptera men du har ju även barn.

• Iammenotyou

Och jättestort tack för ditt erbjudande men tror tråden kan stängas om man erbjuder pengar!

Svar på tråden Akut situation