• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (HenL)
    Tow2Mater skrev 2021-07-15 23:41:19 följande:

Jag tycker det är mycket konstigt, speciellt med 4 barn, att man är så ensam i världen att man inte har en endaste vän man skulle kunna fråga ja, därfor undrar jag. Forstår att man kanske inte har ett "nät", men inte ens EN person? Det anser jag vara mycket ovanligt. Nu verkar det ju som TS (i #156) faktist har någon hon skulle kunna fråga om lån av ett paket havregryn, men inte har gjort det.

Jag har frivilligt avstått vänner. Och de bekanta och släktingar jag har skulle jag aldrig ens få för mig att be om att få pengar av. Vi är helt enkelt olika, och det behöver man inte döma någon för.
  • Tow2Mater
    Anonym (HenL) skrev 2021-07-16 15:45:45 följande:
    Jag har frivilligt avstått vänner. Och de bekanta och släktingar jag har skulle jag aldrig ens få för mig att be om att få pengar av. Vi är helt enkelt olika, och det behöver man inte döma någon för.
    Med 4 barn där pappan inte är med har man lite större ansvar än så.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Tow2Mater skrev 2021-07-16 17:28:29 följande:
    Med 4 barn där pappan inte är med har man lite större ansvar än så.
    Så man ska skaffa vänner för att det är ens ansvar gentemot sina barn, ifall man en dag skulle sitta i en sån ekonomisk knipa att man måste låna en påse havregryn.....? 
  • Iammenotyou

Jag tycker att alla har den vänskapskretsen de har och det med olika förutsättningar och perioder i livet där inget är mer rätt eller fel. Pengar är nog det sista som har med den saken att göra och är nog det som förstör flest relationer över lag. Med det vill jag nog ha sagt att de flesta gör nog vad de kan för att både klara sig och hjälpa? Lite luddigt blev det, men vill inte det skall bli en rätt och fel diskussion om en sådan individuell sak

• Tow2Mater
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-07-16 17:51:26 följande:
    Så man ska skaffa vänner för att det är ens ansvar gentemot sina barn, ifall man en dag skulle sitta i en sån ekonomisk knipa att man måste låna en påse havregryn.....? 
    Det handlar om att man har ansvar att skaffa sig ett sk nätverk om man har barn. Har man inte en endaste person man kan fråga om hjälp t ex med en påse havregryn for att ens barn inte ska svälta, har man inte tagit sitt ansvar som forälder.
    Tow2Mater skrev 2021-07-16 18:38:31 följande:
    Det handlar om att man har ansvar att skaffa sig ett sk nätverk om man har barn. Har man inte en endaste person man kan fråga om hjälp t ex med en påse havregryn for att ens barn inte ska svälta, har man inte tagit sitt ansvar som forälder.
    Nej, det har man verkligen inte. På dig låter det ju som nåt slags jobb som man ska utföra, vare sig man vill eller inte!
  • Tow2Mater
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-07-16 18:43:36 följande:
    Nej, det har man verkligen inte. På dig låter det ju som nåt slags jobb som man ska utföra, vare sig man vill eller inte!
    Med ansvar for barn är det mycket man måste utfora vare sig man vill eller inte. Men nu blir det OT.
    Tow2Mater skrev 2021-07-16 18:53:18 följande:
    Med ansvar for barn är det mycket man måste utfora vare sig man vill eller inte. Men nu blir det OT.
    Ja, men i det ingår inte att skaffa och upprätthålla ett socialt liv, bara för att.
  • Iammenotyou

Fast å andra sidan så kan jag känna att jag inte tagit mitt ansvar som förälder när jag sitter i en situation där jag behöver att någon ger mig en påse havregryn...

Det är mer oansvarigt än att jag inte har någon som kan skaffa den åt mig.

Men som jag sa så väljer nog få att aktivt hamna i den situationen, gör vad de kan för att ta sig ur den, ensam eller med hjälp utav det nätverk man har eller får

• visa0
    Anonym (V) skrev 2021-07-15 22:19:05 följande:

Detta! Och du har flera barn dessutom. Det kan inte vara rätt. Nånstans på socialförvaltningen lär de ju ha öppet imorgon, ring och tryck på!

Det är inte rätt, framför allt inte om det finns barn i familjen. Det ska mycket till för att under de omständigheterna nekad nöfprövning. Är om man isf undlåtit att planera sin ekonomi vid flertalet tillfällen och sökt nödprövning... Men i slutändan finns det barn med i bilden och oavsett anledning bakom att situationen uppstått så ska barnen inte behöva lida pga det.

Nu är dessutom barnkonventionen lag, så bör vara ännu svårare att säga nej.

Om du inte fått hjälp av soc i din kommun ännu TS så kontakta socialjouren, de ska också kunna vara behjälpliga.
  • Iammenotyou

Jag har absolut inte misskött min ekonomi, iaf inte genom att spendera pengar på " onödiga" saker eller så, däremot har jag skaffat en för dyr hyra i förhållande till min inkomst, och sedan hade jag absolut ingen buffert för oförutsedda utgifter, och när de kom så rasade alltihop.

• elin1989
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:13:37 följande:

Får inget CSN då jag hamnade mittemellan för många år sen och har en skuld som hänger kvar.

Men utbildning är givetvis vettigt!

Har ett barn som kommer behöva mig väldigt väldigt mycket under en tid framöver så jag skall försöka hitta nåt som går att få in i verkligheten som ger iaf lite extra.

Men alltså det enda sättet för dig att ta dig ur fattigdom är med jobb och utbildning. Sök vilken distanskurs som helst (enklast möjliga om så krävs) så att du kan ta tillräckligt med poäng för att få ta CSN-lån igen. Sen avsluta gymnasiet (om du inte har gjort det) och sök en utbildning som kan ge dig en stabil lön. Du måste inte bli jurist eller läkare, eller något som kräver åratal av studier alls. Men du måste göra något, annars kommer du att hamna här igen. Det går inte att leva på så små marginaler i längden. Se vad som hände på grund av ett tandläkarbesök!
  • Anonym (Cela)
    elin1989 skrev 2021-07-18 02:01:32 följande:

Men alltså det enda sättet för dig att ta dig ur fattigdom är med jobb och utbildning. Sök vilken distanskurs som helst (enklast möjliga om så krävs) så att du kan ta tillräckligt med poäng för att få ta CSN-lån igen. Sen avsluta gymnasiet (om du inte har gjort det) och sök en utbildning som kan ge dig en stabil lön. Du måste inte bli jurist eller läkare, eller något som kräver åratal av studier alls. Men du måste göra något, annars kommer du att hamna här igen. Det går inte att leva på så små marginaler i längden. Se vad som hände på grund av ett tandläkarbesök!

Som jag förstår det har ts en skuld till csn som hon inte kunnat betala.

Då hjälper det inte att ta online-kurser, hon måste betala skulden för att kunna få låna igen.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-18 10:21:28 följande:

Det stämmer, jag har en skuld som måste betalas före jag kan få CSN.

Hur hög är skulden?
  • Iammenotyou

18000 är den på idag... Men tänkte lägga en del av det jag sparar på billigare hyra för att försöka bli av med den tillslut.

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-18 11:00:06 följande:

18000 är den på idag... Men tänkte lägga en del av det jag sparar på billigare hyra för att försöka bli av med den tillslut.

Det låter som en bra plan! Du borde kunna få bort den inom 2 år om du kämpar och håller nere övriga kostnader.
Svar på tråden Akut situation