• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 13:36:55 följande:

Tack!! De där va superbra tips! De ska jag definitivt göra! Om man inte har såna glassformar, finns de nåt annat smart sätt att frysa saft till glass?

Iskuber borde funka. Eller plastglas och så en sked i som pinne.

Du kan ju kanske krossa saft-isen med så blir det en slush.
  • Anonym (Tipsare)

TS: har inte läst hela tråden så vet inte om du fått tipset, men på FB Marketplace finns de som skänker bort typ rabarber och sånt. Kan ju vara värt att kika om någon gör i ditt närområde. Med lite socker och vatten och potatismjöl (om du har det hemma?) kan du du få en billig och supergod kräm som sommarlunch. Kan säkert finnas de som skänker typ äpplen och plommon och liknande senare med om folk inte kan ta tillvara allt själva.

Som tips på saker som kan förhöja sommarkänslan lite.

• Iammenotyou

Där har jag inte tänkt på att se efter, tack!

Ja, blir supertacksam för alla tips, har en hel del förutom att maten skall gå runt som behöver kompletteras sedan så gör inget att använda sig av lite knep och bra idéer även när hyran sjunker.

• Anonym (Tips från coachen)

Och äpplen kommer längre fram på säsongen, garanterat massor med människor som vill bli av med! Karamellisera i lite socker i en stekpanna, på med lite kanel om du har, billigaste vaniljglassen från affärn så har ni en jättegod efterrätt :)

• Anonym (Tipsare)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 17:24:34 följande:

Där har jag inte tänkt på att se efter, tack!

Ja, blir supertacksam för alla tips, har en hel del förutom att maten skall gå runt som behöver kompletteras sedan så gör inget att använda sig av lite knep och bra idéer även när hyran sjunker.

Finns mycket som skänks där så bra ställe att kika på ibland .
  • Iammenotyou

Jäääääklar va gott det lät med glass och kaneläpplen...det får jag absolut inte glömma.

Får ta å göra en lista med alla grejer tror jag.

Än har inte något kommit från soc iaf, hoppas det gör innan helgen. Sen är det ju måndag och ny kula igen åtminstone.

• visa0

Vet inte om du fått hjälp ännu eller inte.

Men gällande ekonomiskt bistånd från socialtjänsten så kommer dem göra en beräkning utifrån de inkomster du har. Vad gäller att vä ta med tandvård så gör alla kommuner olika, men praxis är att akut tandvård ska beviljas eftersom den är just -akut, och inte kan vänta. Men som sagt, kommuner gör olika...

Om du väljer att söka bistånd så ha i åtanke att utredningstiden kan vara "lång", eller kännas väldigt lång om du står utan pengar och då finns risken att det avslås utifrå om du har för stora egna inkomster.

Ett annat alternativ är att söka akuta matpengar, s.k. nödprövning. Men då förutsätts det att du har 0 kr att leva på i princip och ingen mat hemma och inga anhöriga som kan bistå dig. De pengar som eventuellt beviljas ska täcka matkostnader och oftast hygienartiklar under en bestämd period för dig och eventuella familjemedlemmar.

• Iammenotyou

Det va sån nödansökan jag gjorde men de skulle ta beslut och om jag fick beviljat så kom det inom några dagar. Annars har jag inte ekonomiskt bistånd för min hyra är för dyr, men byter till billigare bostad i september och då behöver jag inte söka ändå, så det är åt rätt håll.

• Anonym (Tips från coachen)

Ok, här är ett tips som farbror Skv inte ska veta om helst... men kan du erbjuda några tjänster svart till folk i din närhet? Typ putsa fönster, hundvakt, lagningssömnad...? Jag skulle inte föreslå det om det inte vore så att du sitter i en rejäl knipa så klart, men jag tänker att dina barn behöver ha mat på bordet.

Svar på tråden Akut situation