Inlägg från: Anonym (Cela) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cela)

Akut situation

Ni åkte och hälsade på någon? Familj, vän?

Denna person kanske kan hjälpa dig?

Sedan förstår jag inte riktigt, du hade inte planerat att åka någonstans men biljetterna var redan betalda tur och retur, både för dig och minst två barn?

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 16:26:40 följande:

Jag fick åka iväg med barnen ( 4st) ganska oplanerat på grund av en händelse som gjorde att det inte kändes tryggt att vara hemma. Vi åkte inte till någon utan till en campingplats. Jag hade hälften av resan betald i periodbiljetten jag alltid köper och hälften av resan i enkelbiljett som jag köpte redan när jag åkte då den räcker i 3 dygn.

Har barnen någon pappa de bor hos eller är hos ibland?

Då kan de bo hos honom tills du får pengar igen och du kan försöka äta av det som finns hemma eller låna lite av en vän. En mun är lättare att mätta med små medel än fem.

Annars kontakta soc och be om akuta matpengar. De betalar inte din tandläkare men de kan hjälpa till med mat. Glöm inte att du måste kunna visa upp alla konton och vad du har där.

Kontakta kyrkan eller giving people på facebook för hjälp med matkasse.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 20:55:18 följande:

Får inte några kreditkort, har ingen inkomst från arbete och gamla gemensamma skulder som ligger sedan långt tillbaka... Så har en bra bit till en schysst ekonomi... Men tomt brukar det inte vara... 3 veckor före pengar kommer in igen... Mår illa bara jag tänker på det...

20 juni är en söndag. Barnbidraget kommer den 18. Imorgon är det den 3e så det blir 15 dagar, dvs två veckor och 1 dag tills du får pengar igen.

Vad är din huvudsakliga inkomst? Har du underhåll och bostadsbidrag?

Ingen familj eller vänner du kan få en matkasse av? Går barnen på förskola/skola så kan de ju äta några mål där, köp hem billig mat när du får in pengar.
  • Anonym (Cela)
    Anonym (happy) skrev 2021-06-03 19:25:18 följande:

Men det är ju verkligen onödigt? Vi har miljoner i tillgångar och vi har inte båda dem igång samtidigt även om vi äter dyr mat ibland.

Antar att det finns en anledning till att en del har det jobbigt med pengar då.

De där 200 kr för netflix och hbo är kanske det enda nöjet personen lägger pengar på?

Är inte dyr mat ibland lika onödigt isåfall?

Och vad är det för mening med att ha miljoner i tillgångar om man ska vara snål mot sig själv? Livet handlar väl om en balans mellan nytta och nöje, och jag anser att även de som har det sämre ställt ska få ha något kul i livet utan att behöva bli skrivna på näsan av en som själv sitter med miljoner i tillgångar. YOLO liksom, och livet är ingen tävling där den med mest pengar vinner när den dör.
  • Anonym (Cela)
    Anonym (f) skrev 2021-06-18 23:29:03 följande:

Jag får inte barnbidrag, mitt barn får studiebidrag. Underhållet är under utredning då fadern ska bli utvisad till England från Danmark. Det sköts alltså via försäkringskassan. Min hyra ligger på 8500, men jag har inte råd i dagsläget att spara ihop till vad en flytt skulle kosta, samt får bara hyra kommunalt pga sjukskrivningen, där det verkligen är brist på billiga lägenheter.Jag bor i en störrre stad och är fast anställd i grunden, och ska snart gå in och arbetsträna, så att hitta en ny anställning efter en ganska lång sjukskrivning där jag kan börja på 25% känns inte så lätt.

Har du sökt bostadsbidrag?
  • Anonym (Cela)
    Anonym (f) skrev 2021-06-19 12:05:07 följande:

Jag betalar tillbaka på bostadsbidraget eftersom jag mitt första år som sjukskriven fick avslag från försäkringskassan på sjukpenning, jag tvingades då gå till socialtjänsten, vilka krävde att jag sökte fullt bostadsbidrag som om jag inte hade en inkomst.

I slutet av året fick jag rätt i förvaltningsrätten mot försäkringskassan, och därmed alla pengar för hela året i slutet av december (varav det mesta gick till socialtjänsten) men jag hamnade ändå långt över förväntad inkomst för bostadsbidrag, så det är därför. Det är en liten % personer som får rätt mot försäkringskassan, så det hade nog ingen räknat med. Jag får pga detta 300 kr i bostadsbidrag, resten betalar jag tillbaka till försäkringskassan.

Hur stor är summan du betalar tillbaka nu? Du kan ju säkert minska den lite genom att söka en ny avbetalningsplan.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 09:45:43 följande:

Jag söker jobb givetvis, men har ingen direkt utbildning och kan inte ta vilka tider som helst.

Du har inte funderat på att utbilda dig? Sök på yrkeshögskolan. De har utbildningar på ca 1,5-2 år som i stort sett ger garanterat jobb när man är klar. Då får du ju även csn, och med flera barn kan du söka både tilläggsbidrag och tilläggslån. Med csn, barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll kommer du inte ha några problem att klara din ekonomi, säkert även kunna spara undan pengar.
  • Anonym (Cela)

Med 4 barn kan du få ut 17000 kr de månader csn betalar ut. BB måste väl ligga på över 5000 kr? Underhåll runt där också. Lägg till ett bostadsbidrag och du kommer ha ut ca 28000 varje månad, förutom på sommaren och runt jul. Men då går det ju att arbeta extra, eller att du sparar så mycket du kan så att du klarar dig ändå.

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:25:21 följande:

Kan inte ta lån från någon aktör, och ett privat lån håller inte min ekonomi för då jag isåfall måste betala allt nästa månad och då blir den likadan...

Men 5 dagar nu, sen skall jag banne mig fylla kyl och frys före jag betalar hyran denna gången, en sån här månad till orkar jag varken fysiskt eller psykiskt, sen må det vara fel om det fattas till hyran men just nu behöver mina barn mat (och en jävla glass) mer än att mina papper skall se bra ut hos UC... Missförstå mig rätt, jag skiter inte i det, men jag känner så nu...

Jag råder dig att tänka om!

Hyran alltid först! Därefter el. Sedan mat. I den ordningen. Jag vet att du ska flytta och allt, men att dra på sig hyresskulder kan göra det mycket svårare i framtiden.

Mat löser sig alltid eftersom det finns akut bistånd hos soc, kyrkan, giving people, du kan anpassa matkassan genom att köpa billigt osv.

Men boendet är så otroligt viktigt att ha, du vill inte sluta med att tvingas bo på tex vandrarhem med fyra barn.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:13:37 följande:

Får inget CSN då jag hamnade mittemellan för många år sen och har en skuld som hänger kvar.

Men utbildning är givetvis vettigt!

Har ett barn som kommer behöva mig väldigt väldigt mycket under en tid framöver så jag skall försöka hitta nåt som går att få in i verkligheten som ger iaf lite extra.

Hur hög är den skulden? Är det något du skulle kunna försöka prioritera att betala av så fort du kommer på fötter igen?

Jag förstår att just nu behöver du tänka här?, men när det blivit stabilt så behöver du börja tänka på framtiden. Snart har du större barn som kräver mer.
  • Anonym (Cela)
    Anonym (Cela) skrev 2021-07-14 11:41:14 följande:

Hur hög är den skulden? Är det något du skulle kunna försöka prioritera att betala av så fort du kommer på fötter igen?

Jag förstår att just nu behöver du tänka här?, men när det blivit stabilt så behöver du börja tänka på framtiden. Snart har du större barn som kräver mer.

Skulle inte så: tänka här? Utan stå: tänka nu och här.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 12:04:20 följande:

Jag vet självklart att det inte är en lösning, men jag fantiserar om den just nu, och om vad jag ska handla för middagar... Jag kommer inte göra så, det är en månad kvar med den hyran, det är inte värt det.

(Men tack för ni skriver, jag hade nog ändå inte kunnat lova 100% att jag inte hade gjort så)

Flyttar du inom samma hyresbolag eller är det ett nytt?

Förstahandskontrakt eller andrahand?
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 12:28:14 följande:

Jag vet, jag kommer betala hyran först, jag är bara så ledsen och trött just nu att jag "låtsas" och fantiserar om pizza, glass och choklad. Tror de är en grej för att hålla hoppet uppe typ, jag vill absolut inte sätta mig mer i skiten, och när ja får lägre hyra så kan jag istället börja få ordning från botten! Den chansen blåser jag inte.

Det är annan hyresvärd och förstahandskontrakt!

När du får matpengar så kan du köpa en dunk billig saft, frys ner till isglass! Kan du plocka bär gratis ute så kan du lägga ner dem också.

Köp lösgodis men välj det som är fluffigt och lätt, tex chokladsvampar. Det väger ju nästan ingenting och kostar inte mycket alls för en hel påse.

Om du köper potatis kan du skiva dem tunt, lägga bredvid varandra på en plåt med olja eller smör eller margarin, in i ugnen tills de fått lite färg. Strö över salt. Blir som chips!

Bara lite tips för att få lite billigt gott!
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 13:36:55 följande:

Tack!! De där va superbra tips! De ska jag definitivt göra! Om man inte har såna glassformar, finns de nåt annat smart sätt att frysa saft till glass?

Iskuber borde funka. Eller plastglas och så en sked i som pinne.

Du kan ju kanske krossa saft-isen med så blir det en slush.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-15 20:28:16 följande:

Ok, totaldipp här... Pasta och tomatsås för bonuscheck en, nu är jag slut... Jag försöker som en gris men har knappt ätit och kallsvettas konstant. Jag vill gråta. Jag vill gömma mig och sova. Jag vill ha kaffe och mera kaffe!

Jo jag orkar visst, vill bara gnälla av mig en del så är det lättare att ta nya tag...

Kan du inte knacka på hos nån granne? Om du inte vill avslöja hela din situation så dra en vit lögn att du håller på att baka och upptäckte att dina ägg var dåliga, om du kan få låna 2 st, erbjud dig lämna tillbaka på måndag, de kommer nog säga att det inte behövs.

Då kan du äta dem kokta eller göra äggröra, har du mjöl kan du göra pannkakor, går bra med vatten också om du inte har mjölk. Så får du i dig något.
  • Anonym (Cela)
    elin1989 skrev 2021-07-18 02:01:32 följande:

Men alltså det enda sättet för dig att ta dig ur fattigdom är med jobb och utbildning. Sök vilken distanskurs som helst (enklast möjliga om så krävs) så att du kan ta tillräckligt med poäng för att få ta CSN-lån igen. Sen avsluta gymnasiet (om du inte har gjort det) och sök en utbildning som kan ge dig en stabil lön. Du måste inte bli jurist eller läkare, eller något som kräver åratal av studier alls. Men du måste göra något, annars kommer du att hamna här igen. Det går inte att leva på så små marginaler i längden. Se vad som hände på grund av ett tandläkarbesök!

Som jag förstår det har ts en skuld till csn som hon inte kunnat betala.

Då hjälper det inte att ta online-kurser, hon måste betala skulden för att kunna få låna igen.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-18 10:21:28 följande:

Det stämmer, jag har en skuld som måste betalas före jag kan få CSN.

Hur hög är skulden?
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-18 11:00:06 följande:

18000 är den på idag... Men tänkte lägga en del av det jag sparar på billigare hyra för att försöka bli av med den tillslut.

Det låter som en bra plan! Du borde kunna få bort den inom 2 år om du kämpar och håller nere övriga kostnader.
Svar på tråden Akut situation