• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Jag söker jobb givetvis, men har ingen direkt utbildning och kan inte ta vilka tider som helst.

Tack snälla, det värmer! Ja, samvetet, mitt är nerkört i botten, men det får jag bygga upp igen om en månad!

Jo, har försökt förklara att man inte kan få en del av underhållet, som man inte betalar, när man inte har barnen för att köpa roliga presenter och skicka, som man inte gör ändå... Men har inget hört på länge nu så det gick väl in kanske.

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 09:45:43 följande:

Jag söker jobb givetvis, men har ingen direkt utbildning och kan inte ta vilka tider som helst.

Du har inte funderat på att utbilda dig? Sök på yrkeshögskolan. De har utbildningar på ca 1,5-2 år som i stort sett ger garanterat jobb när man är klar. Då får du ju även csn, och med flera barn kan du söka både tilläggsbidrag och tilläggslån. Med csn, barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll kommer du inte ha några problem att klara din ekonomi, säkert även kunna spara undan pengar.
  • Anonym (Cela)

Med 4 barn kan du få ut 17000 kr de månader csn betalar ut. BB måste väl ligga på över 5000 kr? Underhåll runt där också. Lägg till ett bostadsbidrag och du kommer ha ut ca 28000 varje månad, förutom på sommaren och runt jul. Men då går det ju att arbeta extra, eller att du sparar så mycket du kan så att du klarar dig ändå.

• Iammenotyou

Får inget CSN då jag hamnade mittemellan för många år sen och har en skuld som hänger kvar.

Men utbildning är givetvis vettigt!

Har ett barn som kommer behöva mig väldigt väldigt mycket under en tid framöver så jag skall försöka hitta nåt som går att få in i verkligheten som ger iaf lite extra.

• Anonym (Ej läst allt)

Har du möjlighet att ta lån? Även dyra sms lån måste vara bättre än att svälta. Har du nån vän att låna av?

• Iammenotyou

Kan inte ta lån från någon aktör, och ett privat lån håller inte min ekonomi för då jag isåfall måste betala allt nästa månad och då blir den likadan...

Men 5 dagar nu, sen skall jag banne mig fylla kyl och frys före jag betalar hyran denna gången, en sån här månad till orkar jag varken fysiskt eller psykiskt, sen må det vara fel om det fattas till hyran men just nu behöver mina barn mat (och en jävla glass) mer än att mina papper skall se bra ut hos UC... Missförstå mig rätt, jag skiter inte i det, men jag känner så nu...

• Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:25:21 följande:

Kan inte ta lån från någon aktör, och ett privat lån håller inte min ekonomi för då jag isåfall måste betala allt nästa månad och då blir den likadan...

Men 5 dagar nu, sen skall jag banne mig fylla kyl och frys före jag betalar hyran denna gången, en sån här månad till orkar jag varken fysiskt eller psykiskt, sen må det vara fel om det fattas till hyran men just nu behöver mina barn mat (och en jävla glass) mer än att mina papper skall se bra ut hos UC... Missförstå mig rätt, jag skiter inte i det, men jag känner så nu...

Jag råder dig att tänka om!

Hyran alltid först! Därefter el. Sedan mat. I den ordningen. Jag vet att du ska flytta och allt, men att dra på sig hyresskulder kan göra det mycket svårare i framtiden.

Mat löser sig alltid eftersom det finns akut bistånd hos soc, kyrkan, giving people, du kan anpassa matkassan genom att köpa billigt osv.

Men boendet är så otroligt viktigt att ha, du vill inte sluta med att tvingas bo på tex vandrarhem med fyra barn.
  • Anonym (Cela)
    Iammenotyou skrev 2021-07-14 10:13:37 följande:

Får inget CSN då jag hamnade mittemellan för många år sen och har en skuld som hänger kvar.

Men utbildning är givetvis vettigt!

Har ett barn som kommer behöva mig väldigt väldigt mycket under en tid framöver så jag skall försöka hitta nåt som går att få in i verkligheten som ger iaf lite extra.

Hur hög är den skulden? Är det något du skulle kunna försöka prioritera att betala av så fort du kommer på fötter igen?

Jag förstår att just nu behöver du tänka här?, men när det blivit stabilt så behöver du börja tänka på framtiden. Snart har du större barn som kräver mer.
  • Anonym (E)

Ja, bara det är något som du säger ;)  nämen seriöst, just hyran är en dålig räkning att ev få anmärkning på men antar du vet

Det kommer bli bättre för er :)

• Anonym (Cela)
    Anonym (Cela) skrev 2021-07-14 11:41:14 följande:

Hur hög är den skulden? Är det något du skulle kunna försöka prioritera att betala av så fort du kommer på fötter igen?

Jag förstår att just nu behöver du tänka här?, men när det blivit stabilt så behöver du börja tänka på framtiden. Snart har du större barn som kräver mer.

Skulle inte så: tänka här? Utan stå: tänka nu och här.
Svar på tråden Akut situation