• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (f)

Jag har fått vänta på hjälp med akut tandvård i ett halvår, och då var jag inskriven hos soc redan. Om du har en normal inkmst kommer de inte hjälpa dig. Möjligtvis kan du hävda nöd för att få matpengar (56 kr/dag för en vuxen)

• Anonym (***))
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 13:05:56 följande:

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

Hur kan man åka iväg utan att ha legitimation med sig?

Du får låna av någon du känner. Sedan börjar du spara till en buffert.

Hur kom du hem om alla dina pengar var slut?
  • Iammenotyou

Ja hade det gått å vänta hade jag gjort det, absolut, men smärtan va så jag inte kunde stå upp och konstant, då är jag normalt sett ganska smärttålig!

Enligt tandläkaren var det bara roten som stack upp kvar.

Jag hade dels inte tänkt åka nånstans i helgen utan det kom också väldigt snabbt inpå och jag hade redan köpt biljetter t/r. Leg åkte jag ifrån då jag alltid har det i jackan men den tog jag inte med nu då det var så varmt och jag tänkte inte på att jag skulle behöva det heller i brådskan.

• Anonym (Lisa)

Har du mat hemma? När kommer nästa inkomst? Hur mycket har du på kontot? Vad gick tandvården på?

• Iammenotyou

Det gick på 2800 då det var 50% påslag pga helg. Får inte in pengar förrän 19e igen och hade ca 3000 som jag skulle storhandla med under helgen egentligen, men den blev ju inte som tänkt...

Vi åkte inte på nån nöjestripp utan det var en tvungen resa och helt oplanerad. Jag är inte slarvig, jag har liten marginal och detta var flera ytterligheter samtidigt. Jag blev så chockad över att jag skulle väntat bara och samtidigt känner jag mig som en idiot som inte kunde vänta.

• Anonym (S)

Man brukar kunna få hjälp från kyrkan rätt snabbt. från soc kan man också hävda nöd för matpengar.

När detta akuta löst sig och om det skulle vara något annat som du behöver men inte har råd med kan det vara bra att veta att du kan ansöka från fonder, eftersom du säger att det går runt med nöd och näppe. De flesta kan man inte ansöka till om man går på soc men det gör ju inte du, så du borde kunna få beviljat. Jättebra för de som har det sämre ekonomiskt!

• Anonym (***))
    Iammenotyou skrev 2021-06-02 14:30:05 följande:

Det gick på 2800 då det var 50% påslag pga helg. Får inte in pengar förrän 19e igen och hade ca 3000 som jag skulle storhandla med under helgen egentligen, men den blev ju inte som tänkt...

Vi åkte inte på nån nöjestripp utan det var en tvungen resa och helt oplanerad. Jag är inte slarvig, jag har liten marginal och detta var flera ytterligheter samtidigt. Jag blev så chockad över att jag skulle väntat bara och samtidigt känner jag mig som en idiot som inte kunde vänta.

Vi? Du kan väl låna av den personen du åkte med.
  • Anonym (.)

Beklagar de sura dömande svar du fått från vissa TS. Med mat och hygienartiklar kan kanske även Stadsmissionen hjälpa? Kolla möjligheten!

• Anonym (E)

Giving people för mat om inte kyrkan kan bistå kanske? Sälj av något, rota i skåpen och köp billigast möjliga mat.

Vissa har helt enkelt inte möjlighet att bygga upp en större budget.

Svar på tråden Akut situation