Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Akut situation

Giving people för mat om inte kyrkan kan bistå kanske? Sälj av något, rota i skåpen och köp billigast möjliga mat.

Vissa har helt enkelt inte möjlighet att bygga upp en större budget.

• Anonym (E)
    Anonym (happy) skrev 2021-06-03 19:25:18 följande:
    Men det är ju verkligen onödigt? Vi har miljoner i tillgångar och vi har inte båda dem igång samtidigt även om vi äter dyr mat ibland.

Antar att det finns en anledning till att en del har det jobbigt med pengar då.

Jag tolkar det som att personen hade dessa abonnemang under en tid då hen hade sjukpenningen. Det är ändå uppsägningstid på det mesta liknande.

Aww. Vad duktig du är som kan äta dyr mat, ha miljoner och ändå inte ha två abonnemang igång. Man kan ha snålat in på annat som andra har som nöje typ gymkort, en godispåse, en flaska vin för att man har serier som ett stort intresse. Sjukpenning är inte samma som försörjningsstöd där det inte finns direkt mån att unna sig.

• Anonym (E)
    Anonym (Nu) skrev 2021-06-18 20:28:19 följande:

Nu är det iallafall 18/6 så nu har ju ts iallafall fått nya pengar.

Märkligaste trådputten. Du tänkte inte på att ens fråga TS hur det gått?

(TS, hur går det med allt?)

• Anonym (E)

och nej, de tar inte barn av det skälet

Familjehem är svindyrt= att ge dig mat är betydligt enklare plus många andra skäl, typ barnens bästa

• Anonym (E)
    Iammenotyou skrev 2021-07-12 18:45:48 följande:

Kan man få hjälp direkt idag av dem? Kan ju även visa att jag tar tag i ekonomin ang boende mm.

Jag tror tyvärr inte det går via jouren. Gå dit imorgon.
  • Anonym (E)
    Iammenotyou skrev 2021-07-12 19:31:05 följande:

Ok, jag får försöka få tag i dem tidigt. Tack!

Det brukar vara så att du fysiskt måste infinna på deras kontor så kolla öppettiderna :)
  • Anonym (E)

Jag tänker att ni kan säkert få mackorna och sedan ta iväg dessa som picknick? Man får vara ärlig, att säga att tandläkarräkningen var lite dyrare än tänkt och att du hört att det ska vara JÄTTEGODA gratis mackor där så du tänkte att det vore en bra ide och ett litet äventyr. Var noga med att säga när ni fått in pengar igen men kanske även prata om ekonomi mer, att man kan göra budget, att/hur man gör billiga äventyr eller plocka saker i naturen. Alltid ett bra tänk att lära sin barn :)

I princip alla kyrkor i min stad verkar ha ge/ta hyllor som svämmar över av barnkläder/saker så det kan du också kolla in, brukar gå att söka om de har en facebooksida eller hemsida :) Finns det initiativ riktade mot hemlösa/sämre inkomst i övrigt i eran kommun? Kanske kommunens växel har koll? Du behöver inte uppge ditt egna behov utan bara förhöra dig.

• Anonym (E)

För de som ger ut maten är det INTE ett dugg konstigt. De och alla andra där vet att saker kan hända. Självklart ska du ta mat till dig själv, att inte göra det är betydligt konstigare ;) Jättebra att ni kom iväg!

• Anonym (E)

Äh, du är under mycket stress. Nästa gång blir det lättare :) Ha inte så dåligt samvete för allt, det är uppenbart att du verkligen försöker göra allt rätt för dina barn.

• Anonym (E)

Ja, bara det är något som du säger ;)  nämen seriöst, just hyran är en dålig räkning att ev få anmärkning på men antar du vet

Det kommer bli bättre för er :)

• Anonym (E)

Inte konstigt, så gör jag när jag har lite/inget på kontot också :)

Du är hungrig, fortfarande stressad över detta och man funkar inte sitt bästa under sånt så därav att jag ens sa något :)

• Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-07-15 21:30:59 följande:

Varfor har du ingen vän du kan låna lite pengar av? Eller någon som t o m kan ge dig lite pengar?

Är det inte lite konstigt att ifrågasätta varför TS inte har vänner att låna pengar av? Det är många som inte har ett nät av familjer eller vänner tyvärr. Hade hon kunnat/haft så hade hon antagligen frågat någon redan.
  • Anonym (E)

Tycker också att det är jättekonstigt att du inte blev beviljad direkt utan med en flera dagars väntetid, en dag kan man väl acceptera men du har ju även barn.

• Anonym (E)

Deras jobb att guida till en korrekt ansökan, inte du som ev gör fel. Har faktiskt svårt att se hur det kan bli fel, en sådan ansökan borde vara enkel för alla inblandade :)

håller tummarna att ni får in lite pengar imorgon!

• Anonym (E)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-07-16 00:37:21 följande:
    Oj vad trångsynt man måste vara för att förstå att det finns människor som faktiskt inte har några vänner...
    Eller att ens vänner är även de i en dålig ekonomisk situation...Försörjningstöd, sjukskrivning och liknande är situationen som i princip alla mina är i. Jag har turen att ha familj som kan köpa något åt mig även om jag inte brukar fråga eller en vän som jag kan låna tillfälligt av om det kör ihop sig. Men så är det verkligen inte för alla.
  • Anonym (E)

Jättebra att du har planerat maten :)

Tänkte på pizza som jag vet att du vill ge, ofta finns det helt ok frysta pizzor på extrapris av affärernas egna märke (Willys har en som alltid är billig). Mycket billigare och så lite extrapris rucola/bladspenat på. Godare än pizzor från många pizzerior. 

Svar på tråden Akut situation