• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Anonym (svårt)
    Anonym (A) skrev 2021-06-21 18:14:46 följande:

Jag förstår inte att fler har frisktandvård.

Jag betalar 35 kr i månaden och då ingår det mesta.

Att lägga flera tusen per besök hade gett mig enorm ångest att ens tänka tanken att boka ett besök hos tandläkaren

rjl.se/Folktandvarden/Frisktandvard/frisktandvard-tandvard-till-fast-pris/

Tror det är för att om man som jag har en gammal skada på en eller två tänder blir frisktandvård jättedyrt även om man inte har behövt några lagningar eller har andra anmärkningar de senaste 20 åren (har bara en lagning från när jag var 12 år...). Plus att jag har tandsten och behöver gå till tandhygienist vartannat år och då blir det också mycket dyrare. Fick förslag på nästan 300 kr i månaden när de räknade sist. Tandläkaren blev själv chockad faktiskt. 

Bättre att lägga undan lite pengar själv till tandläkarkostnader så man har till ev akuta kostnader. Jag betalar ju knappast 6600 kr på min undersökning + besök hos tandhygienist vartannat år, det är så ofta jag går till tandläkaren. 
  • Anonym (f)
    Anonym (svårt) skrev 2021-06-21 18:25:59 följande:
    Tror det är för att om man som jag har en gammal skada på en eller två tänder blir frisktandvård jättedyrt även om man inte har behövt några lagningar eller har andra anmärkningar de senaste 20 åren (har bara en lagning från när jag var 12 år...). Plus att jag har tandsten och behöver gå till tandhygienist vartannat år och då blir det också mycket dyrare. Fick förslag på nästan 300 kr i månaden när de räknade sist. Tandläkaren blev själv chockad faktiskt. 

Bättre att lägga undan lite pengar själv till tandläkarkostnader så man har till ev akuta kostnader. Jag betalar ju knappast 6600 kr på min undersökning + besök hos tandhygienist vartannat år, det är så ofta jag går till tandläkaren. 
    Ja, för mig blir det ännu dyrare, och de pengarna har jag helt enkelt inte. Mina föräldrar var inte så noga med att sköta tänderna när jag var liten, så nu är de i dåligt skick, det var de före 12 till och med.
  • Iammenotyou

Hejsan, återkommer hit då jag inte kommer upp, är snarare längre ner än nånsin...

Eftersom jag alltid gått runt nästan på ren vilja, så slog detta med tandläkare och försök att gå runt av mig benen helt. Har sökt hos soc men de nekar då min hyra är för dyr (flyttar till en billigare och mindre lägenhet i september!!), jag går inte runt! Det är den 10e och allt är redan tomt igen. Jag vet att hyran äter upp det mesta, och att vi inte "ska" gå runt på resten...men har lyckats göra det innan detta.

Åter sitter jag med stor ångest över vad jag skall sätta på bordet och känner mig som den sämsta föräldern som finns. Knappt att jag har rätt att kalla mig själv det...kan inte ens köpa hela skor till barnen även om det är ett mindre viktigt problem än mat givetvis, men jag skäms, de skäms... Jag vet att det inte finns någon magisk lösning, men känns ändå bra att få skriva det då jag inte har någon att säga det till.

För att förtydliga, jag har sökt hjälp, förklarat situationen men får ändå svaret att hyran ligger utanför normen. Jag har verkligen ställt till det...

• Iammenotyou

Om jag säger att maten är helt slut och kommer vara en vecka till, tar de mina barn då eller är de tvungna att komma hem och se så det är slut och sedan ge en hjälp? Jag har förvisso redan sagt att det inte finns mat men om jag ber dem komma hem och titta??

Jag försökte förklara samma sak för dem sist med.

Jag har morötter och ketchup...

Om jag bara fick komma till september...detta går åt skogen ju...

• Aniiee
    Iammenotyou skrev 2021-07-12 17:36:53 följande:

Om jag säger att maten är helt slut och kommer vara en vecka till, tar de mina barn då eller är de tvungna att komma hem och se så det är slut och sedan ge en hjälp? Jag har förvisso redan sagt att det inte finns mat men om jag ber dem komma hem och titta??

Jag försökte förklara samma sak för dem sist med.

Jag har morötter och ketchup...

Om jag bara fick komma till september...detta går åt skogen ju...

Det du ska göra är att begära nödpengar till mat. Det de kommer göra då är komma och titta i din kyl och frys och skafferi och ser de att de är tomt så kommer du få en rekvisition eller så kommer någon följa med dig och handla. Beror lite på deras rutiner där du bor.

Är de helt omöjliga, prata med Svenska Kyrkan på din ort. Be att få prata med diakonin. Du behöver inte vara medlem om du har gått ur/aldrig varit med. Även de kommer vilja titta in hos dig.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee

Och, nej, de kommer inte ta dina barn för att du har tillfälliga ekonomiska svårigheter.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (E)

och nej, de tar inte barn av det skälet

Familjehem är svindyrt= att ge dig mat är betydligt enklare plus många andra skäl, typ barnens bästa

• Iammenotyou

Kan man få hjälp direkt idag av dem? Kan ju även visa att jag tar tag i ekonomin ang boende mm.

Svar på tråden Akut situation