• Iammenotyou

Akut situation

Hej jag tänkte fråga här om någon vet vad som gäller?? Jag har ganska dåligt ställt vanligtvis men brukar klara oss med nöd och näppe. Det om inga oväntade saker dyker upp! Givetvis hade jag gärna haft en extra kassa att ta ut till sådant men har inte haft möjlighet att skaffa en sådan än.

Denna månaden var lite extra tuff från början, sedan kom katastrofen där jag fick gå akut tiln tandläkaren och dra ut en tand jag bitit sönder. Fanns ingen möjlighet att vänta, hade sån smärta så jag spydde... Givetvis var det en helg och dyrare. Väl hos tandläkaren så bad jag om faktura, men fick ingen då jag inte hade mitt leg med mig, befann mig i en annan stad än där jag bor och hade inte möjlighet att hämta heller. Så fick betala på plats, med allt jag hade kvar. Så nu är det total katastrof och jag har ringt till soc ( har ej bidrag annars därifrån) men tydligen skall man kontakta dem FÖRE man får vård för att de skall kunna hjälpa en med kostnaden. Det var helg och jag kunde inte vänta!! Nu vet jag inte hur jag skall ta mig igenom detta för pengarna är ju redan borta...

Skulle jag alltså väntat tills jag pratat med dem? Det var ju akut?

• Svar på tråden Akut situation
  • Iammenotyou

Är jättetacksam bara över att få bekräftat att tandvärk kan vara omöjligt att ignorera!

• Anonym (Hjälp)
    Iammenotyou skrev 2021-06-03 09:13:07 följande:

Alla ungar hemma och förkylda med... Kan någon bara säga att jag inte var dum i huvudet som valde att gå till tandläkaren? Jag behöver rättfärdiga det för att inte sparka sönder mig själv... Har ringt om akut bistånd och försökt ringa kyrkan men inte fått svar, soc skulle ringa upp under dagen... Jag önskar jag kunde få tillbaka min tand!

Kontakta Giving People.
  • Anonym (Hjälp)

Eller gå med i "Swishakuten" och liknande grupper på fb. Finns folk som ger gåvor.

• Iammenotyou

Tack, men känns inte bra att be folk om pengar sådär. Jag har ju "köpt" upp mina själv.

Eller hur funkar det? Är det lån mellan personer med?

• Anonym (Tips)
    Iammenotyou skrev 2021-06-03 14:04:30 följande:

5:- har jag, men tar jättegärna tips på billig mat!! Tack!

Finns en FB sida som heter minska matsvinnet och konsumtionen, dom är superduktiga där.

Billigaste pastan
    Förväll nässlor sen hacka. 
    Blanchera med lite lök.
    Tillsätt en skvätt grädde eller creme fraiche ( ytte pytte lite)
    spä med lite av nässelvattnet salt o peppar. 
    Supergott
    resterande nässelvatten till håret eller blommorna.

Blanda mjöl och vatten ev lite olja till en deg. stekt på torr panna äts varma med bara margarin vill man ha fluffigare så tillsätt lite bakpulver. 

Havregrynsgröt

Vi fixar inte vegetariskt och bönor/linser i vår familj så blir kött för protein men köper alltid kort datum sen lagar jag efter vad som är kort datum. 

Nu börjar ju rabarberna komma och många skänker när dom har över går att göra lite lördagsmys med det. 

Förr köpte vi skivspill för det var billigt, tyvärr har det höjts priset på så nu köper jag kassler som jag använder när det ska vara skinka. 
    Här finns ofta kassler för 39kr/kg

Många gånger blir det godare såser med grädde + vatten än med mjölk, kör grädde på kort datum det blir billigare än att göra sås på mjölk.

Jag tror att du kommer fixa detta jättebra. 
  • Iammenotyou

Superbra grejer, tack! Vi har inga problem med att köra vegetariskt här, ett av barnen är vegetarian på heltid så ofta äter vi det allihop och ibland byter jag bara ut proteindelen om det är sån mat.

Skall försöka tänka riktigt ekonomiskt även när jag fått in pengar igen sen och lägga undan för såna här tillfällen!

Nu tvivlar jag på att jag hör nåt från soc iaf idag, de stängde kl 15. Men de kanske jobbar längre?

• Anonym (Hjälp)
    Iammenotyou skrev 2021-06-03 16:44:25 följande:

Tack, men känns inte bra att be folk om pengar sådär. Jag har ju "köpt" upp mina själv.

Eller hur funkar det? Är det lån mellan personer med?

Både lån och gåvor. Man bestämmer själv vilket man vill söka. Om du har möjlighet att betala tillbaka så söker du självklart lån. Tänker eftersom du kanske behöver mätta barnens mage redan idag.

Lycka till. Vet hur det är. Jag och mina barn har också varit där förut. Man känner sig så dålig men det är man inte. Det är okej att be om hjälp när man behöver det.
  • Iammenotyou

Ok! Ja låna hade jag kunnat göra isåfall då jag ändå får in nya " vanliga" pengar den 18e! Tack ska försöka det.

• Iammenotyou

De kunde ju sagt att de ringer nån dag iaf då... Kvart i sju nu... Ja kan ju fan inte råna Ica....

Svar på tråden Akut situation