• visa0

Akut situation

Vet inte om du fått hjälp ännu eller inte.

Men gällande ekonomiskt bistånd från socialtjänsten så kommer dem göra en beräkning utifrån de inkomster du har. Vad gäller att vä ta med tandvård så gör alla kommuner olika, men praxis är att akut tandvård ska beviljas eftersom den är just -akut, och inte kan vänta. Men som sagt, kommuner gör olika...

Om du väljer att söka bistånd så ha i åtanke att utredningstiden kan vara "lång", eller kännas väldigt lång om du står utan pengar och då finns risken att det avslås utifrå om du har för stora egna inkomster.

Ett annat alternativ är att söka akuta matpengar, s.k. nödprövning. Men då förutsätts det att du har 0 kr att leva på i princip och ingen mat hemma och inga anhöriga som kan bistå dig. De pengar som eventuellt beviljas ska täcka matkostnader och oftast hygienartiklar under en bestämd period för dig och eventuella familjemedlemmar.

• visa0

En nödprövning ska göras skyndsamt. I min kommun vanligtvis samma dag, inom ett par timmar från att den kommit in. Tror att JO sagt att det är okej att en nödprövning blir liggande i max 24 timmar.

• visa0

Om du ansökt om nödprövning för ett par dagar sedan och ännu inte fått ett beslut så tycker jag personligen det är under all kritik. Tycker du ska kontakta dem igen och kräva ett beslut, de kan inte dra ut på det i all oändlighet?

Oavsett vad deras bedömning är så har du rätt till ett beslut. Jag hade kontaktat deras chef om jag fått vänta i flera dagar.

• visa0
    Anonym (V) skrev 2021-07-15 22:19:05 följande:

Detta! Och du har flera barn dessutom. Det kan inte vara rätt. Nånstans på socialförvaltningen lär de ju ha öppet imorgon, ring och tryck på!

Det är inte rätt, framför allt inte om det finns barn i familjen. Det ska mycket till för att under de omständigheterna nekad nöfprövning. Är om man isf undlåtit att planera sin ekonomi vid flertalet tillfällen och sökt nödprövning... Men i slutändan finns det barn med i bilden och oavsett anledning bakom att situationen uppstått så ska barnen inte behöva lida pga det.

Nu är dessutom barnkonventionen lag, så bör vara ännu svårare att säga nej.

Om du inte fått hjälp av soc i din kommun ännu TS så kontakta socialjouren, de ska också kunna vara behjälpliga.
Svar på tråden Akut situation