Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

Akut situation

Av ren nyfikenhet, hur mycket kostar ett sånt tandläkarbesök egentligen i sverige, har ni inte fasta priser?

Tänkte ba för jag var tvungen att dra ut akut en tand på en söndag och det kostade ju bara 41? (ca 410 kr). Det var även seeeent på kvällen..

• Kvinna1989
    Tow2Mater skrev 2021-06-19 01:46:15 följande:

I Sthlm, t ex:

Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare 440 kr

Röntgenundersökning en bild, eller flera bilder, av en tandposition 80 kr

Tanduttagning (en tand)  1 210 kr

Till det tillkommer 50 procent på priserna alla vardagar efter klockan 19 och på helgerna.

www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-priser/priser/prislista/

Oj jävlar vad dyrt. Här är de liksom fasta priser för besök, dom tar liksom inte betalt extra för tex röntgen,uttag av tand osv osv. Eller ja hos privat tandläkare gör dom nog de. Tur detta inte hände mig när jag bodde i sverige känner jag.
  • Kvinna1989
    Aniiee skrev 2021-06-19 02:28:39 följande:

Min lillebror blev tvungen att dra en visdomstand, som hade kollapsat. Till den tjusiga summan av 4500 kronor.

Tandvård är inte en del av den vanliga vården i Sverige och är därför mycket dyrare än vanlig vård.

Får man ändå gratis tills man fyller 18?

Med sånna priser förstår jag nu mer varför mina vänner i sverige alltid säger att dom inte har råd med tandläkare..

Här är dock tandhygenist dyrare än tex akut besök på en helg hos tandläkare, men bara ca 200 kr mer . Men ändå, blev förvånad över de när jag var där, trodde de skulle kosta mindre eftersom de var ingen akuttid.
  • Kvinna1989
    Anonym (Emmie) skrev 2021-06-19 06:15:06 följande:

Tandvård är gratis till och med det år man fyller 23. Vilket land bor du i?

I Finland :)
Svar på tråden Akut situation