Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Akut situation

Jag har fått vänta på hjälp med akut tandvård i ett halvår, och då var jag inskriven hos soc redan. Om du har en normal inkmst kommer de inte hjälpa dig. Möjligtvis kan du hävda nöd för att få matpengar (56 kr/dag för en vuxen)

• Anonym (f)
    Anonym (E) skrev 2021-06-02 16:00:29 följande:

Giving people för mat om inte kyrkan kan bistå kanske? Sälj av något, rota i skåpen och köp billigast möjliga mat.

Vissa har helt enkelt inte möjlighet att bygga upp en större budget.

Hos dem blev jag jätteknepigt bemött, jag förlorade min sjukpenning helt oförberett för att försäkringskassan plötsligt gav avslag, de klagade över att jag när jag hade inkomst hade ett abonnemang på netflix och hbo, de tyckte det var onödigt och att de inte kunde hjälpa mig pga det. 

Kyrkan däremot är ett bra råd.
  • Anonym (f)
    Anonym (E) skrev 2021-06-03 22:20:50 följande:

Jag tolkar det som att personen hade dessa abonnemang under en tid då hen hade sjukpenningen. Det är ändå uppsägningstid på det mesta liknande.

Aww. Vad duktig du är som kan äta dyr mat, ha miljoner och ändå inte ha två abonnemang igång. Man kan ha snålat in på annat som andra har som nöje typ gymkort, en godispåse, en flaska vin för att man har serier som ett stort intresse. Sjukpenning är inte samma som försörjningsstöd där det inte finns direkt mån att unna sig.

Ja, jag hade sjukpenning och dessa två abonnemang. Plötsligt får jag ny handläggare som bestämmer att ge mig avslag med en veckas varsel. Jag visste inte ens att man kunde få avslag fast man är sjuk och fick 1.5 år senare pengarna retroaktivt för att fk gjort fel enligt förvaltningsrätten.

Jag kunde ju inte veta att jag skulle få avslag i förväg, och eftersom jag är sjuk och har svårt att röra mig i perioder så är hbo och netflix det enda jag lägger pengar på, jag läser ganska mycket också, men böcker går ju att låna. 

Visst hade jag under de där 5 månaderna kunnat lagt undan pengar genom att aldrig ha några nöjen som hbo, som kostade 90 kr då/ månad.  Men ska man leva helt utan guldkant på tillvaron alltid, för jag blir sjuk i skov, så blir livet rätt så meningslöst. 
  • Anonym (f)
    Anonym (happy) skrev 2021-06-03 19:25:18 följande:
    Men det är ju verkligen onödigt? Vi har miljoner i tillgångar och vi har inte båda dem igång samtidigt även om vi äter dyr mat ibland.

Antar att det finns en anledning till att en del har det jobbigt med pengar då.
    Jag får som sjukskriven 13800 efter skatt, jag är kroniskt sjuk, jag är ensamstående förälder, det är varför jag har det jobbigt med pengar.
  • Anonym (f)
    Anonym (Tips) skrev 2021-06-04 11:05:53 följande:
    Nyfiken fråga är det inkl barnbidrag och underhåll?
    Jag får inte barnbidrag, mitt barn får studiebidrag. Underhållet är under utredning då fadern ska bli utvisad till England från Danmark. Det sköts alltså via försäkringskassan. Min hyra ligger på 8500, men jag har inte råd i dagsläget att spara ihop till vad en flytt skulle kosta, samt får bara hyra kommunalt pga sjukskrivningen, där det verkligen är brist på billiga lägenheter.Jag bor i en störrre stad och är fast anställd i grunden, och ska snart gå in och arbetsträna, så att hitta en ny anställning efter en ganska lång sjukskrivning där jag kan börja på 25% känns inte så lätt.
  • Anonym (f)
    Anonym (Cela) skrev 2021-06-19 01:11:33 följande:
    Har du sökt bostadsbidrag?
    Jag betalar tillbaka på bostadsbidraget eftersom jag mitt första år som sjukskriven fick avslag från försäkringskassan på sjukpenning, jag tvingades då gå till socialtjänsten, vilka krävde att jag sökte fullt bostadsbidrag som om jag inte hade en inkomst.

I slutet av året fick jag rätt i förvaltningsrätten mot försäkringskassan, och därmed alla pengar för hela året i slutet av december (varav det mesta gick till socialtjänsten) men jag hamnade ändå långt över förväntad inkomst för bostadsbidrag, så det är därför. Det är en liten % personer som får rätt mot försäkringskassan, så det hade nog ingen räknat med. Jag får pga detta 300 kr i bostadsbidrag, resten betalar jag tillbaka till försäkringskassan.
  • Anonym (f)
    Kvinna1989 skrev 2021-06-19 01:38:02 följande:

Av ren nyfikenhet, hur mycket kostar ett sånt tandläkarbesök egentligen i sverige, har ni inte fasta priser?

Tänkte ba för jag var tvungen att dra ut akut en tand på en söndag och det kostade ju bara 41? (ca 410 kr). Det var även seeeent på kvällen..

Sist jag gjorde det kostade det 1200 på dagen. är du säker på att du inte hade hela ditt tandvårdsstöd kvar och de drog av det?
  • Anonym (f)

Missade att det inte var i Sverige :)

Sist jag gick till tandläkaren för rotfyllning så kostade det sammanlagt 5200, eftersom de rensade den flera gånger.

• Anonym (f)
    Anonym (Cela) skrev 2021-06-19 15:43:19 följande:
    Hur stor är summan du betalar tillbaka nu? Du kan ju säkert minska den lite genom att söka en ny avbetalningsplan.
    Nej, fk går inte med på sänkt summa, inte ens när jag hade försörjningsstöd.
  • Anonym (f)
    Anonym (svårt) skrev 2021-06-21 18:25:59 följande:
    Tror det är för att om man som jag har en gammal skada på en eller två tänder blir frisktandvård jättedyrt även om man inte har behövt några lagningar eller har andra anmärkningar de senaste 20 åren (har bara en lagning från när jag var 12 år...). Plus att jag har tandsten och behöver gå till tandhygienist vartannat år och då blir det också mycket dyrare. Fick förslag på nästan 300 kr i månaden när de räknade sist. Tandläkaren blev själv chockad faktiskt. 

Bättre att lägga undan lite pengar själv till tandläkarkostnader så man har till ev akuta kostnader. Jag betalar ju knappast 6600 kr på min undersökning + besök hos tandhygienist vartannat år, det är så ofta jag går till tandläkaren. 
    Ja, för mig blir det ännu dyrare, och de pengarna har jag helt enkelt inte. Mina föräldrar var inte så noga med att sköta tänderna när jag var liten, så nu är de i dåligt skick, det var de före 12 till och med.
Svar på tråden Akut situation