• Anonym (Kukdiggaren)

Kvinnors syn på bisexuella män.

Jag dras mestadels till kvinnor både mentalt och fysiskt och har till 90% bara sex med kvinnor. För ett par år sedan föll det sig dock så att jag provade på att ha sex med en kille, kort och gott sög jag av en annan kille, mest av nyfikenhet. Dessvärre fick jag mersmak och blir med jämna mellanrum väldigt sugen på att suga kuk. Så länge jag är singel är det inga problem att ordna en diskret träff för att lindra mitt begär. Men hur ska jag göra om jag skaffar flickvän?

Skulle ni tjejer här tycka det var ok om er pojkvän hade sex med killar ibland?

Skulle ni vilja delta? Titta på?.

Vad har ni för tankar?

• Svar på tråden Kvinnors syn på bisexuella män.
  • Anonym (B. Bill)
    MammAmma skrev 2021-05-12 12:08:52 följande:
    Ahh. Så du är lingvist alltså och begriper innebörden av ord bättre än mig? Jag erkänner att jag skriver oftare på engelska än svenska, och på engelska är "bigotry" helt rätt ord att använda i sammanhanget. Men tack för det tappra försöket till att förminska mig, hoppas det fick dig att känna dig överlägsen lilla mig och mer manlig nu.
    Jag begriper förmodligen de svenska orden både bättre än dig (dig begriper jag mig nog inte på alls), och bättre än du.
  • Anonym (B. Bill)
    Anonym (bs man) skrev 2021-05-12 15:34:21 följande:
    Man är inte homofob för att man inte tänder på homosex. Men man är homofob om man tycker sex mellan män är "vidrigt".
    Det där uttrycket är märkligt: "Homofobi". Liksom "islamofobi","transfobi","funkofobi" o.s.v. De är allihopa nybildningar f.ö.

"Fobi" betyder "skräck". Alltså, fobikern hyser så stor rädsla att han blir skräckslagen.

Som vid agorafobi t.ex, eller "torgskräck".

Men "skräck" och "avsky" är knappast samma sak.

• Anonym (bs man)
    Kexsmula skrev 2021-05-12 16:11:49 följande:

Nej, det är man inte! Jag tycker att det är vidrigt och avtändande att se på (till exempel porrfilm), inte att människorna är vidriga bara för att de tycker om det. Det är en gigantisk skillnad. Hade jag skrivit att bögar ÄR vidriga enbart pga de aktiviteter de hänger sig åt är det en helt annan sak.

Jag tycker också piss-sex, gangbang, blöjsex, furries, osv är vidrigt också. Även swingersklubbar med partnerbyten anser jag också vara vidrigt utifrån mina sexuella preferenser. Detta betyder heller inte att jag tycker människorna som gillar detta är vidriga, så länge alla är med på det och nöjda och glada och ingen kommer till skada är det toppen!

Själv kan jag ibland tända på porrfilmer med trekanter med två tjejer och en man. Ibland har jag tänkt att jag vill prova det med min make så att han inte tröttnar på mig eftersom han varit otrogen innan och jag blev helt förkrossad... Men jag känner mig själv och vet att jag mått riktigt dåligt om han ville det.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur människor med fördomar så envist försöker hävda att de inte har några. Ett tips. Nästa gång du träffar en homosexuell kille - garanterat har du en kollega eller bekant som är det - säg då till honom att du tycker sex mellan män är vidrigt men det är helt ok att han gör det. Så får du ju se hur han tar det. Jag menar, är det inte homofobi så kan han ju inte ta illa upp eller hur?

Vad skulle du göra om du fick en son som var homosexuell? Tala om för honom hur vidrigt det vore att han hade ett sexliv?

Jag är inte rasist, men...
  • Anonym (bs man)
    Anonym (B. Bill) skrev 2021-05-12 23:22:56 följande:

Det där uttrycket är märkligt: "Homofobi". Liksom "islamofobi","transfobi","funkofobi" o.s.v. De är allihopa nybildningar f.ö.

"Fobi" betyder "skräck". Alltså, fobikern hyser så stor rädsla att han blir skräckslagen.

Som vid agorafobi t.ex, eller "torgskräck".

Men "skräck" och "avsky" är knappast samma sak.

Dina försök att leka amatörlingvist faller platt. Att fobi ordagrant betyder skräck är irrelevant, eller ska vi tolka förledet homo som ju betyder likadan eller samma, ordagrant också? Enligt dig betyder alltså homofobi "samma skräck", så en homofob är en som är rädd för människor som är likadana som honom eller henne. Ord har den betydelse som de får i sättet de används. Homofobi liksom islamofobi används i bemärkelsen fördomsfulla åsikter och avsky för homosexuella respektive muslimer. Att känna avsky för en grupp människor för vad de är och har fötts med är likvärdigt med rasism och lika föraktligt och vidrigt.
  • Anonym (bs man)
    Anonym (Kukdiggaren) skrev 2021-05-03 18:08:26 följande:

Jag dras mestadels till kvinnor både mentalt och fysiskt och har till 90% bara sex med kvinnor. För ett par år sedan föll det sig dock så att jag provade på att ha sex med en kille, kort och gott sög jag av en annan kille, mest av nyfikenhet. Dessvärre fick jag mersmak och blir med jämna mellanrum väldigt sugen på att suga kuk. Så länge jag är singel är det inga problem att ordna en diskret träff för att lindra mitt begär. Men hur ska jag göra om jag skaffar flickvän?

Skulle ni tjejer här tycka det var ok om er pojkvän hade sex med killar ibland?

Skulle ni vilja delta? Titta på?.

Vad har ni för tankar?

Hej TS, det verkar som om kvinnorna på FL till stor del tycker att sådana som du och jag är motbjudande. Lyckligtvis finns det många som inte sitter fast i gamla fördomar, så förhoppningsvis kan du vara öppen med din läggning fast det sannolikt minskar utbudet av kvinnor rätt kraftigt. Själv har jag valt att hålla min läggning hemlig, jag är trots allt mest hetero men ibland skulle jag önska att jag kunde vara öppen om det med min partner. Men har du tur kanske du kan träffa någon som MammAmma här, lycka till.
  • Anonym (B. Bill)
    Anonym (bs man) skrev 2021-05-13 07:40:21 följande:
    Dina försök att leka amatörlingvist faller platt. Att fobi ordagrant betyder skräck är irrelevant, eller ska vi tolka förledet homo som ju betyder likadan eller samma, ordagrant också? Enligt dig betyder alltså homofobi "samma skräck", så en homofob är en som är rädd för människor som är likadana som honom eller henne. Ord har den betydelse som de får i sättet de används. Homofobi liksom islamofobi används i bemärkelsen fördomsfulla åsikter och avsky för homosexuella respektive muslimer. Att känna avsky för en grupp människor för vad de är och har fötts med är likvärdigt med rasism och lika föraktligt och vidrigt.
    Lingvist, ja, amatör, nej.

Alltså, "homo" i det här sammanhanget är ju det som är kvar av ett förkortat uttryck. -sexuell faller bort (s.k. ellips). Det är inget konstigt med det.

Dessutom är det ju så att substantivet "homo" på latin är "man" (och i generisk betydelse, "människa").

Således är det så att kvinnor som tänder på män, rent lexikalt kan sägas vara homosexuella.

Nu har dock uttrycket aldrig använts så, utan det användes bara om män: Män som älskar män, lika (homosexuell). Om du tittar i gamla ordböcker, så ska du se att lesbiska kvinnor tills relativt nyligen, heller inte kunde kallas för homosexuella, utan blott för lesbianer, tribader, o.s.v.

Detta med att kalla flator för "homosexuella", är relativt nytt.

När det gäller "fobi", från grekiskans "fobia", så betyder det skräck.

"Mis-", (fr- gr. "misein") som i misandri, misogyni, misantropi o.s.v., betyder däremot "avsky", "hat".

Att känna avsky mot pedofiler, är nog vanligt, skulle jag tro. Ser du nåt fel i det?

• Anonym (bs man)
    Anonym (B. Bill) skrev 2021-05-13 10:14:39 följande:
    Lingvist, ja, amatör, nej.

Alltså, "homo" i det här sammanhanget är ju det som är kvar av ett förkortat uttryck. -sexuell faller bort (s.k. ellips). Det är inget konstigt med det.

Dessutom är det ju så att substantivet "homo" på latin är "man" (och i generisk betydelse, "människa").

Således är det så att kvinnor som tänder på män, rent lexikalt kan sägas vara homosexuella.

Nu har dock uttrycket aldrig använts så, utan det användes bara om män: Män som älskar män, lika (homosexuell). Om du tittar i gamla ordböcker, så ska du se att lesbiska kvinnor tills relativt nyligen, heller inte kunde kallas för homosexuella, utan blott för lesbianer, tribader, o.s.v.

Detta med att kalla flator för "homosexuella", är relativt nytt.

När det gäller "fobi", från grekiskans "fobia", så betyder det skräck.

"Mis-", (fr- gr. "misein") som i misandri, misogyni, misantropi o.s.v., betyder däremot "avsky", "hat".

Att känna avsky mot pedofiler, är nog vanligt, skulle jag tro. Ser du nåt fel i det?
    Förledet homo i vetenskapliga termer innebär "lika". T ex homolog, homozygot.
    Så om man ska envisas med att tolka fobi i ordet homofobi bokstavligt som  skräck, så ska man likaväl tolka förledet homo enbart som lika. Som lingvist borde du vara väl medveten om att ordens betydelse härleds av deras användning, inte den bokstavliga betydelsen av stavelserna eller ens ordet. (t ex används ordet "literally" på engelska, som egentligen betyder "bokstavligt talat" numera i bemärkelsen "figuratively", alltså bildligt talat). Ordet homofob används inte primärt som en benämning på folk som är rädda för homosexuella utan för de som ser ner på dem.

Intressant att du likställer pedofili med homosexualitet. Vilket århundrade hämtar du dina unkna värderingar från egentligen?
  • Kexsmula
    Anonym (bs man) skrev 2021-05-13 07:30:38 följande:

Jag upphör aldrig att förvånas över hur människor med fördomar så envist försöker hävda att de inte har några. Ett tips. Nästa gång du träffar en homosexuell kille - garanterat har du en kollega eller bekant som är det - säg då till honom att du tycker sex mellan män är vidrigt men det är helt ok att han gör det. Så får du ju se hur han tar det. Jag menar, är det inte homofobi så kan han ju inte ta illa upp eller hur?

Vad skulle du göra om du fick en son som var homosexuell? Tala om för honom hur vidrigt det vore att han hade ett sexliv?

Jag är inte rasist, men...

Jag har homosexuella vänner, bekanta samt en nära släkting. De vet mycket väl att jag inte vill bevittna bögsex och att jag blir totalt avtänd av porrfilmer med bögar. De har inget problem med det och känner samma avsky av att bevittna heterosex. Det är ingen issue öht. Det betyder inte att jag avskyr dem och de avskyr inte mig.
  • Anonym (bs man)
    Kexsmula skrev 2021-05-13 16:12:08 följande:
    Jag har homosexuella vänner, bekanta samt en nära släkting. De vet mycket väl att jag inte vill bevittna bögsex och att jag blir totalt avtänd av porrfilmer med bögar. De har inget problem med det och känner samma avsky av att bevittna heterosex. Det är ingen issue öht. Det betyder inte att jag avskyr dem och de avskyr inte mig.
    Även homosexuella kan ha fördomar.
  • Anders 386
    Kexsmula skrev 2021-05-13 16:12:08 följande:
    Håller med dig fullständigt. Jag har t.ex. full respekt för människor med en gudstro trots att jag inte själv tror på Gud. Jag förstår inte hur dom tänker men accepterar dom som individer ändå. Man kan liksom inte dela alla andras åsikter. Det det handlar om är att respektera människor som är annorlunda än man själv.

Man är inte homofob bara för att man tycker att det är osmakligt med homosexualitet. (Lite dåligt exempel gällande mig kanske eftersom jag inte tycker det är osmakligt utan istället lite lockande med samkönad sex . Skrattande )

Homofob kan man väl kallas om man ser homosexualitet som ett störande element som inte borde finnas. Som ett hot som någon uttryckte det.

Svar på tråden Kvinnors syn på bisexuella män.