• JosHed

BIM maj

Hej!

Då vårt första försök med barn nummer tre efter ett sent avbrytande i februari resulterade i mens nyss så startar jag en ny BIM tråd för maj! Lägger en BIM-tråd i kommentarerna.

• Svar på tråden BIM maj
  • Secret A

Hej hej, hoppar in här då mensen kom nyss. Lite bakgrund om mig, jag är 23, min sambo och jag har en dotter född 2018 som var en fin överraskning. Tog ut min spiral i oktober efter två år med den. Min cykeln är regelbunden och har varit den jag tog ut spiralen.

Använt Natural Cycles sen en månad tillbaka och fortsätter testa med ÄL-tester, både stickor och de rosa från Clearblue.

• Secret A

Glömde så klart lägga till mig i listan..

BIM-tråd

1/5 FruBjörk

4/5 JosHed

5/5 Stjärnhimmeln

7/5 Amandaannn, Jeannollåtta

8/5 MBL1712

9/5 DrLavernius

9/5 Hoppas2022

10/5 Juniprinsen, Elise96, Fjonkis

13/5 QueenS

15/5 Ugglans

18/5 muffins88

19/5 Inorina

21/5 Secret A

• lilly439
    Hoppas2022 skrev 2021-04-23 21:19:02 följande:
    Jag försöker bli gravid ändå. Jag känner att jag inte har möjlighet att avstå en chans att bli gravid, dels pga ålder och dels eftersom jag har mycket svårt att bli gravid. Det tog 3 respektive 10 år för mig att bli gravid. Nu är jag på väg mot 38 år så vi har inte mycket tid kvar känns det som. Om jag inte är gravid när vaccinet erbjuds då kommer jag ta det innan äl så att det inte påverkar en eventuell graviditet.
    Juniprinsen skrev 2021-04-24 07:59:18 följande:

Tack för välkomnandet till MBL1712 och välkomnar även inorina till gruppen, spännande med (planering för) första :)

Angående vaccination så resonerar jag likt Hoppas2022.

Jag är inne på 37 året, har tidigare i livet haft svårigheter i att bli gravid och känner inte att jag kan vänta vare sig till att pandemin är över eller till jag har fått vaccinet innan vi börjar försöka. Sedan får vi ta det därifrån tänker jag och resonera med sjukvården när det är dags för vaccin.

Sambon har ju inga barn sedan tidigare heller vilket spelar stor roll; vill ju att han också ska få möjligheten till ett biologiskt barn innan det kan vara för sent för oss.

(Och jag själv är väldigt sugen på en liten dotter (eller son! :) )

Tack för er input! :) Låter väldigt klokt faktiskt.
    Nu har jag också samtalat med min man och vi har kommit fram till att inget kan planeras här i livet hur mycket man än vill planera perfekt. Det får bli lite som det blir så vi kommer att göra aktiva försök oavsett vaccin eller inte. Skulle vi ha sådan tur att vi blir gravida snabbt så är det meningen och då får vi resonera med sjukvården kring ett vaccin därefter. Blir vi inte gravida snabbt så hinner jag vaccinera mig innan jag blir det.

Jag blir inte heller yngre, är 35.

Skönt att få bolla tankar :)

Jag har ÄL runt 5 maj troligtvis. Har kommit fram till att min ÄL är runt dag 11. Har lite kortare cykler efter mina piller.

Heja oss alla!
  • Hoppas2022
    MBL1712 skrev 2021-04-24 15:53:07 följande:

Nyfiken fråga, på vilken dag har ni ÄL?

Normalt har jag alltid på CD 14. Ett fåtal gånger på CD15 eller 16. Men nu de sista tre cyklar har det varit ur balans så det har varit olika cykeldagar.
  • JosHed
    MBL1712 skrev 2021-04-24 15:53:07 följande:

Nyfiken fråga, på vilken dag har ni ÄL?

Dag 13 eller 14 typ, men vet inte om det blivit helt regelbundet än, bara haft två mens (men de har bara skilt sig åt på 1 dag) :) innan hade jag lite kortare cykel!
  • JosHed

Insett att om det inte tar sig denna cykel så kommer jag ha en till BIM i slutet av maj xD så kommer ju hänga kvar i tråden ett tag i alla fall ;)

• Elise96
    Hoppas2022 skrev 2021-04-24 17:10:39 följande:
    Normalt har jag alltid på CD 14. Ett fåtal gånger på CD15 eller 16. Men nu de sista tre cyklar har det varit ur balans så det har varit olika cykeldagar.
    Har också alltid ÄL dag 12-13  men förra cykeln blev 29 dagar med ÄL dag 17 och nu denna cykel hade jag ÄL känningar redan dag 7 så har är osäker på när den kommer denna gång. Så jäkla typiskt nu när vi gör vårt första försök denna cykel Obestämd
  • Hoppas2022
    Elise96 skrev 2021-04-24 19:15:05 följande:

Har också alltid ÄL dag 12-13  men förra cykeln blev 29 dagar med ÄL dag 17 och nu denna cykel hade jag ÄL känningar redan dag 7 så har är osäker på när den kommer denna gång. Så jäkla typiskt nu när vi gör vårt första försök denna cykel 

Testar du med äl test? Det hände mig med denna cykel att jag fick tidiga äl känningar men började få äl känningar redan på CD 5 och det blev mer och mer fram till CD 8. Fick en stark stegring på äl test och ont i äggstocken men sen tog det abrupt slut och alla äl symtom försvann. Tror inte ägget släpptes då eftersom jag inte fick så ont som jag brukar få i äggstocken. På CD 10 började jag få en ny stegring på äl test. Fick ett positivt äl test på CD 11 och ägget släppte igår på CD 12. Det är verkligen jobbigt att cykeln är så ur balans eftersom det är svårt att planera då. Samtidigt känner jag en tung hopplöshet eftersom jag annars har svårt att bli gravid, när det är så här så känns det helt omöjligt att bli gravid. Men förhoppningsvis rätar det till sig snart. Det är även bra att jag lär känna min cykel med hjälp av äl testen så att jag framöver får bättre koll på äl.
Svar på tråden BIM maj